Bu araştırmada katılımcıların liderlik yönelim düzeylerini belirlemek ve belirlenen değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan toplam 233 kişiden (%39,5 kadın ve %60,5 erkek) veriler toplanmıştır. Araştırma kolay örnekleme yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Liderlik Yönelimleri Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek; “insana yönelik liderlik, yapıya yönelik liderlik, dönüşümsel liderlik ve karizmatik liderlik” durumlarını belirlemeye yönelik 4 alt boyuttan oluşmaktadır. Betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) verilerin değerlendirilmesinde istatistiksel yöntem olarak kullanılmıştır. Araştırma, spor biliminde okuyan öğrencilerinin ortalamanın üzerinde liderlik yönelimleri sergilediği görülmüştür. Verilerden elde edilen analiz sonuçlarına göre; yaş, cinsiyet, doğum sırası, kardeş sayısı, gelir düzeyi, spor branşı, spor yapma yılı ve spor seviyesi değişkenlerine göre liderlik yönelimlerinde anlamlı fark tespit edilirken; yaşam alanı (ailesi veya aile dışında yurt, ev arkadaşları gibi) değişkenlerine göre anlamlı farklılık görülmemiştir. Araştırma, spor bilimleri öğrencilerinin liderlik yönelim düzeyleri ile kişisel bilgilerden elde edilen sonuçlarla birlikte önemli bir boşluğu doldurduğu düşünülmektedir.
Öğrenci Lider Liderlik Lider Özellikleri Student Leader Leadership Leader characteristics
In this study, it was aimed to determine the leadership orientation levels of the participants and to examine them in terms of the determined variables. Within the scope of the research, data were collected from a total of 233 people (39.5% female and 60.5% male) studying at Trabzon University Faculty of Sport Sciences in the 2022-2023 academic year. The research was conducted with easy sampling method. “Leadership Orientations Scale” was used as a data collection tool in the research. Scale; It consists of 4 sub-dimensions to determine “people-oriented leadership, structure-oriented leadership, transformational leadership and charismatic leadership”. Descriptive statistics, t-test for independent groups and one-way analysis of variance (ANOVA) were used as statistical methods in the evaluation of data. The research showed that students studying in sports science displayed above-average leadership orientations. Based on the findings of the data analysis; Despite the fact that leadership orientations differed significantly by age, gender, birth order, number of siblings, income level, sports branch, and sports level; Living space variables (such as family or family outside of the dormitory, roommates) did not reveal any significant differences. With the personal information and leadership orientation levels of sports science students, it is thought that the research fills a significant gap.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 19 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: Özel Sayı 1 - 6. Akademik Spor Araştırmaları Kongresi Özel Sayısı |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .