In this research, it was aimed to examine the relationship between self-esteem and interaction anxiety of university students in the field of sports sciences. The sample of the research consists of 618 volunteer students determined by convenience sampling method from the students of the Faculty of Sports Sciences and the School of Physical Education and Sports at universities located in the Eastern Black Sea Region. In the research, data were collected using the questionnaire technique, the "Coopersmith Self-Esteem Inventory" was used to measure the self-esteem, and the "Interaction Anxiety Inventory" was used to measure the interaction anxiety of the participants. The data obtained in the research were analyzed in the licensed SPSS 25.0 statistical package program. In the analysis of the data, descriptive statistics, Two-Way ANOVA, Tukey HSD test and simple linear regression analysis were used. Statistically significance level accepted as Alpha (α) and error level was accepted as p<0.05. According to the results of the analysis, while there was no significant difference in the self-esteem of the students according to the gender and doing licensed sports variables, there were significant differences according to the age variable. While there were significant differences in students' interaction anxiety according to gender and age variables, no significant difference was found according to the variable of doing licensed sports in addition, it was determined that the interaction anxiety of students studying in the field of sports sciences in the general problem sentence of the research is a significant predictor of self-esteem, and there is a significant negative deciency difference between self-esteem and interaction anxiety. As a result, it was determined that as the self-esteem levels of sports science students increased, their interaction anxiety levels decreased.
Bu araştırmada spor bilimleri alanındaki üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ile etkileşim kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Doğu Karadeniz Bölgesinde bulunan üniversitelerdeki Spor Bilimleri Fakülteleri ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında ki öğrencilerinden kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 618 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Anket tekniği kullanılarak verilerin toplandığı araştırmada, katılımcıların benlik saygılarının ölçülmesi için "Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri", etkileşim kaygılarının ölçülmesi için “Etkileşim Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler lisanslı SPSS 25.0 istatistik paket programında analiz edilmiştir. Veri analizlerinde betimleyici istatistikler, Two-Way ANOVA, Tukey HSD testi ve basit doğrusal regresyon analizinde yararlanılmıştır. İstatistik açısından anlamlılık düzeyi Alpha (α) yanılma derecesi ise p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerde benlik saygılası düzeyleri arasında cinsiyet ve lisanslı spor yapma değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmazken, yaş değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin etkileşim kaygılarında ise, cinsiyet ve yaşlarına göre anlamlı farklılıklar bulunurken, lisanslı spor yapma durumuna göre anlamlı farklılık bulunamamıştır. Ayrıca araştırmanın ana problem cümlesi özelinde spor bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin benlik saygılarının, etkileşim kaygılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu ve benlik saygıları ve etkileşim kaygısı arasında negatif yön anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak spor bilimleri öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri arttıkça etkileşim kaygı düzeylerinde azalma olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .