Althought the establishment of modern Sovereign Wealth Funds, which can be considered as the second best response of nation states to globalization, dates back to 1950’s, when the level of their assets, sectoral and regional distribution of investments taken into account they create significant economic, social and political effects on global scale. These effects are expected to increase and diversify in future. In this context, when potential opportunities and risks of Turkey Wealth Fund, which is established in 2016, are assessed; it can be expressed that it has important economic, legal, political and financial risks, thus, wealth fund applications in Turkey should be terminated before they became widespread and deepened.
Modern anlamda Ulusal Varlık Fonlarının (UVF) kuruluşu, 1950’lere dayansa da son dönemde sahip oldukları varlıkların düzeyi, yatırımların sektörel ve bölgesel dağılımı dikkate alındığında, küresel ölçekte iktisadi, sosyal ve politik açılardan önemli etkiler meydana getirmektedir. Bu etkilerin gelecekte artarak ve çeşitlenerek devam edeceği beklenmektedir. Ulusal varlık fonları, iktisadi temellere dayalı yatırımlar yapabildiği gibi politik güdülerle de yatırım yapabilmektedir. Bu haliyle ulusal varlık fonları, hedef ülkede çeşitli stratejik sektörlere yatırım yaparak, gelecekte ekonomide arz güvenliğini tehdit edebilmektedir. Önemli ölçüde sermaye ihtiyacı içinde olan Türkiye’ye yönelik ulusal fon yatırımlarının, katkıları yanında sakıncaları da söz konusu olabilmektedir. Bu bağlamda, gelişmiş ve gelişmekte olan ülke örneklerinden hareketle, ulusal varlık fonlarına yönelik düzenlemelerin yapılması büyük önem taşımaktadır. Bu düzenlemeler, uluslararası nitelikteki ilkelere ve düzenlemelere uygunluk biçiminde olabileceği gibi, ülke bazında da olabilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 18 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |