Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi

Yıl 2023, , 1146 - 1164, 31.07.2023
https://doi.org/10.11616/asbi.1268458

Öz

Bu araştırma kapsamında, 2022 ve daha önceki yıllar içerisinde, kültürel zeka üzerine ulusal literatürde yayımlanan lisansüstü tezleri ele alınmaktadır. Ele alınan bu tezleri, bibliyometrik analiz yöntemiyle inceleyerek, kültürel zeka üzerine literatürde yaşanan gelişmelerin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu araştırmanın verileri, 12 Ocak 2023 tarihinde, Ulusal Tez Merkezinde yer alan kültürel zeka üzerine yazılmış 75 lisansüstü tez çalışmasından oluşmaktadır. Bibliyometrik analiz yönteminden yararlanarak, kültürel zeka üzerine yapılan çalışmaların yıllar içerisinde gösterdikleri değişimler, ilişki içerisinde olunan konular ve coğrafik olarak yapılan çalışmaların dağılımları gibi çeşitli parametreler kapsamında analizi yapılmaktadır. Kültürel zeka üzerine ulusal literatürde yapılan lisansüstü tez çalışmalarının sayısında önemli derecede bir artışın yaşandığı tespit edilmiştir. Yıllar içerisinde yaşanan bu artışla birlikte, sadece çalışmaların sayısında değil, beraber ele alınan konuların çeşitliliğinde de bir artışın varlığı söz konusu olmaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2013), Kültürel Zekâ ve Çokkültürlü Ortamlardaki Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Aktogan, S. (2019), Sosyal Zekâ Ve Kültürel Zekânın Dönüşümcü Ve Etkileşimci Liderlik İle İlişkisine Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • AL-Dossary, S. A. (2016), Psychometric Properties of the Cultural Intelligence Scale in a Saudi Arabian Context, International Journal of Selection and Assessment, 24 (4), s.305-311.
  • Alkar, E. (2022), Eğitim Göçü Perspektifinde Uluslararası Öğrencilerin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürlenme Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi (Bursa Uludağ Üniversitesi Örneği), Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Alon, I. Boulanger, M., Elston, J. A., Galanaki, E., Martínez de Ibarreta, C., Meyers, J., Muñiz-Ferrer, M. ve Velez-Calle, A. (2018), Business Cultural Intelligence Quotient: A Five Country Study, Thunderbird, International Business Review, 60 (3), s.237-250.
  • Alsayed, N. (2021), The Relationship Between Cultural Intelligence (CQ) And Cross-Cultural Adjustment: Evidence From Turkey, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Amiri, A. N., Moghimi, S. M. ve Kazemi, M. (2010), Studying the Relationship Between Cultural Intelligence and Employees’ Performance, European Journal of Scientific Research, 42 (3), s.418-427.
  • Ang, S., Ng, K. Y. ve Rockstuhl, T. (2020), Cultural Intelligence, s.273-323.
  • Ang, S., Van Dyne, L. ve Koh, C. (2006), Personality Correlates of the Four-Factor Model of Cultural Intelligence, Group and Organization Management, 31 (1), s.100-123.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C. ve Chandrasekar, N. A. (2007), Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task Performance, Management and Organization Review, 3 (3), s.335-371.
  • Arastaman, G. (2018), Kültürel Zeka Ölçeğinin (KZÖ) Türk Akademisyenler Üzerinde Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Yükseköğretim Dergisi, 8 (1), s.1-8.
  • Astiningsih, P. (2021), Kültürel Zekanın Kültürlerarası Uyum ve Akademik Performans Üzerine Etkisi: Uluslararası Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Aydın, N. (2020), Kültürlerarası Etkililik ile Kültürel Zeka İlişkisinde Psikolojik Sermayenin Düzenleyici Rolü Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Balçiçek, M. M. (2020), Yurt Dışında Bulunan Türk Çalışanların Kültürel Zekâlarının Mutluluk Düzeyleri ile İlişkisi ve Yurt Dışı Deneyimlerinin Moderatör Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Barzykowski, K., Majda, A., Szkup, M. ve Przyłęcki, P. (2019), The Polish Version of the Cultural Intelligence Scale: Assessment of its Reliability and Validity Among Healthcare Professionals and Medical Faculty Students, PloS One, 14 (11), e0225240.
  • Başcı, Y. (2019), Kültürel Farklılıkların Yönetiminde Kültürel Zekânın Rolüne İlişkin Havayolu Kabin Personeli Üzerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Başoğlu, C. İ. (2021), Sosyal Zekânın Girişimcilik Eğilimine Etkisinde Kültürel Zekânın Aracı Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Borgman, C. L. ve Furner, J. (2002), Scholarly Communication and Bibliometrics, Annual Review of Information Science and Technology, 36 (1), s.1-53.
  • Brislin, R., Worthley, R. ve MacNab, B. (2006), Cultural Intelligence: Understanding Behaviors that Serve People’s Goals, Group & Organization Management, 31 (1), s.40-55.
  • Buharalı, D. (2021), Kültürel Zekânın Akademik Motivasyon Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Karabük Üniversitesi, Karabük.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J. ve Hofman, A. (2012), Self-Efficacy, Job Satisfaction, Motivation and Commitment: Exploring the Relationships Between Indıcators of Teachers’ Professional Identity, European Journal of Psychology and Education, 27, s.115-132.
  • Crowne, K. A. (2009), The Relationships Among Social Intelligence, Emotional Intelligence and Cultural Intelligence, Organizational Management Journal, 6 (3), s.148-163.
  • Çam, D. (2022), Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Mesleki Etik İlkelere Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Iğdır İli Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Çekmez, R. (2021), Kültürel Zeka ve Duygusal Zekanın İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Akademisyenler Üzerinde Yapılan Bir Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelik, S. (2021), Müzik Öğretmeni Adaylarının Çokkültürlü Kişilik, Değerler, Kültürel Zekâ Düzeyleri ve Yerel Müziklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çınar, F. İ. (2019), Kültürel Zekânın Sosyal Fobi ve Yalnızlık Üzerine Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çıpa, D. (2020), Duygusal ve Kültürel Zekâ, Sosyal Sermaye, İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık İlişkileri: Eğitim Sektöründe Bir Çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, G. (2015), Kültürel Zekâ ve Tükenmişlik İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Dilek, N. K. (2014), Kültürel Farklılıkların Yönetimi Sürecinde Kültürel Zeka’nın Etkinliği: A Grubu Seyahat Acentaları Yöneticileri Üzerine Bir Alan Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Doğan, S. ve Karakuş, Ş. (2020), Kültürel Zeka: Tanımsal, Yapısal ve İlişkisel Bir İnceleme Çalışması, İş ve İnsan Dergisi, 7 (1), s.147-169.
  • Duru, E. S. (2020), Kültürel Zekanın İş ve Yaşam Tatmini Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Dündar, S. (2019), Kültürel Zekâ ve Duygusal Zekânın Liderlik Tipleri Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Earley, P. C. ve Ang, S. (2003), Cultural Intelligence: Individual Interaction Across Cultures, Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Earley, P. C. ve Mosakowski, E. (2004), Cultural Intelligence, Harvard Business Review, 82 (10), s.139-146.
  • Earley, P. C. ve Peterson, R. S. (2004), The Elusive Cultural Chameleon: Cultural Intelligence as a New Approach to Intercultural Training for the Global Manager, Academy of Management Learning & Education, 3 (1), s.100-115.
  • Ekinci, Ö. (2019), Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Çokkültürlü Yeterlik Algılarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Erdinç, G. (2022), Kültürel Zekânın Liderlik Etkinliğindeki Rolünün İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gebze Teknik Üniversitesi, Kocaeli.
  • Ersoy, A. (2014), Kültürel Farklılıkların Yönetiminde Kültürel Zekanın Rolüne İlişkin Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Fang, F., Schei, V. ve Selart, M. (2018), Hype or Hope? A New Look at the Research on Cultural Intelligence, International Journal of Intercultural Relations, 66, s.148-171.
  • Gelo, O., Braakmann, D. ve Benetka, G. (2008), Quantitative and Qualitative Research: Beyond the Debate, Integrative Psychological and Behavioral Science, 42, s.266-290.
  • Genç, A. (2020), Çalışanların Duygusal ve Kültürel Zekâlarının Uluslararası Hasta Sağlık Hizmetlerinde Mesleklerarası İşbirliğine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Genç, A. B. (2019), Psikolojik Danışmanların Etkili Psikolojik Danışman Nitelikleri ile Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma Yeterlikleri Arasındaki İlişkide Kültürel Zekânın ve Bilişsel Esnekliğin Aracı Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gooden, D. J., Creque, C. A. ve Chin-Loy, C. (2017), The Impact of Metacognitive, Cognitive and Motivational Cultural Intelligence on Behavioral Cultural Intelligence, International Business & Economics Research Journal (IBER), 16 (3), s.223-230.
  • Gozzoli, C. ve Gazzaroli, D. (2018), The Cultural Intelligence Scale (CQS): A Contribution to the Italian Validation, Frontiers in Psychology, 9, 1183.
  • Gökcek, Z. B. Y. (2022), Öğretmenlerde Kültürel Zeka, Yaşam Doyumu ve İş Performansı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gökdemir, S. (2021), Farklılıkların Yönetimi ve Kültürel Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Gökten, Ö. (2017), Participating in Erasmus Student Mobility Program and Cultural Intelligence, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gülmez, S. (2019), Çok Kültürlü Konaklama İşletmelerinin İş Performansı Anahtarı: Kültürel Zekâ, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Güveren, N. (2022), Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kültürel Zekâ ile Kültürel Duyarlılıkları Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Medeniyet Üniversitesi, İstanbul.
  • Hajrullahu, V. (2022), Kültürel Zekâ ve Kültürlerarası Uyumluluk İlişkisi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hashımı, A. (2021), The Relationship Between Political Skills and Cultural Intelligence Levels of Tourism Sector Employees Working in Eminonu Region, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Hazır, E. (2019), Öğrencilerin Kültürel Zekâ Düzeyleri (CQ) ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki: Bir Model Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Heimerl, F., Lohmann, S., Lange, S. ve Ertl, T. (2014), Word Cloud Explorer: Text Analytics Based on Word Clouds, In 2014 47st Hawaii International Conference on System Sciences, s.1833-1842.
  • Herrmann, E., Call, J. Hernández-Lloreda, M. V., Hare, B. ve Tomasello, M. (2007), Humans Have Evolved Specialized Skills of Social Cognition: The Cultural Intelligence Hypothesis, Science, 317 (5843), s.1360-1366. Hofstede, G. (1980), Culture and Organizations, International Studies of Management & Organization, 10 (4), s.15-41.
  • Hoxha, F. A. (2020), Cultural Intelligence on Conflict Management Style: A Research in Multicultural Context, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Hüseyinoğlu, M. (2020), Pre-Service Elt Teachers’ Level of Cultural Intelligence: A Mixed Method Study, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014), Kültürel Zeka Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması [Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Cultural Intelligence Scale], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29-2), s.94-114.
  • İşleyen, F. (2019), Çalışanların Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâ Üzerindeki Etkisi: Çokuluslu İşletmelerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Jiang, W. (2000), The Relationship Between Culture and Language, ELT Journal, 54 (4), s.328-334.
  • Kahraman, M. (2016), Yabancı Dilde Kültürel Zekâya Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kanaslan, E. K. (2017), Yabancı Yöneticilerde Kültürel Zekâ ve Yönetici Etkinliği İlişkisi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Karataş, B. (2020), Spor Alanında Çalışan Akademisyenlerin İletişim Becerileri İle Kültürel Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Karataş, G. (2017), Kobilerde Kültürel Zekânın Kurumsal Girişimcilik Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Kartal, M. (2019), Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygısı ve Kültürel Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kaya, Z. (2022), Duygusal Zekâ, Kültürel Zekâ ve Stratejik Düşünme Arasındaki İlişkiler, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Kayadelen, K. (2022), Suriyeli İlkokul Öğrencilerine Türkçe Öğretimi Yapan Öğretmenlerin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Tükenmişlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Kebabcı, V. (2016), Kişilik ve Kültürel Zeka Arasındaki İlişki: Havayolu Çalışanları Üzerine Bir Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Kedikoğlu, A. (2022), Ebelik Öğrencilerinin Kültürel Zekâ, İletişim ve Kültürel Etkililik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kenar, G. (2018), Kültürel Zekânın Çalışanların Örgütsel Çatışmaları Çözme Yöntemlerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • King, A. (1990), Architecture, Capital and the Globalization of Culture, Theory, Culture & Society, 7 (2-3), s.397-411.
  • Kiraz, G. (2021), The Role of The Cultural Intelligence Levels of English Language Teachers in Foreign Language Teaching, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Koçak, Y. Ö. (2020), Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Kültürel Zekaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Konate, T. (2018), Yabancı Öğrencilerin Kültürel Uyumunda Kültürel Zekanın Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Koyuncu, Ü. (2017), Kültürel Zeka ve Girişimcilik Yönelimi Arasındaki İlişki: Laleli Pazarındaki Mikro Ölçekli İşletmeler Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Köse, N. (2016), Erasmus Programının Kültürel Zekâ Üzerine Etkisinde Demografik Özelliklerin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kurnaz, G. (2022), Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâ Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Uyumun Aracılık Rolü: Uluslararası Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Külli, B. (2019), Kültürel Zekâ ve Kültürlerarası İletişim Kaygısı Arasındaki İlişki: Türkiye ve İngiltere Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Livermore, D. ve Ang, S. (2015), Leading with Cultural Intelligence: The Real Secret to Success, Amacom.
  • MacNab, B. R. ve Worthley, R. (2012), Individual Characteristics as Predictors of Cultural Intelligence Development: The Relevance of Self-Efficacy, International Journal of Intercultural Relation, 36 (1), s.62-71.
  • Map Chart, Türkiye Map, https://www.mapchart.net/turkiye.html, (Erişim Tarihi: 19.02.2023).
  • Mayer, J. D. ve Salovey, P. (1993), The Intelligence of Emotional Intelligence, Intelligence, 17 (4), s.433-442.
  • Moyano, M., Tabernero, C., Melero, R. ve Trujillo, H. M. (2015), Spanish Version of the Cultural Intelligence Scale (CQS)/ Versión Española de la Escala de Inteligencia Cultural (EIC), Revista de Psicología Social, 30 (1), s.182-216. Ng, K. Y., Van Dyne, L. ve Ang, S. (2009), Developing Global Leaders: The Role of International Experience and Cultural Intelligence, Advances in Global Leadership, Emerald Group Publishing Limited, 5, s.225-250.
  • Olgaç, Ö. (2021), Liderin Duygusal Zekâsı ile İşletmenin Dinamik Yetenekleri Arasındaki İlişkide Kültürel Zekânın Düzenleyici Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Ott, D. L. ve Michailova, S. (2018), Cultural Intelligence: A Review and New Research Avenues, International Journal of Management Reviews, 20 (1), s.99-119.
  • Özaslan, A. (2017), The Relationship Between Social Intelligence, Cultural Intelligence, Anxiety, Attitude Levels and Willingness To Communicate in English, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Özdemir, K. (2019), Kültürel Zekânın Kültürlerarası Duyarlılık Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Özer, Ş. C. (2019), Spor Temalı Erasmus Plus Gençlik Projesine Katılan Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zekâ Olgusundaki Değişimlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Petrović, D. S. (2011), How Do Teachers Percieve Their Cultural Intelligence, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11, s.276-280.
  • Qasım, H. M. A. (2021), The Impact of International Experience on Global Leadership Emergence: The Moderated Mediation Effect of Cultural Intelligence and Intercultural Adjustment, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Rengi, Ö. (2021), Eğitim Örgütlerinde Farklılıkların Yönetimi ve Kültürel Zekâ ile İlişkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Sarıgeyik, B. E. (2022), Exploring The Relationship Between In-Service Efl Teachers’ Cultural Intelligence and Their Attitudes Toward Multicultural Education, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Schmitt, D. P., Allik, J., McCrae, R. R. ve Benet-Martinez, V. (2007), The Geographic Distribution of Big Five Personality Traits: Patterns and Profiles of Human Self-Description Across 56 Nations, Journal of Cross-Cultural Psychology, 38 (2), s.173-212.
  • Sotshangane, N. (2002), What Impact Globalization Has on Cultural Diversity? Alternatives: Turkish Journal of International Relations, 1 (4), s.214-231.
  • Şahin, F., Gürbüz, S., Köksal, O. ve Ercan, Ü. (2013), Measuring Cultural Intelligence in the Turkish Context, International Journal of Selection and Assessment, 21 (2), s.135-144.
  • Şanlı, S. C. (2020), Otel Çalışanlarının Kültürel Zekâ Düzeyi, Çatışma Yönetim Stili ve Kariyer Tatmini İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Şen, G. (2019), Kültürel Zekâ ve Kültürel Adaptasyonun Akademik Performans Üzerine Etkisi: Üniversitelerdeki Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Yapılan Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Tashakkori, A. ve Creswell, J. W. (2007), The New Era of Mixed Methods, Journal of Mixed Methods Research, 1 (1), s.3-7.
  • Taşdemir, D. D. (2020), Kültürel Zekâ, Duygusal Emek ve İş Performansı Arasındaki İlişkilerin Çok Kültürlü Bir Ortamda İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Thomas, D. C., Elron E., Stahl, G., Ekelund, B. Z., Ravlin, E. C., Cerdin, J. L., Poelmans, S., Brislin, R., Pekerti, A., Aycan, Z., Maznevski, M., Au, K. ve Lazarova, M. B. (2008), Cultural Intelligence: Domain and Assessment, International Journal of Cross Cultural Management, 8 (2), s.123-143.
  • Thomas, D. C., Liao, Y., Aycan, Z., Cerdin, J. L., Pekerti, A. A., Ravlin, E. C., Stahl, G. K., Lazarova, M. B., Fock, H., Arli, D., Moeller, M., Okimoto, T. G. ve Van De Vijver, F. (2015), Cultural Intelligence: A Theory-Based, Short Form Measure, Journal of International Business Studies, 46, s.1099-1118.
  • Triandis, H. C. (2006), Cultural Intelligence in Organizations, Group and Organization Management, 31 (1), s.20-26.
  • Tunalılar, T. T. (2018), Yöneticinin Kültürel Zekâsının Çalışanların Duygusal Bağlılığıyla İlişkisi ve İlişki Uzaklığının Düzenleyici Rolü: Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Tutuş, G. (2020), Çok Kültürlü Ortamda Kültürel Zekânın Kültürlerarası Duyarlılık Üzerine Etkisi: Portekiz Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Uğur, M. K. (2019), Kültürlerarası Duyarlılık ile Kültürel Zeka Arasındaki İlişkide Çokkültürlü Eğitim Tutumu, Empatik Eğilim Ve Tükenmişliğin Aracı Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ulusoy, H. (2017), Turist Rehberlerinin Kültürel Zekâ Düzeyi ve Özyeterlilik İnançlarının Hizmet Sunumuna Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Urfa, A. M., Can, E., Beder, N. ve Kavgaci, Y. (2021), A Bibliometric Analysis of the Eclectic Paradigm in Turkish Literature, Istanbul Management Journal, 91, s.25-57.
  • Urgan, S. (2018), Sosyal Sermaye Ve Pozitif Psikolojik Sermayenin Kültürel Zekâyla İlişkisine Yönelik Sağlık Sektöründe Uluslararası Bir Çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Uysal, Ş. (2017), Kobi Yöneticilerinin Kültürel Zekâlarının İşletmenin Uluslararasılaşma Derecesine Etkisinde Uluslararasılaşma Tutumunun Aracılık Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Van der Horst, C. A. ve Albertyn, R. M. (2018), The Importance of Metacognition and the Experiential Learning Process within a Cultural Intelligence-Based Approach to Cross-Cultural Coaching, SA Journal of Human Research Management, 16 (1), s.1-11.
  • Vedadi, A., Kheiri, B. ve Abbasalizadeh, M. (2010), The Relationship Between Cultural Intelligence and Achievement: A Case Study in an Iranian Company, Iranian Journal of Management Studies, 3 (3), s.25-38.
  • Vishwakarma, P. ve Mukherjee, S. (2019), Forty-Three Years Journey of Tourism Recreation Research: A Bibliometric Analysis, Tourism Recreation Research, 44 (4), s.403-418.
  • Word It Out, https://worditout.com/word-cloud/create, (Erişim Tarihi: 21.02.2023).
  • Yaba, B. (2022), Öğretim Elemanlarının Kültürel Zekalarının İncelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Yazar, F. (2019), Kültürel Zeka ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, Y. (2019), Örgüt Kültürünün Örgütsel Sinizm Üzerindeki Etkisinde Kültürel Zekâ ile Duygusal Zekânın Düzenleyici Rolü ve Örgütsel İletişimin Aracılık Rolü: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, O. (2021), Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zekâ ve Spor ile Sosyalleşme Düzeylerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Yılmazçetin, Ş. (2021), Duygusal Zekâ, Sosyal Zekâ ve Kültürel Zekâ ile Girişimcilik Eğilimi Etkileşimi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yükseköğretim Kurulu, Ulusal Tez Merkezi, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp, (Erişim Tarihi: 12.01.2023).
  • Yükseköğretim Kurulu, Öğrenim Düzeyine Göre Öğrenci Sayısı, https://istatistik.yok.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 19.02.2023).
  • Yüksek, A. (2018), Öğretmenlerin Çokkültürlü Yeterlik Algılarının Küresel Vatandaşlık Algıları Üzerine Etkisi ve Kültürel Zekânın Bu İlişki Üzerindeki Aracı Etkisinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zengin, F. N. (2019), The Importance of Cultural Intelligence in International Organizations and Its Impact on Employee Motivation, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.

Bibliometric Analysis of Graduate Dissertations on Cultural Intelligence

Yıl 2023, , 1146 - 1164, 31.07.2023
https://doi.org/10.11616/asbi.1268458

Öz

Within the scope of the research, graduate dissertation which is published in the national literature on cultural intelligence in 2022 and previous years are addressed. It is aimed to reveal the developments in the literature on cultural intelligence by examining these dissertations with the bibliometric analysis method. The data of this research consists of 75 graduate dissertation studies on cultural intelligence in the National Thesis Center on January 12, 2023. By making use of the bibliometric analysis method, the studies on cultural intelligence are analyzed within the scope of various parameters such as the changes they have shown over the years, the subjects in relation to and the geographical dispersion of the studies. It has been determined that there has been a significant increase in the number of graduate dissertation studies on culturan intelligence in the national literature. With this increase over the years, there is an increase not only in the number of studies, but also in the diversity of the subject adressed together.

Kaynakça

  • Aksoy, Z. (2013), Kültürel Zekâ ve Çokkültürlü Ortamlardaki Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Aktogan, S. (2019), Sosyal Zekâ Ve Kültürel Zekânın Dönüşümcü Ve Etkileşimci Liderlik İle İlişkisine Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • AL-Dossary, S. A. (2016), Psychometric Properties of the Cultural Intelligence Scale in a Saudi Arabian Context, International Journal of Selection and Assessment, 24 (4), s.305-311.
  • Alkar, E. (2022), Eğitim Göçü Perspektifinde Uluslararası Öğrencilerin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Kültürlerarası Duyarlılık ve Kültürlenme Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi (Bursa Uludağ Üniversitesi Örneği), Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Alon, I. Boulanger, M., Elston, J. A., Galanaki, E., Martínez de Ibarreta, C., Meyers, J., Muñiz-Ferrer, M. ve Velez-Calle, A. (2018), Business Cultural Intelligence Quotient: A Five Country Study, Thunderbird, International Business Review, 60 (3), s.237-250.
  • Alsayed, N. (2021), The Relationship Between Cultural Intelligence (CQ) And Cross-Cultural Adjustment: Evidence From Turkey, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Amiri, A. N., Moghimi, S. M. ve Kazemi, M. (2010), Studying the Relationship Between Cultural Intelligence and Employees’ Performance, European Journal of Scientific Research, 42 (3), s.418-427.
  • Ang, S., Ng, K. Y. ve Rockstuhl, T. (2020), Cultural Intelligence, s.273-323.
  • Ang, S., Van Dyne, L. ve Koh, C. (2006), Personality Correlates of the Four-Factor Model of Cultural Intelligence, Group and Organization Management, 31 (1), s.100-123.
  • Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C. ve Chandrasekar, N. A. (2007), Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task Performance, Management and Organization Review, 3 (3), s.335-371.
  • Arastaman, G. (2018), Kültürel Zeka Ölçeğinin (KZÖ) Türk Akademisyenler Üzerinde Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Yükseköğretim Dergisi, 8 (1), s.1-8.
  • Astiningsih, P. (2021), Kültürel Zekanın Kültürlerarası Uyum ve Akademik Performans Üzerine Etkisi: Uluslararası Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Aydın, N. (2020), Kültürlerarası Etkililik ile Kültürel Zeka İlişkisinde Psikolojik Sermayenin Düzenleyici Rolü Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Balçiçek, M. M. (2020), Yurt Dışında Bulunan Türk Çalışanların Kültürel Zekâlarının Mutluluk Düzeyleri ile İlişkisi ve Yurt Dışı Deneyimlerinin Moderatör Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Barzykowski, K., Majda, A., Szkup, M. ve Przyłęcki, P. (2019), The Polish Version of the Cultural Intelligence Scale: Assessment of its Reliability and Validity Among Healthcare Professionals and Medical Faculty Students, PloS One, 14 (11), e0225240.
  • Başcı, Y. (2019), Kültürel Farklılıkların Yönetiminde Kültürel Zekânın Rolüne İlişkin Havayolu Kabin Personeli Üzerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Başoğlu, C. İ. (2021), Sosyal Zekânın Girişimcilik Eğilimine Etkisinde Kültürel Zekânın Aracı Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Borgman, C. L. ve Furner, J. (2002), Scholarly Communication and Bibliometrics, Annual Review of Information Science and Technology, 36 (1), s.1-53.
  • Brislin, R., Worthley, R. ve MacNab, B. (2006), Cultural Intelligence: Understanding Behaviors that Serve People’s Goals, Group & Organization Management, 31 (1), s.40-55.
  • Buharalı, D. (2021), Kültürel Zekânın Akademik Motivasyon Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Karabük Üniversitesi, Karabük.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J. ve Hofman, A. (2012), Self-Efficacy, Job Satisfaction, Motivation and Commitment: Exploring the Relationships Between Indıcators of Teachers’ Professional Identity, European Journal of Psychology and Education, 27, s.115-132.
  • Crowne, K. A. (2009), The Relationships Among Social Intelligence, Emotional Intelligence and Cultural Intelligence, Organizational Management Journal, 6 (3), s.148-163.
  • Çam, D. (2022), Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Mesleki Etik İlkelere Bağlılıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Iğdır İli Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Çekmez, R. (2021), Kültürel Zeka ve Duygusal Zekanın İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Akademisyenler Üzerinde Yapılan Bir Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Çelik, S. (2021), Müzik Öğretmeni Adaylarının Çokkültürlü Kişilik, Değerler, Kültürel Zekâ Düzeyleri ve Yerel Müziklere İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Çınar, F. İ. (2019), Kültürel Zekânın Sosyal Fobi ve Yalnızlık Üzerine Etkisini Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Çıpa, D. (2020), Duygusal ve Kültürel Zekâ, Sosyal Sermaye, İş Doyumu ve Örgütsel Bağlılık İlişkileri: Eğitim Sektöründe Bir Çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, G. (2015), Kültürel Zekâ ve Tükenmişlik İlişkisi: Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Dilek, N. K. (2014), Kültürel Farklılıkların Yönetimi Sürecinde Kültürel Zeka’nın Etkinliği: A Grubu Seyahat Acentaları Yöneticileri Üzerine Bir Alan Araştırması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Doğan, S. ve Karakuş, Ş. (2020), Kültürel Zeka: Tanımsal, Yapısal ve İlişkisel Bir İnceleme Çalışması, İş ve İnsan Dergisi, 7 (1), s.147-169.
  • Duru, E. S. (2020), Kültürel Zekanın İş ve Yaşam Tatmini Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Dündar, S. (2019), Kültürel Zekâ ve Duygusal Zekânın Liderlik Tipleri Üzerindeki Etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Earley, P. C. ve Ang, S. (2003), Cultural Intelligence: Individual Interaction Across Cultures, Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Earley, P. C. ve Mosakowski, E. (2004), Cultural Intelligence, Harvard Business Review, 82 (10), s.139-146.
  • Earley, P. C. ve Peterson, R. S. (2004), The Elusive Cultural Chameleon: Cultural Intelligence as a New Approach to Intercultural Training for the Global Manager, Academy of Management Learning & Education, 3 (1), s.100-115.
  • Ekinci, Ö. (2019), Ortaöğretim Okulu Öğretmenlerinin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Çokkültürlü Yeterlik Algılarının İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Erdinç, G. (2022), Kültürel Zekânın Liderlik Etkinliğindeki Rolünün İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Gebze Teknik Üniversitesi, Kocaeli.
  • Ersoy, A. (2014), Kültürel Farklılıkların Yönetiminde Kültürel Zekanın Rolüne İlişkin Konaklama İşletmelerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Fang, F., Schei, V. ve Selart, M. (2018), Hype or Hope? A New Look at the Research on Cultural Intelligence, International Journal of Intercultural Relations, 66, s.148-171.
  • Gelo, O., Braakmann, D. ve Benetka, G. (2008), Quantitative and Qualitative Research: Beyond the Debate, Integrative Psychological and Behavioral Science, 42, s.266-290.
  • Genç, A. (2020), Çalışanların Duygusal ve Kültürel Zekâlarının Uluslararası Hasta Sağlık Hizmetlerinde Mesleklerarası İşbirliğine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Genç, A. B. (2019), Psikolojik Danışmanların Etkili Psikolojik Danışman Nitelikleri ile Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma Yeterlikleri Arasındaki İlişkide Kültürel Zekânın ve Bilişsel Esnekliğin Aracı Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Gooden, D. J., Creque, C. A. ve Chin-Loy, C. (2017), The Impact of Metacognitive, Cognitive and Motivational Cultural Intelligence on Behavioral Cultural Intelligence, International Business & Economics Research Journal (IBER), 16 (3), s.223-230.
  • Gozzoli, C. ve Gazzaroli, D. (2018), The Cultural Intelligence Scale (CQS): A Contribution to the Italian Validation, Frontiers in Psychology, 9, 1183.
  • Gökcek, Z. B. Y. (2022), Öğretmenlerde Kültürel Zeka, Yaşam Doyumu ve İş Performansı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Gökdemir, S. (2021), Farklılıkların Yönetimi ve Kültürel Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Gökten, Ö. (2017), Participating in Erasmus Student Mobility Program and Cultural Intelligence, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Gülmez, S. (2019), Çok Kültürlü Konaklama İşletmelerinin İş Performansı Anahtarı: Kültürel Zekâ, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Güveren, N. (2022), Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kültürel Zekâ ile Kültürel Duyarlılıkları Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Medeniyet Üniversitesi, İstanbul.
  • Hajrullahu, V. (2022), Kültürel Zekâ ve Kültürlerarası Uyumluluk İlişkisi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Hashımı, A. (2021), The Relationship Between Political Skills and Cultural Intelligence Levels of Tourism Sector Employees Working in Eminonu Region, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Hazır, E. (2019), Öğrencilerin Kültürel Zekâ Düzeyleri (CQ) ile İletişim Becerileri Arasındaki İlişki: Bir Model Analizi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Heimerl, F., Lohmann, S., Lange, S. ve Ertl, T. (2014), Word Cloud Explorer: Text Analytics Based on Word Clouds, In 2014 47st Hawaii International Conference on System Sciences, s.1833-1842.
  • Herrmann, E., Call, J. Hernández-Lloreda, M. V., Hare, B. ve Tomasello, M. (2007), Humans Have Evolved Specialized Skills of Social Cognition: The Cultural Intelligence Hypothesis, Science, 317 (5843), s.1360-1366. Hofstede, G. (1980), Culture and Organizations, International Studies of Management & Organization, 10 (4), s.15-41.
  • Hoxha, F. A. (2020), Cultural Intelligence on Conflict Management Style: A Research in Multicultural Context, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Hüseyinoğlu, M. (2020), Pre-Service Elt Teachers’ Level of Cultural Intelligence: A Mixed Method Study, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • İlhan, M. ve Çetin, B. (2014), Kültürel Zeka Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması [Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Cultural Intelligence Scale], Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (29-2), s.94-114.
  • İşleyen, F. (2019), Çalışanların Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâ Üzerindeki Etkisi: Çokuluslu İşletmelerde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Jiang, W. (2000), The Relationship Between Culture and Language, ELT Journal, 54 (4), s.328-334.
  • Kahraman, M. (2016), Yabancı Dilde Kültürel Zekâya Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kanaslan, E. K. (2017), Yabancı Yöneticilerde Kültürel Zekâ ve Yönetici Etkinliği İlişkisi Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Karataş, B. (2020), Spor Alanında Çalışan Akademisyenlerin İletişim Becerileri İle Kültürel Zekâ Düzeylerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Karataş, G. (2017), Kobilerde Kültürel Zekânın Kurumsal Girişimcilik Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Kartal, M. (2019), Beden Eğitimi ve Spor Bölümü Öğretmen Adaylarının Konuşma Kaygısı ve Kültürel Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kaya, Z. (2022), Duygusal Zekâ, Kültürel Zekâ ve Stratejik Düşünme Arasındaki İlişkiler, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Düzce Üniversitesi, Düzce.
  • Kayadelen, K. (2022), Suriyeli İlkokul Öğrencilerine Türkçe Öğretimi Yapan Öğretmenlerin Kültürel Zekâ Düzeyleri ile Tükenmişlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
  • Kebabcı, V. (2016), Kişilik ve Kültürel Zeka Arasındaki İlişki: Havayolu Çalışanları Üzerine Bir Çalışma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Kedikoğlu, A. (2022), Ebelik Öğrencilerinin Kültürel Zekâ, İletişim ve Kültürel Etkililik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Kenar, G. (2018), Kültürel Zekânın Çalışanların Örgütsel Çatışmaları Çözme Yöntemlerine Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • King, A. (1990), Architecture, Capital and the Globalization of Culture, Theory, Culture & Society, 7 (2-3), s.397-411.
  • Kiraz, G. (2021), The Role of The Cultural Intelligence Levels of English Language Teachers in Foreign Language Teaching, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Koçak, Y. Ö. (2020), Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çokkültürlü Eğitim Tutumları ile Kültürel Zekaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Nevşehir.
  • Konate, T. (2018), Yabancı Öğrencilerin Kültürel Uyumunda Kültürel Zekanın Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Koyuncu, Ü. (2017), Kültürel Zeka ve Girişimcilik Yönelimi Arasındaki İlişki: Laleli Pazarındaki Mikro Ölçekli İşletmeler Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Köse, N. (2016), Erasmus Programının Kültürel Zekâ Üzerine Etkisinde Demografik Özelliklerin Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Kurnaz, G. (2022), Beş Faktör Kişilik Özelliklerinin Kültürel Zekâ Üzerindeki Etkisinde Örgütsel Uyumun Aracılık Rolü: Uluslararası Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Külli, B. (2019), Kültürel Zekâ ve Kültürlerarası İletişim Kaygısı Arasındaki İlişki: Türkiye ve İngiltere Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Livermore, D. ve Ang, S. (2015), Leading with Cultural Intelligence: The Real Secret to Success, Amacom.
  • MacNab, B. R. ve Worthley, R. (2012), Individual Characteristics as Predictors of Cultural Intelligence Development: The Relevance of Self-Efficacy, International Journal of Intercultural Relation, 36 (1), s.62-71.
  • Map Chart, Türkiye Map, https://www.mapchart.net/turkiye.html, (Erişim Tarihi: 19.02.2023).
  • Mayer, J. D. ve Salovey, P. (1993), The Intelligence of Emotional Intelligence, Intelligence, 17 (4), s.433-442.
  • Moyano, M., Tabernero, C., Melero, R. ve Trujillo, H. M. (2015), Spanish Version of the Cultural Intelligence Scale (CQS)/ Versión Española de la Escala de Inteligencia Cultural (EIC), Revista de Psicología Social, 30 (1), s.182-216. Ng, K. Y., Van Dyne, L. ve Ang, S. (2009), Developing Global Leaders: The Role of International Experience and Cultural Intelligence, Advances in Global Leadership, Emerald Group Publishing Limited, 5, s.225-250.
  • Olgaç, Ö. (2021), Liderin Duygusal Zekâsı ile İşletmenin Dinamik Yetenekleri Arasındaki İlişkide Kültürel Zekânın Düzenleyici Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Ott, D. L. ve Michailova, S. (2018), Cultural Intelligence: A Review and New Research Avenues, International Journal of Management Reviews, 20 (1), s.99-119.
  • Özaslan, A. (2017), The Relationship Between Social Intelligence, Cultural Intelligence, Anxiety, Attitude Levels and Willingness To Communicate in English, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Özdemir, K. (2019), Kültürel Zekânın Kültürlerarası Duyarlılık Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Özer, Ş. C. (2019), Spor Temalı Erasmus Plus Gençlik Projesine Katılan Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zekâ Olgusundaki Değişimlerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Petrović, D. S. (2011), How Do Teachers Percieve Their Cultural Intelligence, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11, s.276-280.
  • Qasım, H. M. A. (2021), The Impact of International Experience on Global Leadership Emergence: The Moderated Mediation Effect of Cultural Intelligence and Intercultural Adjustment, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Rengi, Ö. (2021), Eğitim Örgütlerinde Farklılıkların Yönetimi ve Kültürel Zekâ ile İlişkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Sarıgeyik, B. E. (2022), Exploring The Relationship Between In-Service Efl Teachers’ Cultural Intelligence and Their Attitudes Toward Multicultural Education, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Schmitt, D. P., Allik, J., McCrae, R. R. ve Benet-Martinez, V. (2007), The Geographic Distribution of Big Five Personality Traits: Patterns and Profiles of Human Self-Description Across 56 Nations, Journal of Cross-Cultural Psychology, 38 (2), s.173-212.
  • Sotshangane, N. (2002), What Impact Globalization Has on Cultural Diversity? Alternatives: Turkish Journal of International Relations, 1 (4), s.214-231.
  • Şahin, F., Gürbüz, S., Köksal, O. ve Ercan, Ü. (2013), Measuring Cultural Intelligence in the Turkish Context, International Journal of Selection and Assessment, 21 (2), s.135-144.
  • Şanlı, S. C. (2020), Otel Çalışanlarının Kültürel Zekâ Düzeyi, Çatışma Yönetim Stili ve Kariyer Tatmini İlişkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Şen, G. (2019), Kültürel Zekâ ve Kültürel Adaptasyonun Akademik Performans Üzerine Etkisi: Üniversitelerdeki Yabancı Uyruklu Öğrencilerle Yapılan Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, İstanbul.
  • Tashakkori, A. ve Creswell, J. W. (2007), The New Era of Mixed Methods, Journal of Mixed Methods Research, 1 (1), s.3-7.
  • Taşdemir, D. D. (2020), Kültürel Zekâ, Duygusal Emek ve İş Performansı Arasındaki İlişkilerin Çok Kültürlü Bir Ortamda İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
  • Thomas, D. C., Elron E., Stahl, G., Ekelund, B. Z., Ravlin, E. C., Cerdin, J. L., Poelmans, S., Brislin, R., Pekerti, A., Aycan, Z., Maznevski, M., Au, K. ve Lazarova, M. B. (2008), Cultural Intelligence: Domain and Assessment, International Journal of Cross Cultural Management, 8 (2), s.123-143.
  • Thomas, D. C., Liao, Y., Aycan, Z., Cerdin, J. L., Pekerti, A. A., Ravlin, E. C., Stahl, G. K., Lazarova, M. B., Fock, H., Arli, D., Moeller, M., Okimoto, T. G. ve Van De Vijver, F. (2015), Cultural Intelligence: A Theory-Based, Short Form Measure, Journal of International Business Studies, 46, s.1099-1118.
  • Triandis, H. C. (2006), Cultural Intelligence in Organizations, Group and Organization Management, 31 (1), s.20-26.
  • Tunalılar, T. T. (2018), Yöneticinin Kültürel Zekâsının Çalışanların Duygusal Bağlılığıyla İlişkisi ve İlişki Uzaklığının Düzenleyici Rolü: Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Tutuş, G. (2020), Çok Kültürlü Ortamda Kültürel Zekânın Kültürlerarası Duyarlılık Üzerine Etkisi: Portekiz Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Hasan Kalyoncu Üniversitesi, Gaziantep.
  • Uğur, M. K. (2019), Kültürlerarası Duyarlılık ile Kültürel Zeka Arasındaki İlişkide Çokkültürlü Eğitim Tutumu, Empatik Eğilim Ve Tükenmişliğin Aracı Rolü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • Ulusoy, H. (2017), Turist Rehberlerinin Kültürel Zekâ Düzeyi ve Özyeterlilik İnançlarının Hizmet Sunumuna Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Urfa, A. M., Can, E., Beder, N. ve Kavgaci, Y. (2021), A Bibliometric Analysis of the Eclectic Paradigm in Turkish Literature, Istanbul Management Journal, 91, s.25-57.
  • Urgan, S. (2018), Sosyal Sermaye Ve Pozitif Psikolojik Sermayenin Kültürel Zekâyla İlişkisine Yönelik Sağlık Sektöründe Uluslararası Bir Çalışma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Uysal, Ş. (2017), Kobi Yöneticilerinin Kültürel Zekâlarının İşletmenin Uluslararasılaşma Derecesine Etkisinde Uluslararasılaşma Tutumunun Aracılık Rolü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi, Niğde.
  • Van der Horst, C. A. ve Albertyn, R. M. (2018), The Importance of Metacognition and the Experiential Learning Process within a Cultural Intelligence-Based Approach to Cross-Cultural Coaching, SA Journal of Human Research Management, 16 (1), s.1-11.
  • Vedadi, A., Kheiri, B. ve Abbasalizadeh, M. (2010), The Relationship Between Cultural Intelligence and Achievement: A Case Study in an Iranian Company, Iranian Journal of Management Studies, 3 (3), s.25-38.
  • Vishwakarma, P. ve Mukherjee, S. (2019), Forty-Three Years Journey of Tourism Recreation Research: A Bibliometric Analysis, Tourism Recreation Research, 44 (4), s.403-418.
  • Word It Out, https://worditout.com/word-cloud/create, (Erişim Tarihi: 21.02.2023).
  • Yaba, B. (2022), Öğretim Elemanlarının Kültürel Zekalarının İncelenmesi (Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Yazar, F. (2019), Kültürel Zeka ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, Y. (2019), Örgüt Kültürünün Örgütsel Sinizm Üzerindeki Etkisinde Kültürel Zekâ ile Duygusal Zekânın Düzenleyici Rolü ve Örgütsel İletişimin Aracılık Rolü: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, O. (2021), Üniversite Öğrencilerinin Kültürel Zekâ ve Spor ile Sosyalleşme Düzeylerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Ağrı.
  • Yılmazçetin, Ş. (2021), Duygusal Zekâ, Sosyal Zekâ ve Kültürel Zekâ ile Girişimcilik Eğilimi Etkileşimi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yükseköğretim Kurulu, Ulusal Tez Merkezi, https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/giris.jsp, (Erişim Tarihi: 12.01.2023).
  • Yükseköğretim Kurulu, Öğrenim Düzeyine Göre Öğrenci Sayısı, https://istatistik.yok.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 19.02.2023).
  • Yüksek, A. (2018), Öğretmenlerin Çokkültürlü Yeterlik Algılarının Küresel Vatandaşlık Algıları Üzerine Etkisi ve Kültürel Zekânın Bu İlişki Üzerindeki Aracı Etkisinin Belirlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, T.C. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Zengin, F. N. (2019), The Importance of Cultural Intelligence in International Organizations and Its Impact on Employee Motivation, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
Toplam 121 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ceyhan Mutlu 0000-0002-8804-8652

Erken Görünüm Tarihi 31 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Mutlu, C. (2023). Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 1146-1164. https://doi.org/10.11616/asbi.1268458
AMA Mutlu C. Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. ASBİ. Temmuz 2023;23(2):1146-1164. doi:10.11616/asbi.1268458
Chicago Mutlu, Ceyhan. “Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 23, sy. 2 (Temmuz 2023): 1146-64. https://doi.org/10.11616/asbi.1268458.
EndNote Mutlu C (01 Temmuz 2023) Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 23 2 1146–1164.
IEEE C. Mutlu, “Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi”, ASBİ, c. 23, sy. 2, ss. 1146–1164, 2023, doi: 10.11616/asbi.1268458.
ISNAD Mutlu, Ceyhan. “Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 23/2 (Temmuz 2023), 1146-1164. https://doi.org/10.11616/asbi.1268458.
JAMA Mutlu C. Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. ASBİ. 2023;23:1146–1164.
MLA Mutlu, Ceyhan. “Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 23, sy. 2, 2023, ss. 1146-64, doi:10.11616/asbi.1268458.
Vancouver Mutlu C. Kültürel Zeka Üzerine Yazılan Lisansüstü Tezlerin Bibliyometrik Analizi. ASBİ. 2023;23(2):1146-64.