The main purpose of the study is to determine the predictive power of women's self-compassion levels and their perceptions of positive childhood experiences. The research is a quantitative study in the relational research model. 449 women aged between 18-64 participated in the study. According to the findings; While the happiness of women did not differ significantly according to the place of residence and working status, the happiness levels of women who were parents were found to be higher. It has been determined that self-compassion and positive childhood experiences are positive predictors of women's happiness. Considering the possibility of women to experience negative situations due to their gender roles, the importance of interventions to develop self-compassion and positive childhood experiences has been understood with this study. Mental health professionals can offer women psycho-education and therapy approaches that enhance self-compassion and positive childhood experiences.
Araştırmanın temel amacı, kadınların öz-şefkat düzeylerinin ve olumlu çocukluk yaşantılarını algılayışlarının mutluluklarını yordama gücünü belirlemektir. Araştırma, ilişkisel araştırma modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmaya yaşları 18-64 arasında değişen 449 kadın katılmıştır. Bulgulara göre; kadınların mutluluğu yaşanılan yer ve çalışma durumuna göre anlamlı farklılık göstermezken, ebeveyn olan kadınların mutluluk düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Öz-şefkat ve olumlu çocukluk yaşantılarının kadınların mutluluğunun pozitif yönde önemli bir yordayıcısı olduğu saptanmıştır. Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri sebebiyle olumsuz durumları deneyimleme olasılıkları göz önünde bulundurulduğunda öz-şefkat ve olumlu çocukluk yaşantılarını geliştirmeye yönelik müdahalelerin bu çalışma ile önemi anlaşılmıştır. Ruh sağlığı uzmanları, kadınlara öz-şefkati geliştirici ve olumlu çocukluk yaşantılarını arttırıcı psiko-eğitimler ve terapi yaklaşımları sunabilirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |