Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Yöneticiliği Eğitimine Farklı Öğrenci Seçme Sistemleri ile Yerleştirilmiş Öğrencilerin Karşılaştırılması: Bir Karma Yöntemler Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 474 - 498, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1149460

Öz

Bu araştırmada, özel yetenek sınavı sistemi ve merkezi yerleştirme sınavı sistemleri ile yerleştirilmiş spor yöneticiliği öğrencilerinin, spor yöneticiliği mesleğinin gereklilikleri çerçevesinde karşılaştırılması amaçlanmaktadır. Karma yöntem araştırma desenlerinden eş zamanlı karma yöntemler araştırması deseninin tercih edildiği araştırmada, nicel veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu araçlığı ile nitel veriler ise yine araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış metafor formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı örneklem yönteminden tipik örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Bu çerçevede özel yetenek sınavıyla alım yapan Ankara Üniversitesi ile merkezi yerleştirme sistemi ile alım yapan Gazi Üniversitesi spor yöneticiliği bölümü öğrencileri çalışmaya dahil edilmiştir. Bu çerçevede çalışmaya 121 spor yöneticiliği bölümü öğrencisi katılım göstermiş, ancak 121 form arasından geçerli durumda olan 109 veri formu analizlere dahil edilmiştir. Nitel veriler içerik analizi yöntemi ile nicel veriler ise betimsel istatistiki yöntemler ile analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre, spor yöneticiliği bölümlerine merkezi yerleştirme sistemi ile giren öğrencilerin özel yetenek sınavı ile giren öğrencilere göre sportif geçmiş, sportif bilgi, sportif donanım ve spora olan ilgi açısından geride oldukları, derse devam ve genel not ortalaması açısından ise daha önde olmaları beklenirken, aynı seviyede oldukları ve sporun fiziksel ve sağlık faydalarını daha az, çok yönlü faydalarını ise daha fazla algılayabildikleri görülmektedir. Sonuç olarak, spor yöneticiliği bölümlerine yalnızca bilişsel değerlendirmeler yapan merkezi sınavlar aracılığı ile öğrenci alınmasının doğru olmadığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Aslan, C. S., ve Ürgüp, S. (2016). Bir grup beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencisinin spor branşlarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 10-20.
  • Ataçocuğu, M. Ş., ve Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI(1), 70-97.
  • Aydın-Çakır, A., ve Türkeş-Kılıç, S. (2021). Bilimsel çalışmalarda karma yöntem nasıl kullanılır?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1),1-15
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing ve conducting mixed method research (3.Baskı). CA: Sage Publications, Thousve Oaks.
  • Çankaya, C., Erden, S., ve İlhan, A. (2007). Beden eğitimi ve spor bölümlerine öğrenci seçme ve sınav yöntemlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 315-326.
  • Dalkıran, E., ve Şaktanlı, S. C. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 71- 76.
  • Duclos-Bastías, D., Giakoni-Ramírez, F., Parra-Camacho, D., Rendic-Vera, W., Rementería-Vera, N., & Gajardo-Araya, G. (2021). Better managers for more sustainability sports organizations: Validation of sports managers competency scale (COSM) in Chile. Sustainability, 13(2), 724.
  • Greene, J. C., Caracelli, V. J., & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation ve Policy Analysis, 11(3), 255–274.
  • Guglielmino, P. J., & A. B. Carroll. The hierarchy of management skills. Management Decision, 17, 341-345.
  • Halıcı, A., Parasız, Ö., ve Yetim, A. (2020). Sayılarla Türkiye’de spor yöneticiliği eğitimi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 299-312.
  • Katz, R. L. (2009). Skills of an effective administrator. Boston: Harvard Business Review.
  • Ko, L. M., Henry, I., & Kao, J. C. H. (2011). The perceived importance of sport management competencies by academics and practitioners in the cultural/industrial context of Taiwan. Managing Leisure, 16(4), 302-317.
  • Küçük, D. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının müzik yeteneğine ilişkin öz yeterlik algıları özel yetenek sınavı başarıları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 171-181.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mirzeoğlu, N., ve Çoknaz, D. (2006). Türkiye’de spor bilimleri ve mesleki sorunlar: nitel bir analiz. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 27-38.
  • Nazari, R. (2018). The role of management skills in the selection of management model by sports managers. Annals of Applied Sport Science, 6(1), 57-64.
  • Özdaş, F. (2019). Merkezi yerleştirme sınav sistemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mukaddime, 10(2), 688-707.
  • Parasız, Ö., Halıcı, A., Şahin, M. Y., ve Yetim, A. (2021). Akademisyenler perspektifinden spor yöneticiliği bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 72-86.
  • Parlak-Kılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(8), 224-234.
  • Plano Clark, V. L., & Ivankova, N. V. (2016). Mixed methods research: A guide to the field. London: Sage. Skinner, J., & Stewart, B. (2017). Organizational behaviour in sport. London: Routlegde.
  • Sunay, H. (1998). SPOR eğitim alt yapısında beden eğitimi öğretmeni ve antrenörün önemi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 43-50.
  • Sunay, H. (2009). Spor yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Sunay, H., Boz, M. M., ve Gürbüz, P. (2002). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştiren üniversitelerin lisans programların karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 56-66.
  • Toraman, S. (2021). Karma yöntemler araştırması: kısa tarihi, tanımı, bakış açıları ve temel kavramlar. Nitel Sosyal Bilimler, 3(1), 1-29.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M., ve Aydos, L. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlilik Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 23-33.
  • Yavuz, C., ve Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yetim, A. A. (2019). Yönetim bilimi: tarihi gelişim süreci ve alt dalları. A. Azmi Yetim (Ed.). Yönetim ve spor (3-32). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yetim, A. A., ve Şenel, Ö. (2001). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştirme faaliyetlerinin görünümü. Milli Eğitim Dergisi, 150(3).
  • Yıldıran, İ., ve Yetim, A. A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
  • Yıldız, S. M., Özdağ, S., ve Çetin, Y. (2008). Beden eğitimi ve spor eğitimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumlarına yönelik öğrenci algılamaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10.
  • Ziyagil, M. A. (2017, 13-15 Ekim). Avrupa Birliği kriterleri çerçevesinde spor bilimlerinin yapılanma modeli. Sport and Tourism in the Context of Social Values (ISSSS-2017), (ss.27-30). Çorum, Türkiye.

Comparison of Students Placed in Sports Management Education with Different Student Selection Systems: A Mixed Methods Study

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 474 - 498, 28.09.2022
https://doi.org/10.38021/asbid.1149460

Öz

In this research, it is aimed to compare the sports management students placed with the talent examination system and the central placement examination system, within the framework of the requirements of the sports managemers profession. In the research parallel mixed methods research design which is the one of mixed methods was preferred. Quantitative data used in the research were collected with using a questionnaire form developed by the researchers, and a semi-structured metaphor form developed by the researchers for qualitative data. Typical sampling methods from the purposeful sampling method were used to determine the research participants. In this context, students from Ankara University, which using with a special talent exam, and Gazi University, which using the central placement system, were included in the study. In this framework, 121 students from the sports management department participated in the study, but 109 data forms that were valid among 121 forms were included in the analysis. Qualitative data were analyzed with content analysis method and quantitative data were analyzed with descriptive statistical methods. According to the research findings, students who enter the sports management departments with the central placement system are behind in terms of their sportive background, knowledge, interest and equipment compared to the students who enter with the special talent exam. And It is seen that they perceive the physical and health benefits of sports less, and the multi-faceted benefits more. As a result, it can be said that it is not correct to select students to sports management departments through central exams that only make cognitive assessments.

Kaynakça

  • Altınkurt, L. (2006). Üniversitelerdeki güzel sanatlar eğitim programları giriş sınavı sonuçlarının değerlendirilmesi (Dumlupınar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği). Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 227-238.
  • Aslan, C. S., ve Ürgüp, S. (2016). Bir grup beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencisinin spor branşlarının incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 10-20.
  • Ataçocuğu, M. Ş., ve Zelyurt, M. K. (2017). Spor bilimleri fakülteleri mezunlarının işsizlik deneyimleri üzerine nitel bir araştırma. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, SI(1), 70-97.
  • Aydın-Çakır, A., ve Türkeş-Kılıç, S. (2021). Bilimsel çalışmalarda karma yöntem nasıl kullanılır?. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1),1-15
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2018). Designing ve conducting mixed method research (3.Baskı). CA: Sage Publications, Thousve Oaks.
  • Çankaya, C., Erden, S., ve İlhan, A. (2007). Beden eğitimi ve spor bölümlerine öğrenci seçme ve sınav yöntemlerinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 315-326.
  • Dalkıran, E., ve Şaktanlı, S. C. (2009). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin başarılarına etki eden değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 71- 76.
  • Duclos-Bastías, D., Giakoni-Ramírez, F., Parra-Camacho, D., Rendic-Vera, W., Rementería-Vera, N., & Gajardo-Araya, G. (2021). Better managers for more sustainability sports organizations: Validation of sports managers competency scale (COSM) in Chile. Sustainability, 13(2), 724.
  • Greene, J. C., Caracelli, V. J., & Graham, W. F. (1989). Toward a conceptual framework for mixed-method evaluation designs. Educational Evaluation ve Policy Analysis, 11(3), 255–274.
  • Guglielmino, P. J., & A. B. Carroll. The hierarchy of management skills. Management Decision, 17, 341-345.
  • Halıcı, A., Parasız, Ö., ve Yetim, A. (2020). Sayılarla Türkiye’de spor yöneticiliği eğitimi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 299-312.
  • Katz, R. L. (2009). Skills of an effective administrator. Boston: Harvard Business Review.
  • Ko, L. M., Henry, I., & Kao, J. C. H. (2011). The perceived importance of sport management competencies by academics and practitioners in the cultural/industrial context of Taiwan. Managing Leisure, 16(4), 302-317.
  • Küçük, D. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının müzik yeteneğine ilişkin öz yeterlik algıları özel yetenek sınavı başarıları ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 34(34), 171-181.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Mirzeoğlu, N., ve Çoknaz, D. (2006). Türkiye’de spor bilimleri ve mesleki sorunlar: nitel bir analiz. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 27-38.
  • Nazari, R. (2018). The role of management skills in the selection of management model by sports managers. Annals of Applied Sport Science, 6(1), 57-64.
  • Özdaş, F. (2019). Merkezi yerleştirme sınav sistemine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerinin değerlendirilmesi. Mukaddime, 10(2), 688-707.
  • Parasız, Ö., Halıcı, A., Şahin, M. Y., ve Yetim, A. (2021). Akademisyenler perspektifinden spor yöneticiliği bölümlerinde merkezi yerleştirme sisteminin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(2), 72-86.
  • Parlak-Kılıç, Ş. (2017). Spor bilimleri fakülteleri özel yetenek sınavlarının incelenmesi (İstanbul Üniversitesi örneği). Researcher: Social Science Studies, 5(8), 224-234.
  • Plano Clark, V. L., & Ivankova, N. V. (2016). Mixed methods research: A guide to the field. London: Sage. Skinner, J., & Stewart, B. (2017). Organizational behaviour in sport. London: Routlegde.
  • Sunay, H. (1998). SPOR eğitim alt yapısında beden eğitimi öğretmeni ve antrenörün önemi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 43-50.
  • Sunay, H. (2009). Spor yönetimi. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Sunay, H., Boz, M. M., ve Gürbüz, P. (2002). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştiren üniversitelerin lisans programların karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(1), 56-66.
  • Toraman, S. (2021). Karma yöntemler araştırması: kısa tarihi, tanımı, bakış açıları ve temel kavramlar. Nitel Sosyal Bilimler, 3(1), 1-29.
  • Ünlü, H., Sünbül, A. M., ve Aydos, L. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlilik Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 23-33.
  • Yavuz, C., ve Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058.
  • Yetim, A. A. (2019). Yönetim bilimi: tarihi gelişim süreci ve alt dalları. A. Azmi Yetim (Ed.). Yönetim ve spor (3-32). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yetim, A. A., ve Şenel, Ö. (2001). Türkiye’de spor yöneticisi yetiştirme faaliyetlerinin görünümü. Milli Eğitim Dergisi, 150(3).
  • Yıldıran, İ., ve Yetim, A. A. (1996). Orta öğretimde beden eğitimi dersinin öncelikli amaçları üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(3), 36-43.
  • Yıldız, S. M., Özdağ, S., ve Çetin, Y. (2008). Beden eğitimi ve spor eğitimi veren yükseköğretim kurumları ve istihdam durumlarına yönelik öğrenci algılamaları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-10.
  • Ziyagil, M. A. (2017, 13-15 Ekim). Avrupa Birliği kriterleri çerçevesinde spor bilimlerinin yapılanma modeli. Sport and Tourism in the Context of Social Values (ISSSS-2017), (ss.27-30). Çorum, Türkiye.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Özgün Parasız 0000-0002-1803-0756

Alperen Halıcı 0000-0002-5480-4683

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2022
Kabul Tarihi 28 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Parasız, Ö., & Halıcı, A. (2022). Spor Yöneticiliği Eğitimine Farklı Öğrenci Seçme Sistemleri ile Yerleştirilmiş Öğrencilerin Karşılaştırılması: Bir Karma Yöntemler Çalışması. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 474-498. https://doi.org/10.38021/asbid.1149460

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366