Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the Relationship Between Self-Esteem and Interaction Anxiety of University Students in Sport Sciences

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1133 - 1145, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1334224

Öz

In this research, it was aimed to examine the relationship between self-esteem and interaction anxiety of university students in the field of sports sciences. The sample of the research consists of 618 volunteer students determined by convenience sampling method from the students of the Faculty of Sports Sciences and the School of Physical Education and Sports at universities located in the Eastern Black Sea Region. In the research, data were collected using the questionnaire technique, the "Coopersmith Self-Esteem Inventory" was used to measure the self-esteem, and the "Interaction Anxiety Inventory" was used to measure the interaction anxiety of the participants. The data obtained in the research were analyzed in the licensed SPSS 25.0 statistical package program. In the analysis of the data, descriptive statistics, Two-Way ANOVA, Tukey HSD test and simple linear regression analysis were used. Statistically significance level accepted as Alpha (α) and error level was accepted as p<0.05. According to the results of the analysis, while there was no significant difference in the self-esteem of the students according to the gender and doing licensed sports variables, there were significant differences according to the age variable. While there were significant differences in students' interaction anxiety according to gender and age variables, no significant difference was found according to the variable of doing licensed sports in addition, it was determined that the interaction anxiety of students studying in the field of sports sciences in the general problem sentence of the research is a significant predictor of self-esteem, and there is a significant negative deciency difference between self-esteem and interaction anxiety. As a result, it was determined that as the self-esteem levels of sports science students increased, their interaction anxiety levels decreased.

Kaynakça

  • Altınay, N. (2022). Öğretmen adaylarının etkileşim kaygısı düzeyleri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Altunbaş, Ç. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Arslan, F., ve Korkmaz, Ö. (2019). İlahiyat lisans tamamlama uzaktan eğitim öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve uzaktan eğitime dönük tutumları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-25.
  • Avcıkurt, C., ve Göker, S. (2022). Turist rehberliği öğrencilerinin sosyal etkileşim kaygısı üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 249-252. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.950
  • Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Barnett, M. D., Maciel, I. V., Johnson, D. M., ve Ciepluch, I. (2021). Social anxiety and perceived social support: gender differences and the mediating role of communication styles. Psychological Reports, 124(1), 70–87.,
  • Basco, L. M., ve Han, S. H. (2016). Self-esteem, motivation, and anxiety of Korean university students. Journal of Language Teaching and Research, 7(6), 1069.
  • Berger B. G., ve Owen D. R. (1983). Mood alteration with swimming-summers really do “feel better”. Psychosom Med, (45), 425-433.
  • Blascovich, J., ve Tomaka, J. (1993). Measures of self-esteem. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, ve L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes. (3rd ed.), pp. 115-160. Ann Arbor: Institute for Social Research. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-590241-0.50008-3
  • Brooks, R. (2004). Self-Esteem and resilience. Shcwablearning Org. p.1-2.
  • Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem (1). San Francisco: Cole and Freeman Co.
  • Coşkun, H. (2009). Etkileşim kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 12(23), 41-49.
  • Doğan, T. (2004). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, T., Totan, T., ve Sapmaz, F. (2009). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zeka. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 235-247.
  • Efilti, E., ve Çıkılı, Y. (2017). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 99-114. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304623
  • Erpalabıyık, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin gençlik liderlik özellikleri ile benlik saygısı ve özgüven algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Greenberg, J. (2008). Understanding the vital human quest for self-esteem. Perspectives on Psychological Science, (3), 48–55.
  • Gretarsdottir, E., Woodruff-Borden, J., Meeks, S., ve Depp, C. A. (2004). Social anxiety in older adults: phenomenology, prevalence, and measurement. Behaviour Research and Therapy, 42(4), 459-475.
  • Harris, M. A., ve Orth, U. (2020). The link between self-esteem and social relationships: A meta-analysis of longitudinal studies. Journal of Personality and Social Psychology, 119(6), 1459–1477. https://doi.org/10.1037/pspp0000265
  • Karasar, N (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kashdan, T. B. (2004). The neglected relationship between social interaction anxiety and hedonic deficits: differentiation from depressive symptoms. Journal of Anxiety Disorders, 18(5), 719-730
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi. Ankara: Remzi Kitapevi.
  • Leary M. R., ve Kowalski, R. M. (1993). The interaction anxiousness scale: construct and criterion-related validity. Journal of Personality Assessment, 61(1), 136-146.
  • McLean, C. P., Asnaani, A., Litz, B. T., ve Hoffman, S. G. (2011). Gender differences in anxiety disorders: prevalence, course of illness, comorbidity and burden of illness. J. Psychiatr Res, 45(8), 1027–1035.
  • Orth, U., Robins, R. W., ve Widaman, K. F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, (102), 1271–1288.
  • Saygılı, G., Kesercioğlu, T., ve Kırıktaş, H. (2015). Eğitim düzeyinin benlik saygısı üzerinde etkisinin incelenmesi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 4(1), 1-8. ISSN: 1300-7432
  • Seki, T., ve Dilmaç, B. (2020). Benlik saygısı ve ilişkisel faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 853-873. https://doi.org/10.37217/tebd.735112
  • Sevim, K., ve Artan, T. (2021). Yüksek ve düşük benlik saygısını etkileyen faktörler. Toplumsal Politika Dergisi, 2(2), 109-121. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpd/issue/66013/1058371
  • Sivribaşkara, V. S. (2003). Özsaygının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Sübaşı, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32(144), 3-15.
  • Tözün, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • Turan, N., ve Tufan, B. (1987, Eylül 14-18). Coopersmith Benlik saygısı ölçeği üzerinde geçerlik, güvenirlik-çalışması. 23. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Twenge, J. M., ve Campbell, W. K. (2002). Self-esteem and socioeconomic status: A metaanalytic review. Personality and Social Psychology Review, (6), 59–71.
  • Twenge, J. M., ve Crocker, J. (2002). Race and self-esteem: meta-analyses comparing Whites, Blacks, Latinos, Asians, and American Indians and comment on Gray-little and Hafdahl (2000). Psychological Bulletin, (128), 371–408.
  • Vasconcellos, J., Smelse, N. J., ve Mecca, A. (1989). The social importance of self-esteem. University of California Press: USA. 1.
  • Yaycı, L. (2018). Üniversite öğrencilerinde empatik eğilim ve etkileşim kaygısı arasındaki ilişki. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 221-238. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/38325/443954
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-10. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5326

Spor Bilimleri Alanındaki Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygıları ile Etkileşim Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1133 - 1145, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1334224

Öz

Bu araştırmada spor bilimleri alanındaki üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ile etkileşim kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Doğu Karadeniz Bölgesinde bulunan üniversitelerdeki Spor Bilimleri Fakülteleri ve Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında ki öğrencilerinden kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen 618 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Anket tekniği kullanılarak verilerin toplandığı araştırmada, katılımcıların benlik saygılarının ölçülmesi için "Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri", etkileşim kaygılarının ölçülmesi için “Etkileşim Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler lisanslı SPSS 25.0 istatistik paket programında analiz edilmiştir. Veri analizlerinde betimleyici istatistikler, Two-Way ANOVA, Tukey HSD testi ve basit doğrusal regresyon analizinde yararlanılmıştır. İstatistik açısından anlamlılık düzeyi Alpha (α) yanılma derecesi ise p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre öğrencilerde benlik saygılası düzeyleri arasında cinsiyet ve lisanslı spor yapma değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmazken, yaş değişkenine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Öğrencilerin etkileşim kaygılarında ise, cinsiyet ve yaşlarına göre anlamlı farklılıklar bulunurken, lisanslı spor yapma durumuna göre anlamlı farklılık bulunamamıştır. Ayrıca araştırmanın ana problem cümlesi özelinde spor bilimleri alanında öğrenim gören öğrencilerin benlik saygılarının, etkileşim kaygılarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu ve benlik saygıları ve etkileşim kaygısı arasında negatif yön anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak spor bilimleri öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri arttıkça etkileşim kaygı düzeylerinde azalma olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altınay, N. (2022). Öğretmen adaylarının etkileşim kaygısı düzeyleri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Altunbaş, Ç. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksek okulu öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Arslan, F., ve Korkmaz, Ö. (2019). İlahiyat lisans tamamlama uzaktan eğitim öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve uzaktan eğitime dönük tutumları. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 12-25.
  • Avcıkurt, C., ve Göker, S. (2022). Turist rehberliği öğrencilerinin sosyal etkileşim kaygısı üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 249-252. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.950
  • Bacanlı, H. (2001). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Barnett, M. D., Maciel, I. V., Johnson, D. M., ve Ciepluch, I. (2021). Social anxiety and perceived social support: gender differences and the mediating role of communication styles. Psychological Reports, 124(1), 70–87.,
  • Basco, L. M., ve Han, S. H. (2016). Self-esteem, motivation, and anxiety of Korean university students. Journal of Language Teaching and Research, 7(6), 1069.
  • Berger B. G., ve Owen D. R. (1983). Mood alteration with swimming-summers really do “feel better”. Psychosom Med, (45), 425-433.
  • Blascovich, J., ve Tomaka, J. (1993). Measures of self-esteem. In J. P. Robinson, P. R. Shaver, ve L. S. Wrightsman (Eds.), Measures of personality and social psychological attitudes. (3rd ed.), pp. 115-160. Ann Arbor: Institute for Social Research. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-590241-0.50008-3
  • Brooks, R. (2004). Self-Esteem and resilience. Shcwablearning Org. p.1-2.
  • Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem (1). San Francisco: Cole and Freeman Co.
  • Coşkun, H. (2009). Etkileşim kaygısı ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 12(23), 41-49.
  • Doğan, T. (2004). Üniversite öğrencilerinin iyilik halinin incelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, T., Totan, T., ve Sapmaz, F. (2009). Üniversite öğrencilerinde benlik saygısı ve sosyal zeka. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 235-247.
  • Efilti, E., ve Çıkılı, Y. (2017). Özel eğitim bölümü öğrencilerinin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 99-114. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.28551-304623
  • Erpalabıyık, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin gençlik liderlik özellikleri ile benlik saygısı ve özgüven algıları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Greenberg, J. (2008). Understanding the vital human quest for self-esteem. Perspectives on Psychological Science, (3), 48–55.
  • Gretarsdottir, E., Woodruff-Borden, J., Meeks, S., ve Depp, C. A. (2004). Social anxiety in older adults: phenomenology, prevalence, and measurement. Behaviour Research and Therapy, 42(4), 459-475.
  • Harris, M. A., ve Orth, U. (2020). The link between self-esteem and social relationships: A meta-analysis of longitudinal studies. Journal of Personality and Social Psychology, 119(6), 1459–1477. https://doi.org/10.1037/pspp0000265
  • Karasar, N (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23.Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kashdan, T. B. (2004). The neglected relationship between social interaction anxiety and hedonic deficits: differentiation from depressive symptoms. Journal of Anxiety Disorders, 18(5), 719-730
  • Köknel, Ö. (1985). Kaygıdan mutluluğa kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Kulaksızoğlu, A. (2000). Ergenlik psikolojisi. Ankara: Remzi Kitapevi.
  • Leary M. R., ve Kowalski, R. M. (1993). The interaction anxiousness scale: construct and criterion-related validity. Journal of Personality Assessment, 61(1), 136-146.
  • McLean, C. P., Asnaani, A., Litz, B. T., ve Hoffman, S. G. (2011). Gender differences in anxiety disorders: prevalence, course of illness, comorbidity and burden of illness. J. Psychiatr Res, 45(8), 1027–1035.
  • Orth, U., Robins, R. W., ve Widaman, K. F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, (102), 1271–1288.
  • Saygılı, G., Kesercioğlu, T., ve Kırıktaş, H. (2015). Eğitim düzeyinin benlik saygısı üzerinde etkisinin incelenmesi. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 4(1), 1-8. ISSN: 1300-7432
  • Seki, T., ve Dilmaç, B. (2020). Benlik saygısı ve ilişkisel faktörler: Bir meta-analiz çalışması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(2), 853-873. https://doi.org/10.37217/tebd.735112
  • Sevim, K., ve Artan, T. (2021). Yüksek ve düşük benlik saygısını etkileyen faktörler. Toplumsal Politika Dergisi, 2(2), 109-121. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tpd/issue/66013/1058371
  • Sivribaşkara, V. S. (2003). Özsaygının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Sübaşı, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32(144), 3-15.
  • Tözün, M. (2010). Benlik saygısı. Actual Medicine, 18(7), 52-57.
  • Turan, N., ve Tufan, B. (1987, Eylül 14-18). Coopersmith Benlik saygısı ölçeği üzerinde geçerlik, güvenirlik-çalışması. 23. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi, İstanbul, Türkiye.
  • Twenge, J. M., ve Campbell, W. K. (2002). Self-esteem and socioeconomic status: A metaanalytic review. Personality and Social Psychology Review, (6), 59–71.
  • Twenge, J. M., ve Crocker, J. (2002). Race and self-esteem: meta-analyses comparing Whites, Blacks, Latinos, Asians, and American Indians and comment on Gray-little and Hafdahl (2000). Psychological Bulletin, (128), 371–408.
  • Vasconcellos, J., Smelse, N. J., ve Mecca, A. (1989). The social importance of self-esteem. University of California Press: USA. 1.
  • Yaycı, L. (2018). Üniversite öğrencilerinde empatik eğilim ve etkileşim kaygısı arasındaki ilişki. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(18), 221-238. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ksbd/issue/38325/443954
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-10. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5326
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Hayri Aydoğan 0000-0003-3011-5792

Oğulcan Güner 0000-0002-4880-3166

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 28 Temmuz 2023
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydoğan, H., & Güner, O. (2023). Spor Bilimleri Alanındaki Üniversite Öğrencilerinin Benlik Saygıları ile Etkileşim Kaygıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(4), 1133-1145. https://doi.org/10.38021/asbid.1334224

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366