Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF THE PERSPECTIVE AND TENDENCY TOWARDS ACCOUNTING PROFESSION OF STUDENTS TAKING ACCOUNTING AND FINACE COURSES: THE CASE OF KASTAMONU UNIVERSITY

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 683 - 706, 30.11.2021
https://doi.org/10.11616/asbi.954390

Öz

The main purpose of this study is to reveal the perspective towards the accounting profession and tendency to choose the occupation of the students, who are studying accounting and finance at the undergraduate level at the Kastamonu University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Banking and Finance Department. The survey technique was used to collect the data needed within the scope of the research. The survey was applied to 262 students. The data obtained were analyzed using Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests through the SPSS package program. As a result of the analysis, it was determined that the students' perspective on the accounting profession differed statistically significantly according to their demographic characteristics, also the students' tendency to work in the field of accounting was high.

Kaynakça

  • Akbaş, H. E., Bozkurt, S., Demirhan,A. ve Yazıcı, K. (2019), Y Kuşağı Perspektifinden Muhasebe Mesleği: İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(1), s. 428-440.
  • Akın, O. ve Onat, O. K. (2015), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler: Demografik Farklılaşmalar Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 15, s. 297-312.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Amaning, N., Anim, R. O., Kyere, A. and Peprah-Amankona, G. (2020), Determinants of Career Intentions of Accounting Students, International Business Research, 13(12), p. 1-14.
  • Apalı, A., Ertürk, Ş. ve Acun, Ö. (2019), Muhasebe Eğitimi Alan ve Almayan Öğrencilerin Muhasebe Mesleği ve Muhasebe Meslek Mensuplarına Karşı Bakış Açılarının Karşılaştırmalı İncelenmesi: SDÜ Örneği, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), s. 387-399.
  • Baliyan, P. S. and Baliyan, S. P. (2016), Employment Preference of Undergraduate Accounting Students in Botswana: Perceptional Analysis of Practitioners and Students, International Journal of Business and Management, 11 (12), p. 271-282.
  • Demir, B., Öztürk, M. ve Atalay, A. (2018), Muhasebe ve Denetim Bölümü Öğrencilerinin Profili ve Muhasebe Mesleğine Bakışları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), s. 287-295.
  • Dinç, E. ve Karakaya, A. (2008), Muhasebe Mesleği Seçimini Etkileyen Faktörlere Yönelik Lisans Öğrencilerinin Algılarındaki Farklılıklar, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 10(4), s.117-136.
  • Erduru, İ., Deran, A. ve Çelik, S. (2017), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının İncelenmesi: Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneği, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(2), s.34-48.
  • Güner, O. ve Çarıkçı, O. (2018), Mali Müşavir Olabilme Hakkına Sahip Olan Öğrencilerin Muhasebe Meslek Algısı Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, s.627-640.
  • İpek, S., Öksüz, M. ve Yücesan, M. (2017), Muhasebe Mesleğinin Öğrenciler Tarafından Algılanması: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği, Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(1), s. 88-95.
  • Karacan, S. (2014), Etik Kavramı ve Muhasebe Meslek Etiği, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Karakoç, M. (2017), Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği İle İlgili Görüşleri: Ege Bölgesi Örneği, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), s. 292-318.
  • Koca, N., Güngör Karyağdı, N. ve Akpınar, Y. (2019), Muhasebe ve Vergi Bölümü Öğrencilerinin, Bölüme ve Mesleğe İlişkin Bakış Açıları ve Mesleki Beklentileri Üzerindeki Stajın Etkisi: KSÜ, BEÜ ve ADYÜ Örneği, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), s.93-110.
  • Krejcie, R. V., and Morgan, D. W. (1970), Determining Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 30(3), p. 607-610.
  • Kuzgun, Y. (1994), Çağdaş İnsanın En Önemli Kararı Meslek Seçimi, Bilim ve Teknik, Aralık (325), s. 50-54.
  • Öz, B., Önal, S. ve Mat, M. (2017), Muhasebe Alanında Çalışma İsteğini Belirleyen Faktörlerin İncelenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), s. 1-12.
  • Raepers, N. ve Çallıalp, N. (2016), Mali Müşavirlik Mesleğinin Değeri ve Kamusal Faydası, Sorumlu Vergicilik, İstanbul: KMPG.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Telman, C. (2000), Başarıya Giden Yolda Meslek Seçimi, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Temelli, F. (2019), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleği Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İİBF Örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Özel Sayı, s. 141-160.
  • Tepeli, Y. ve Kayıhan, B. (2015), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), s. 138-156.
  • Türk Dil Kurumu Güncel. Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 26.04.2021).

MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 21 Sayı: 3, 683 - 706, 30.11.2021
https://doi.org/10.11616/asbi.954390

Öz

Bu çalışmanın temel amacı Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Bankacılık ve Finans Bölümü’nde lisans düzeyinde muhasebe ve finans eğitimi alan öğrencilerin muhasebe mesleğine bakış açılarının ve mesleğe yönelme eğilimlerinin ortaya konulmasıdır. Araştırma kapsamında ihtiyaç duyulan verilerin toplanması için anket tekniği kullanılmıştır. Söz konusu anket, 262 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis H testleri ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin muhasebe mesleğine bakış açılarının, demografik özelliklerine göre istatistiki açıdan anlamlı farklılıklar gösterdiği ve öğrencilerin muhasebe alanında çalışma eğilimlerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akbaş, H. E., Bozkurt, S., Demirhan,A. ve Yazıcı, K. (2019), Y Kuşağı Perspektifinden Muhasebe Mesleği: İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(1), s. 428-440.
  • Akın, O. ve Onat, O. K. (2015), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler: Demografik Farklılaşmalar Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 15, s. 297-312.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Amaning, N., Anim, R. O., Kyere, A. and Peprah-Amankona, G. (2020), Determinants of Career Intentions of Accounting Students, International Business Research, 13(12), p. 1-14.
  • Apalı, A., Ertürk, Ş. ve Acun, Ö. (2019), Muhasebe Eğitimi Alan ve Almayan Öğrencilerin Muhasebe Mesleği ve Muhasebe Meslek Mensuplarına Karşı Bakış Açılarının Karşılaştırmalı İncelenmesi: SDÜ Örneği, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3), s. 387-399.
  • Baliyan, P. S. and Baliyan, S. P. (2016), Employment Preference of Undergraduate Accounting Students in Botswana: Perceptional Analysis of Practitioners and Students, International Journal of Business and Management, 11 (12), p. 271-282.
  • Demir, B., Öztürk, M. ve Atalay, A. (2018), Muhasebe ve Denetim Bölümü Öğrencilerinin Profili ve Muhasebe Mesleğine Bakışları: Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği, Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), s. 287-295.
  • Dinç, E. ve Karakaya, A. (2008), Muhasebe Mesleği Seçimini Etkileyen Faktörlere Yönelik Lisans Öğrencilerinin Algılarındaki Farklılıklar, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 10(4), s.117-136.
  • Erduru, İ., Deran, A. ve Çelik, S. (2017), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının İncelenmesi: Ömer Halisdemir Üniversitesi Örneği, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 5(2), s.34-48.
  • Güner, O. ve Çarıkçı, O. (2018), Mali Müşavir Olabilme Hakkına Sahip Olan Öğrencilerin Muhasebe Meslek Algısı Üzerine Bir Araştırma, Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 17. UİK Özel Sayısı, s.627-640.
  • İpek, S., Öksüz, M. ve Yücesan, M. (2017), Muhasebe Mesleğinin Öğrenciler Tarafından Algılanması: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği, Akademia Doğa ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(1), s. 88-95.
  • Karacan, S. (2014), Etik Kavramı ve Muhasebe Meslek Etiği, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Karakoç, M. (2017), Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği İle İlgili Görüşleri: Ege Bölgesi Örneği, Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 19(1), s. 292-318.
  • Koca, N., Güngör Karyağdı, N. ve Akpınar, Y. (2019), Muhasebe ve Vergi Bölümü Öğrencilerinin, Bölüme ve Mesleğe İlişkin Bakış Açıları ve Mesleki Beklentileri Üzerindeki Stajın Etkisi: KSÜ, BEÜ ve ADYÜ Örneği, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), s.93-110.
  • Krejcie, R. V., and Morgan, D. W. (1970), Determining Sample Size for Research Activities, Educational and Psychological Measurement, 30(3), p. 607-610.
  • Kuzgun, Y. (1994), Çağdaş İnsanın En Önemli Kararı Meslek Seçimi, Bilim ve Teknik, Aralık (325), s. 50-54.
  • Öz, B., Önal, S. ve Mat, M. (2017), Muhasebe Alanında Çalışma İsteğini Belirleyen Faktörlerin İncelenmesi: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 1(2), s. 1-12.
  • Raepers, N. ve Çallıalp, N. (2016), Mali Müşavirlik Mesleğinin Değeri ve Kamusal Faydası, Sorumlu Vergicilik, İstanbul: KMPG.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Telman, C. (2000), Başarıya Giden Yolda Meslek Seçimi, İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Temelli, F. (2019), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleği Seçiminde Etkili Olan Faktörler: Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İİBF Örneği, Muhasebe ve Finansman Dergisi, Özel Sayı, s. 141-160.
  • Tepeli, Y. ve Kayıhan, B. (2015), Muhasebe Eğitimi Alan Öğrencilerin Muhasebe Mesleğine Bakış Açılarının Değerlendirilmesi: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), s. 138-156.
  • Türk Dil Kurumu Güncel. Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 26.04.2021).
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yahya Sönmez 0000-0003-1486-2456

Fatih Altınışık 0000-0002-5480-0260

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 18 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sönmez, Y., & Altınışık, F. (2021). MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3), 683-706. https://doi.org/10.11616/asbi.954390
AMA Sönmez Y, Altınışık F. MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. ASBİ. Kasım 2021;21(3):683-706. doi:10.11616/asbi.954390
Chicago Sönmez, Yahya, ve Fatih Altınışık. “MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21, sy. 3 (Kasım 2021): 683-706. https://doi.org/10.11616/asbi.954390.
EndNote Sönmez Y, Altınışık F (01 Kasım 2021) MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21 3 683–706.
IEEE Y. Sönmez ve F. Altınışık, “MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”, ASBİ, c. 21, sy. 3, ss. 683–706, 2021, doi: 10.11616/asbi.954390.
ISNAD Sönmez, Yahya - Altınışık, Fatih. “MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi 21/3 (Kasım 2021), 683-706. https://doi.org/10.11616/asbi.954390.
JAMA Sönmez Y, Altınışık F. MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. ASBİ. 2021;21:683–706.
MLA Sönmez, Yahya ve Fatih Altınışık. “MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ”. Abant Sosyal Bilimler Dergisi, c. 21, sy. 3, 2021, ss. 683-06, doi:10.11616/asbi.954390.
Vancouver Sönmez Y, Altınışık F. MUHASEBE VE FİNANS EĞİTİMİ ALAN ÖĞRENCİLERİN MUHASEBE MESLEĞİNE BAKIŞ AÇILARININ VE MESLEĞE YÖNELME EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ: KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. ASBİ. 2021;21(3):683-706.