Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Assessment of Earthquake Knowledge Achievement Test Among University Students: A Case Study in Sports Sciences

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 562 - 572, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1355566

Öz

This study was conducted with the aim of determining the earthquake knowledge levels of university students before, during, and after earthquakes. The sample group of the study consisted of a total of 413 students, comprising 191 females and 222 males, who were enrolled at Erciyes University and Bingöl University. As the data collection tool, a questionnaire was used, which included questions related to participants' demographic information, and a earthquake knowledge achievement test based on Özgür's master's thesis (2023). The collected data were analyzed using the SPSS 22 software package, with a significance level set at 0.05. Descriptive statistics, including mean, standard deviation, frequency, and percentage distributions, were presented to provide insights into demographic information and other group questions. The Pearson Chi-Square test was applied to determine whether there were differences in qualitative characteristics examined between two or more groups or if there was an association between two qualitative variables. As a result, it was observed that university students who were disaster volunteers were more conscious about earthquakes. It was determined that male students had more knowledge about earthquakes compared to female students, and students enrolled at Bingöl University had more post-earthquake knowledge compared to those at Erciyes University. Overall, it was found that the average scores of students on the earthquake knowledge test were low.

Kaynakça

  • Aşcı, M., Oymak, R., ve Çabaş, Z. (2017). Yersarsıntısının (deprem) türkçesi yanılgılar, yanlışlar, gerçekler. Electronic Turkish Studies, 12(21).
  • Cin, M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının doğal afetler ile ilgili yanılgıları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 70-81.
  • Çelik, A. A., ve Gündoğdu, K. (2022). Öğretmenlerin afete hazırlık düzeyleri ile ilkokullardaki afet eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 77-112. DOI: 10.31463/aicusbed.1057401
  • Dikmenli, Y., ve Gafa, İ. (2017). Farklı eğitim kademelerine göre afet kavramı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(44), 21-36. Doi: 10.21764/maeuefd.335007
  • Gezer, M., ve Şahin, İ. F. (2022). Deprem eğitimi: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 97-106. https://doi.org/10.17556/erziefd.941878
  • Karasar N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızıloğlu, F. M., ve Örüng, M. O. İ. (2006). Kırsal yerleşimler ve doğal afetler. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), https://dergipark.org.tr/en/pub/gopzfd/issue/7341/96046
  • Moe, T. L., ve Pathranarakul, P. (2006). An integrated approach to natural disaster management: Public project management and its critical success factors. Disaster Prevention and Management, 15(3): 396-413.
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim aday öğretmenlerinin deprem bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 104-110.
  • Öcal, A., Yıldırım, E., Yakar, H., ve Erdoğan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının afetlere yönelik inanışlarının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 59-72. https://dergipark.org.tr/en/pub/kusbd/issue/25163/265817
  • Özaydın, Y. (2017). 2011 Van depremleri sonrası kalıcı afet konutlarındaki yaşam koşulları üzerine sosyolojik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Van.
  • Özdemir, Ü., Alım, M., Özdemir, Ü., ve Yılar, B. (2008). 5. Sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 151-162. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/2821/38044
  • Özgür, E. (2023). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin deprem bilgisi başarı testi değerlendirmesi: hakkâri üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Disiplinlerarası Afet Eğitimi ve Yönetimi Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Özmen, B., Güler, H., ve Nurlu, M. (1997). Coğrafi bilgi sistemi ile deprem bölgelerinin incelenmesi. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Afet İşleri Fenel Mürdürlüğü, Ankara.
  • Solmaz, F., ve Kaymak, F. (2012). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin sel kavramıyla ilgili kavram yanılgıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2(2), 137-147.
  • Şahin, C., ve Sipahioğlu, Ş. (2002). Doğal afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Tekin, Ö., ve Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271. Doi: 10.31592/aeusbed.811043
  • Turan, İ., ve Kartal, A. (2012). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin doğal afetler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 67-81. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59486/854935
  • Türksever, Ö. (2021). Analysis of disaster awareness perception levels of students in social studies teaching undergraduate program. Education Quarterly Reviews, 4(2), 14-2.

Üniversite Öğrencilerinin Deprem Bilgisi Başarı Testi Değerlendirmesi: Spor Bilimleri Örneği

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı, 562 - 572, 29.10.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1355566

Öz

Bu araştırma üniversite öğrencilerinin deprem öncesi, esnası ve sonrasındaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, Erciyes Üniversitesi ve Bingöl Üniversitesi’inde öğrenim gören 191 kadın ve 222 Erkek öğrenci olmak üzere toplamda 413 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak, katılımcıların demografik bilgilerine ilişkin soruların yer aldığı form ve Özgür (2023)’ün yüksek lisans tezinde uyguladığı deprem bilgisi başarı testi temel alınmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı kullanılarak analiz edilmiş ve anlamlılık derecesi 0.05 olarak belirlenmiştir. Demografik bilgiler ve diğer grup sorulara ait fikir edinilmesini sağlamak amacıyla aritmetik ortalama, standart sapma, frekans ve yüzde dağılımları içeren tanımlayıcı istatistikler sunulmuştur. İki ya da daha fazla grup arasında incelenen niteliksel özellik yönünden fark olup olmadığı ya da iki nitelik değişken arasında bir bağ olup olmadığının tespit edilmesi için bağımsız gruplarda Pearson Ki-Kare (Chi-Square) testi uygulanmıştır. Sonuç olarak; afet gönüllüsü olan üniversite öğrencilerinin deprem konusunda daha bilinçli olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre ve Bingöl Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin Erciyes Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilere göre daha fazla deprem sonrası bilgisine sahip oldukları belirlenmiştir. Öğrencilerin geneline bakıldığında deprem bilgi testinden aldıkları puan ortalamalarının düşük olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aşcı, M., Oymak, R., ve Çabaş, Z. (2017). Yersarsıntısının (deprem) türkçesi yanılgılar, yanlışlar, gerçekler. Electronic Turkish Studies, 12(21).
  • Cin, M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının doğal afetler ile ilgili yanılgıları. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 70-81.
  • Çelik, A. A., ve Gündoğdu, K. (2022). Öğretmenlerin afete hazırlık düzeyleri ile ilkokullardaki afet eğitimi uygulamalarına yönelik görüşleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 77-112. DOI: 10.31463/aicusbed.1057401
  • Dikmenli, Y., ve Gafa, İ. (2017). Farklı eğitim kademelerine göre afet kavramı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(44), 21-36. Doi: 10.21764/maeuefd.335007
  • Gezer, M., ve Şahin, İ. F. (2022). Deprem eğitimi: Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının depreme ilişkin bilgi düzeyleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 97-106. https://doi.org/10.17556/erziefd.941878
  • Karasar N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi (21. Basım). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kızıloğlu, F. M., ve Örüng, M. O. İ. (2006). Kırsal yerleşimler ve doğal afetler. Journal of Agricultural Faculty of Gaziosmanpaşa University (JAFAG), https://dergipark.org.tr/en/pub/gopzfd/issue/7341/96046
  • Moe, T. L., ve Pathranarakul, P. (2006). An integrated approach to natural disaster management: Public project management and its critical success factors. Disaster Prevention and Management, 15(3): 396-413.
  • Öcal, A. (2007). İlköğretim aday öğretmenlerinin deprem bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 104-110.
  • Öcal, A., Yıldırım, E., Yakar, H., ve Erdoğan, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının afetlere yönelik inanışlarının incelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 59-72. https://dergipark.org.tr/en/pub/kusbd/issue/25163/265817
  • Özaydın, Y. (2017). 2011 Van depremleri sonrası kalıcı afet konutlarındaki yaşam koşulları üzerine sosyolojik bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyoloji Anabilim Dalı, Van.
  • Özdemir, Ü., Alım, M., Özdemir, Ü., ve Yılar, B. (2008). 5. Sınıf öğrencilerinin bazı coğrafya kavramlarını anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 151-162. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunisosbil/issue/2821/38044
  • Özgür, E. (2023). Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin deprem bilgisi başarı testi değerlendirmesi: hakkâri üniversitesi örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Disiplinlerarası Afet Eğitimi ve Yönetimi Anabilim Dalı, Çanakkale.
  • Özmen, B., Güler, H., ve Nurlu, M. (1997). Coğrafi bilgi sistemi ile deprem bölgelerinin incelenmesi. Bayındırlık ve İskân Bakanlığı Afet İşleri Fenel Mürdürlüğü, Ankara.
  • Solmaz, F., ve Kaymak, F. (2012). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin sel kavramıyla ilgili kavram yanılgıları. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 2(2), 137-147.
  • Şahin, C., ve Sipahioğlu, Ş. (2002). Doğal afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Tekin, Ö., ve Dikmenli, Y. (2021). Sınıf öğretmeni adaylarının afet bilinci algısı ve deprem bilgi düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 258-271. Doi: 10.31592/aeusbed.811043
  • Turan, İ., ve Kartal, A. (2012). İlköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin doğal afetler konusu ile ilgili kavram yanılgıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 67-81. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59486/854935
  • Türksever, Ö. (2021). Analysis of disaster awareness perception levels of students in social studies teaching undergraduate program. Education Quarterly Reviews, 4(2), 14-2.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Faaliyetleri Yönetimi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Hayati Arslan 0000-0002-5448-2653

İhsan Kuyulu 0000-0002-5863-5434

Erken Görünüm Tarihi 23 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 5 Eylül 2023
Kabul Tarihi 22 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1-Cumhuriyet'in 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Arslan, H., & Kuyulu, İ. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Deprem Bilgisi Başarı Testi Değerlendirmesi: Spor Bilimleri Örneği. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(1-Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı), 562-572. https://doi.org/10.38021/asbid.1355566

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366