Bu çalışmanın amacı; Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu/Spor Bilimleri Fakültesindeki öğretmen adaylarının iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeylerinin incelenmesidir. Araştırma grubunu Doğu Anadolu bölgesinde yer alan üniversitelerde tesadüfi örneklem yöntemi ile belirlenmiş 163’ü erkek, 242’si kadın olmak üzere toplamda 405 son sınıf beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan ‘demografik bilgi formu’, Cohen, Kamarck ve Mermelstein (1983) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ve Eskin, Harlak, Demirkıran ve Dereboy (2013) tarafından Türkçe’ye uyarlanan ‘Algılanan Stres Ölçeği’ ve Uğraş ve Aslan (2021) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan ‘Spor Bilimleri Öğrencilerinin İş Bulma Kaygısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Katılımcıların iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeyleri; cinsiyet, aile aylık gelir, baba ve anne mesleği, kardeş sayısı, sporcu düzeyi, milli sporcu olma durumu ve mezuniyet sonrası iş bulabilme düşünceleri açısından karşılaştırılmıştır. İş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeyi ile sporculuk düzeyi, aile aylık gelir, baba ve anne mesleği, milli sporcu olma durumu ve mezuniyet sonrası iş bulabilme düşünceleri arasında anlamlı bir fark görülmüşken (p<0,05), cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir fark görülmemiştir (p>0,05). Ayrıca iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeyi ile kardeş sayısı arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Sonuç olarak, iş bulma kaygısı arttıkça algılanan stres düzeyinin de arttığı tespit edilmiş ve bazı demografik parametrelere göre fark görülmüştür.
The aim of this study is to investigate the job satisfaction anxiety and perceived stress levels of prospective teachers of the faculty of sports sciences. The research group consists of 405 final year physical education and sports teaching students, 163 male and 242 female, determined by random sampling method at universities in the Eastern Anatolia region. The ‘demographic information form’ prepared by the researchers, ‘Perceived Stress Scale’ developed by Cohen, Kamarck and Mermelstein (1983) and adapted to Turkish by Eskin, Harlak, Demirkiran and Dereboy (2013) and ‘Job Satisfaction Scale of Sports Science Students’ developed by Çağraş and Aslan (2021) were used as data collection tools. Pre-service teachers' job satisfaction anxiety and perceived stress levels; gender, family monthly income, father and mother profession, number of siblings, athlete level, status of national athlete and thoughts about finding a job after graduation were compared. Finding a job with the level of anxiety and perceived stress level of sportsmanship, monthly family income, father and mother of the profession, the state of being a national athlete, and thoughts of finding a job after graduation, while revealed a significant difference between (p<0.05), gender, and did not show a significant difference between the number of siblings (p>0.05). As a result, it was found that the level of perceived stress also increased as the anxiety of finding a job increased, and a difference was observed according to some demographic parameters.
Sports Sciences Teacher candidates Anxiety about Finding a Job Stress
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor ve Egzersiz Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Psikolojisi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2022 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .