The use of recreation areas varies according to the demands and qualities of those who use these areas. For this reason, it is necessary to determine what the preferences of the users are in the restructuring of the recreation areas or the overhaul and arrangement of the existing areas. Therefore, the aim of this research is to determine the preferences of university students regarding the use of recreation areas. The general survey model was used in the research. In the selection of the sample, the convenience sampling method was used. The study group of the research consists of a total of 502 volunteer students, 213 of whom are male (42.4%) and 289 of whom are female (57.6%) studying at a state university in the 2021-2022 academic year. The Preference Factors of Recreation Areas (PFRA) scale developed by Gümüş, Alay and Özgül (2017) was used in the research. In the data analysis part, arithmetic mean, standard deviation, percentage, T-test and ANOVA test were used. In the direction of the findings obtained, while there was no significant difference according to the T-test results regarding the relationship between PFRA sub-dimensions and gender variable, in the results of the analysis on whether the PFRA sub-dimensions differ according to the accommodation variable of the students, a significant difference was found between the housing status of the students and the sportive diversity, one of the PFRA sub-dimensions (f=3.710 p<0.050). As a result, it has been determined that sportive diversity and location are the indicative factors in students' preferences for participation in recreational activities.
University University Students Recreation Preferences of Recreation Area
Rekreasyon alanlarının kullanımı, bu alanları kullananların talep ve niteliklerine göre değişim göstermektedir. Bu nedenle rekreasyon alanlarının yeniden yapılanmasında veya var olan alanların elden geçirilip düzenlenmesinde kullanıcıların tercihlerinin neler olduğunun belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin rekreasyon alanı kullanımlarına ilişkin tercihlerinin belirlenmesinin ortaya koyulmasıdır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Örneklem seçiminde kolaylıkla bulunabilen örneklem yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan 213’ü erkek (%42,4), 289’u kadın (%57,6) olmak üzere toplam 502 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada Gümüş, Alay ve Özgül (2017) tarafından geliştirilen Rekreasyon Alanı Tercih Etkenleri Ölçeği (RATE) kullanılmıştır. Verilerin analiz kısmında; aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, RATE alt boyutları ile cinsiyet değişkeni arasındaki ilişkiye yönelik T-testi sonuçlarına göre anlamlı bir farklılık tespit edilmeziken, RATE alt boyutlarının öğrencilerin barınma değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığına yönelik analiz sonuçlarında öğrencilerin barınma durumları ile RATE alt boyutlarından olan sportif çeşitlilik arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin rekreasyonel etkinliklere katılım tercihlerinin sportif çeşitlilik ve konumun belirleyici etmenler olduğu tespit edilmiştir
Üniversite Üniversite Öğrencileri Rekreasyon Rekreasyon Alan Tercihleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .