It is known that the psychomotor skills and cognitive skills of individuals with hearing disabilities lag behind compared to their peers. For this reason, sports education programs that will be used to improve the daily life skills of hearing impaired students are of importance. This research was conducted in order to examine the effect of orienteering training program applied to hearing impaired students on cognitive and motor skills. The study group was composed of 52 hearing impaired students at the secondary education level. The mean age of the control group was 18.23± 1.30 years (n=26), that of the experimental group was 18.38±1.20 years (n=26). The orienteering training program was applied to the experimental group for a period of 16 weeks, and training was not applied to the control group during this period. Cognitive and motor skill measurements were made to all participants before and after the start of the training. When analyzing the results of the statistical analysis, the experimental group cognitive skills, concentration, attention, selective attention and visual memory, motor skills, agility ("T" drill, 505 agility, hexagonal obstacle from, agility side change tests), balance (dynamic balance, closed eye and open eye stork stance tests), strength (wall squat, jumping tests), flexibility (trunk and neck static flexibility) pre-and post-test scores compared to a positive way found to be significant (p<0.01). In the control group, significant improvement was found in selective attention and learning disability scores (p<0.05). As a result, it was determined that the 16-week orienteering training program had a positive effect on the cognitive and motor skills of the hearing- impaired students at the secondary education level. It is suggested that orienteering be included in the educational programs of hearing impaired students.
İşitme engeli olan bireylerin psikomotor becerileri ve bilişsel becerilerinin akranlarına göre geride kaldığı bilinmektedir. Bu sebeple, işitme engelli öğrencilerin günlük yaşam becerilerinin iyileştirilmesinde kullanılacak spor eğitim programları önem arz etmektedir. Bu araştırma işitme engelli öğrencilere uygulanan oryantiring eğitim programının bilişsel ve motor becerilerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu 52 işitme engelli ortaöğretim düzeyindeki öğrenciden oluşturulmuştur. Kontrol grubunun yaş ortalaması 18,23± 1,30 yıl (n=26) olan, deney grubunun 18,38±1,20 yıl (n=26)’dır. Oryantiring eğitim programı 16 hafta süre ile deney grubuna uygulanmış, bu sürede kontrol grubuna eğitim uygulanmamıştır. Tüm katılımcılara eğitime başlanılmadan önce ve sonrasında bilişsel ve motor beceri ölçümleri yapılmıştır. İstatistik analiz sonuçları incelendiğinde, deney grubunun bilişsel becerilerden konsantrasyon, dikkat, seçici dikkat ve görsel bellek; motor becerilerden ise çeviklik (“T” drill, 505 çeviklik, altıgen engel, yan-yön), denge (dinamik denge, kapalı ve açık göz denge duruşu), kuvvet (duvar squat duruşu ve sıçrama), esneklik (gövde-boyun statik esneklik) ön ve son test puanları karşılaştırıldığında pozitif yönlü anlamlılık bulunmuştur (p<0.01). Kontrol grubunda ise seçici dikkat ve öğrenme güçlüğü puanlarında anlamlı iyileşme tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, orta öğretim düzeyinde olan işitme engelli öğrencilere uygulanan 16 haftalık oryantiring eğitim programının kontrol grubuna göre bilişsel ve motor beceriler üzerinde daha fazla pozitif etkisi olduğu söylenebilir. Oryantiring sporunun işitme engelli öğrencilerin eğitim programları içerisine dahil edilmesi önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .