The aim of the study is to examine the effect of secondary school students' participation in the 12-week physical activity program on empathy behaviors. The research was carried out by experimental method and sequential pattern. The 46 volunteer students who were the sample of the study were divided into two groups as experimental and control groups. The ‘Personal Information Form’ and ‘Empathic Tendency Scale’ were applied to the students in both groups as a preliminary test in the first week and as a final test after 12 weeks. Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 17.0 package program was used for the analysis of the data. As a result of the normality tests (Skewness and Kurtosis/Kolmogorov-Smirnov), it was determined that the data showed a normal distribution, so the Independent Sample T-Test and Paired Samples T-Test were applied. The level of significance as p<0.05 was determined. According to the results of the study, there was a statistically significant difference in the levels of empathy of the experimental group after the preliminary test 65.47 ± 22 and the final test 76.13 ± 22, while there was no significant difference in the levels of self-esteem of the control group after the preliminary test 64.95 ± 22 and the final test 63.17 ± 22. As a result, this study reveals that participation in 12 weeks of regular exercise significantly increases the empathy levels of secondary school students.
Regular exercise physical activity empathy secondary school student
Araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin 12 haftalık fiziksel aktivite programına katılımının empati davranışları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma deneysel yöntem ve sırasal desenle yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi olan 46 gönüllü öğrenci deney ve kontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Her iki gruptaki öğrencilere ‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Empatik Eğilim Ölçeği’ ilk hafta ön ve 12 hafta sonra son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi için Statistical Packadge for Social Sciences (SPSS) 17.0 paket programı kullanılmıştır. Yapılan normallik testleri (Skewness ve Kurtosis/Kolmogorov Smirnov) sonucunda verilerin normal dağılım gösterdiği belirlenmiş, dolayısıyla Independent Sample T-Testi ve Paired Samples T-Testi uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi ise p<0,05 olarak belirlenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, deney grubunun empati düzeylerinde ön test 65.47 ± 22 ve son test 76.13 ± 22 sonrasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark varken; kontrol grubunun ise benlik saygısı düzeylerinde ön test 64.95 ± 22 ve son test 63.17 ± 22 sonrasında anlamlı bir fark yoktur. Sonuç olarak, bu çalışma 12 haftalık düzenli egzersize katılımın ortaokul öğrencilerinin empati düzeylerini anlamlı şekilde artırdığını ortaya koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 8 Şubat 2022 |
Kabul Tarihi | 4 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .