Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, , 503 - 518, 31.07.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1089812

Öz

Bu çalışmanın amacı iki yıldan fazla bir zamandır tüm Dünya’yı ekonomik, psikolojik ve sosyolojik açıdan olumsuz etkileyen Covid-19 pandemisi sürecinde Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı tarafından pandemi ile ilgili çeşitli araç ve ortamlarda gerçekleştirilen bilgilendirme faaliyetlerinin toplum tarafından nasıl algılandığını ölçmektir. Çalışmanın evrenini Bolu’da ikamet eden 15 yaş üstü bireyler ve örneklemini ise bu kişiler arasından rastgele seçilen 355 kişi oluşturmaktadır. Çalışmada elde edilen veriler nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket tekniği ile toplanmıştır. Anket çalışması pandemi şartlarından dolayı Google Anket uygulaması ile çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmada sonucunda elde edilen verilere bakıldığında katılımcıların %76,1 gibi yüksek bir oranının aşı olduğu, cinsiyet açısından kadınların, yaş olarak 41-60 yaş aralığındaki bireylerin ve aşı olmayanlardan ziyade aşı olanların Sağlık Bakanlığı tarafından Covid-19 pandemisi ile ilgili yapılan bilgilendirme çalışmalarına daha fazla önem verdikleri, ayrıca aşı olanların ve üniversite mezunlarının Covid-19 virüsü ile ilgili daha fazla kaygı ve endişe duydukları tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Akar, F. (2021). Kriz Yönetiminde Proaktif ve Reaktif Yaklaşım: Covid-19 krizi Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, (45). 244-259.
  • Banks, K. F. (1996). Crisis Communications: A Casebook Approach, Lawrance Erlbaum Associates Publishers, New Jersey
  • Boztepe, H. (2013). Halkla İlişkilerin Kurum ile Hedef Kitle Arasında İlişki Oluşturma Amacı ve Kurumsal Web Sayfalarının Diyalojik Halka İlişkiler Olarak Kullanımı, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 20, 86-104.
  • Ceylan, F., İspir, N., & Özpolat, A. R. (2019). Siyasal Rıza Ölçeği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 605-629.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Türkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74-87.
  • Fawkes, J. (2001) “What is The Public Relations?”, A. Theaker (ed.), The Public Relations Handbook, Routledge Taylor&Francis Group, London, s. 3-12.
  • Göksel, H.B & Yurdakul, N. B. (2002). Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, Ege Üniversitesi İletişim Yayınları No.15. İzmir.
  • Grunig, L. A., Grunig, J. E. ve Dozier, D. M., (2002). Excellent Public Relations and Effective Organizations - A Study of Communication Management in Three Countries, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Grunig, J. E & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations, Wadsworth/Thompson Learning, New York.
  • Güreşçi, M. (2020) Covid-19 Salgınında Türkiye’de Kriz Yönetimi İletişimi: T.C Sağlık Bakanlığı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 53-65.
  • Güreşçi, M. (2020) Covid-19 Salgınında Türkiye’de Kriz Yönetimi İletişimi: T.C Sağlık Bakanlığı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 53-65.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Avrupa%27da_COVID-19_pandemisi (Erişim Tarihi: 29.11.2021).
  • https://www.haberturk.com/31-temmuz-korona-tablosu-2021-aciklaniyor-son-dakika-corona-vaka-sayisi-kac-3149311 (Erişim Tarihi: 26.11.2021).
  • https://www.milliyet.com.tr/gundem/15-temmuz-korona-tablosu-aciklandi-mi-guncel-vaka-ve-asi-tablosu-paylasiliyor-6553903/3 (Erişim Tarihi: 26.11.2021).
  • https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 (Erişim Tarihi: 28.10.2021).
  • Ilgın Ö.H & Ulupınar, C. Ş. (2020). Kamuyu Bilgilendirme Modeli Çerçevesinde Covid-19 Süreci; Dr. Fahrettin Koca Instagram Hesabı Analizi, Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 3(7). 500-517.
  • Kalyon, N.Y. (2012). Halkla İlişkiler ve İletişim, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • M. Denis & W. Sewen. (1997). Kitle İletişim Modelleri, Çev. Konca Yumlu, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied Multivariate Research. Design and İnterpretation [Elektronik Sürüm]. California: Sage Publication.
  • Okay, A & Okay, A. (2002), Halkla İlişkiler; Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Der Yayınları, Istanbul.
  • Okyay, Pınar. (2020). Covid-19 Aşı Çalışmaları, Türk Tabipler Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu, 228-252.
  • Özdamar K. Tabloların Oluşturulması, Güvenirlik ve Soru Analizi. Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. 5th ed. Eskişehir: Kaan Kitabevi; 2004. p.201-50, 621.
  • Özdemir Shkurti, Gloria. (2020). Koronavirüs ve ABD: Bir Süper Güç Nasıl Başarısız Oldu. SETA/PERSPAKTİF. (272). 1-7. Özlü, A. & Öztaş, D. (2020). Yeni Corona Pandemisi (Covid-19) İle Mücadelede Geçmişten Ders Çıkartmak, Ankara Med J, (2), 468-481.
  • Peltekoğlu, F. B. (2018). Halkla İlişkiler Nedir? Beta Yayınları, İstanbul.
  • Pira. A. (2005). Halkla İlişkilerin Evrimi: Grunig-Hunt Modelleri Üzerine Bir Çalışma, Yeni Düşünceler, 1(1). 19-40.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • T.C Sağlık Bakanlığı. Yeni Koronavirüs Hastalığı (Covid-19) https://covid19.saglik.gov.tr/(Erişim Tarihi: 28.10.2021).
  • WHO. Coronavirüs Disease (Covid-19) Pandemic. https://covid19.who.int/ (Erişim Tarihi: 28.10.2021).
  • Yılmaz, E. A. (2020). Pandemi Sürecinde Avrupa Birliğinin Tutumu ve Yeni Küresel Düzen, Covid-19 Süreci ve Örgütsel Yönetim içinde, İKSAD Publishing House. (237-268).

PERCEPTION OF INFORMATION ABOUT THE COVID-19 PANDEMIC IN THE CONTEXT OF THE PUBLIC INFORMATION MODEL: THE EXAMPLE OF BOLU PROVINCE

Yıl 2022, , 503 - 518, 31.07.2022
https://doi.org/10.11616/asbi.1089812

Öz

The aim of this study is to measure how the information activities carried out by the Ministry of Health of the Republic of Turkey in various tools and environments regarding the pandemic are perceived by the society during the Covid-19 pandemic, which has negatively affected the whole world economically, psychologically and sociologically for more than two years. The population of the study consists of individuals over the age of 15 residing in Bolu and the sample consists of 355 randomly selected people. The data obtained in the study were collected by the questionnaire technique, which is one of the quantitative research methods. The survey was carried out online with the Google Survey application due to the pandemic conditions. When we look at the data obtained as a result of the study, it is seen that a high rate of 76.1% of the participants are vaccinated, women in terms of gender, individuals between the ages of 41-60 and those who are vaccinated rather than those who are not vaccinated are more likely to inform the Ministry of Health about the Covid-19 pandemic. It has been determined that people who are vaccinated and university graduates are more concerned about the Covid-19 virus.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Akar, F. (2021). Kriz Yönetiminde Proaktif ve Reaktif Yaklaşım: Covid-19 krizi Üzerine Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, (45). 244-259.
  • Banks, K. F. (1996). Crisis Communications: A Casebook Approach, Lawrance Erlbaum Associates Publishers, New Jersey
  • Boztepe, H. (2013). Halkla İlişkilerin Kurum ile Hedef Kitle Arasında İlişki Oluşturma Amacı ve Kurumsal Web Sayfalarının Diyalojik Halka İlişkiler Olarak Kullanımı, Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 20, 86-104.
  • Ceylan, F., İspir, N., & Özpolat, A. R. (2019). Siyasal Rıza Ölçeği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 605-629.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Türkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74-87.
  • Fawkes, J. (2001) “What is The Public Relations?”, A. Theaker (ed.), The Public Relations Handbook, Routledge Taylor&Francis Group, London, s. 3-12.
  • Göksel, H.B & Yurdakul, N. B. (2002). Temel Halkla İlişkiler Bilgileri, Ege Üniversitesi İletişim Yayınları No.15. İzmir.
  • Grunig, L. A., Grunig, J. E. ve Dozier, D. M., (2002). Excellent Public Relations and Effective Organizations - A Study of Communication Management in Three Countries, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Grunig, J. E & Hunt, T. (1984). Managing Public Relations, Wadsworth/Thompson Learning, New York.
  • Güreşçi, M. (2020) Covid-19 Salgınında Türkiye’de Kriz Yönetimi İletişimi: T.C Sağlık Bakanlığı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 53-65.
  • Güreşçi, M. (2020) Covid-19 Salgınında Türkiye’de Kriz Yönetimi İletişimi: T.C Sağlık Bakanlığı, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD), 7(5), 53-65.
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Avrupa%27da_COVID-19_pandemisi (Erişim Tarihi: 29.11.2021).
  • https://www.haberturk.com/31-temmuz-korona-tablosu-2021-aciklaniyor-son-dakika-corona-vaka-sayisi-kac-3149311 (Erişim Tarihi: 26.11.2021).
  • https://www.milliyet.com.tr/gundem/15-temmuz-korona-tablosu-aciklandi-mi-guncel-vaka-ve-asi-tablosu-paylasiliyor-6553903/3 (Erişim Tarihi: 26.11.2021).
  • https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1 (Erişim Tarihi: 28.10.2021).
  • Ilgın Ö.H & Ulupınar, C. Ş. (2020). Kamuyu Bilgilendirme Modeli Çerçevesinde Covid-19 Süreci; Dr. Fahrettin Koca Instagram Hesabı Analizi, Sosyal Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 3(7). 500-517.
  • Kalyon, N.Y. (2012). Halkla İlişkiler ve İletişim, Siyasal Kitabevi, Ankara.
  • M. Denis & W. Sewen. (1997). Kitle İletişim Modelleri, Çev. Konca Yumlu, İmge Kitabevi, Ankara.
  • Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied Multivariate Research. Design and İnterpretation [Elektronik Sürüm]. California: Sage Publication.
  • Okay, A & Okay, A. (2002), Halkla İlişkiler; Kavram, Strateji ve Uygulamaları, Der Yayınları, Istanbul.
  • Okyay, Pınar. (2020). Covid-19 Aşı Çalışmaları, Türk Tabipler Birliği Covid-19 Pandemisi Altıncı Ay Değerlendirme Raporu, 228-252.
  • Özdamar K. Tabloların Oluşturulması, Güvenirlik ve Soru Analizi. Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. 5th ed. Eskişehir: Kaan Kitabevi; 2004. p.201-50, 621.
  • Özdemir Shkurti, Gloria. (2020). Koronavirüs ve ABD: Bir Süper Güç Nasıl Başarısız Oldu. SETA/PERSPAKTİF. (272). 1-7. Özlü, A. & Öztaş, D. (2020). Yeni Corona Pandemisi (Covid-19) İle Mücadelede Geçmişten Ders Çıkartmak, Ankara Med J, (2), 468-481.
  • Peltekoğlu, F. B. (2018). Halkla İlişkiler Nedir? Beta Yayınları, İstanbul.
  • Pira. A. (2005). Halkla İlişkilerin Evrimi: Grunig-Hunt Modelleri Üzerine Bir Çalışma, Yeni Düşünceler, 1(1). 19-40.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel İlkeler ve Lisrel Uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • T.C Sağlık Bakanlığı. Yeni Koronavirüs Hastalığı (Covid-19) https://covid19.saglik.gov.tr/(Erişim Tarihi: 28.10.2021).
  • WHO. Coronavirüs Disease (Covid-19) Pandemic. https://covid19.who.int/ (Erişim Tarihi: 28.10.2021).
  • Yılmaz, E. A. (2020). Pandemi Sürecinde Avrupa Birliğinin Tutumu ve Yeni Küresel Düzen, Covid-19 Süreci ve Örgütsel Yönetim içinde, İKSAD Publishing House. (237-268).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Akar 0000-0001-6451-2281

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Akar, F. (2022). KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 503-518. https://doi.org/10.11616/asbi.1089812
AMA Akar F. KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ. ASBİ. Temmuz 2022;22(2):503-518. doi:10.11616/asbi.1089812
Chicago Akar, Fatma. “KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22, sy. 2 (Temmuz 2022): 503-18. https://doi.org/10.11616/asbi.1089812.
EndNote Akar F (01 Temmuz 2022) KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22 2 503–518.
IEEE F. Akar, “KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ”, ASBİ, c. 22, sy. 2, ss. 503–518, 2022, doi: 10.11616/asbi.1089812.
ISNAD Akar, Fatma. “KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 22/2 (Temmuz 2022), 503-518. https://doi.org/10.11616/asbi.1089812.
JAMA Akar F. KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ. ASBİ. 2022;22:503–518.
MLA Akar, Fatma. “KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 22, sy. 2, 2022, ss. 503-18, doi:10.11616/asbi.1089812.
Vancouver Akar F. KAMUYU BİLGİLENDİRME MODELİ BAĞLAMINDA COVİD-19 PANDEMİSİNE İLİŞKİN YAPILAN BİLGİLENDİRMELERİN ALGILANMASI: BOLU İLİ ÖRNEĞİ. ASBİ. 2022;22(2):503-18.