Since physical education and sports teachers are considered as physical fitness experts, they have to provide physical activity to the groups they address and recommend an exercise program. Therefore, the aim of this study is to determine the exercise knowledge and levels of physical education and sports teachers and to make recommendations accordingly.
In line with this aim, the method was designed as follows. This study was conducted with the approval of Kahramanmaraş Sütçü İmam University, Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee. The study population consisted of teachers teaching physical education and sports in schools affiliated to national education in Kahramanmaraş region. The sample group consisted of 162 physical education and sports teachers who participated in our study with a random method based on volunteerism. Socio demographic characteristics were evaluated with the socio demographic information form. The 51-item regular exercise and physical activity awareness level section of the questionnaire developed by Tuncel and Tuncel (2009) was used to measure the participants' exercise knowledge and awareness levels. The reliability coefficient of the scale calculated by Cronbach Alpha method was calculated as .99. Normality test was evaluated by Kolmorov-Smirnov test. Mann-Whitney U test between two groups and Kruskall Wallis test between three or more groups were applied. Post Hoc- Dunnett C test was performed to see which group the difference originated from. P<0.01 was taken as the significance level.
As a result, in this study in which the Exercise and Physical Activity Awareness Levels of Physical Education and Sports Teachers were evaluated, it was found that the Exercise and Physical Activity and Awareness Levels were above the average value. At the same time, a significant difference was found according to the variables of physical education teachers' exercise and physical activity awareness level, marital status, number of children, monthly income, family size, and whether they have information about exercise.
Physical education and sport teacher exercise knowledege level, exercise awareness level
Beden eğitimi ve spor öğretmenleri fiziksel uygunluk uzmanı olarak kabul edildikleri için hitap ettikleri gruplara fiziksel aktivite yaptırmak ve bir egzersiz programı önermek durumundadır. Bundan dolayı bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin egzersiz bilgi ve seviyelerini tespit etmek aynı zamanda buna göre tavsiyelerde bulunmak.
Bu amaç doğrultusunda yöntem şu şekilde oluşturulmuştur. Bu çalışma, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’nun onayı ile yapıldı. Araştırma evrenini Kahramanmaraş bölgesinde bulunan milli eğitime bağlı okullarda beden eğitimi ve spor öğretmenliği yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Örneklem grubunun ise çalışmamıza gönüllülük esasına dayalı olarak rastgele yöntemle katılan 162 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmuştur. Sosyo demografik bilgi formu ile sosyo demografik özellikleri değerlendirildi. Katılımcıların egzersiz bilgi ve bilinç düzeylerini ölçmek için Tuncel ve Tuncel (2009) tarafından geliştirilen anketin 51 maddelik düzenli egzersiz ve fiziksel aktivite bilinç düzeyi bölümü kullanıldı. Ölçeğin Cronbach Alpha yöntemi ile hesaplanan güvenirlik katsayısı .99 olarak hesaplanmıştır. Normallik sınaması Kolmorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiş. İki grup arasında Mann-Whitney U testi üç ve üstü gruplar arasında Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Farkın hangi gruptan kaynaklandığını görmek için Post Hoc- Dunnett C testi yapılmış. Anlamlılık seviyesi olarak p<0.01 alınmıştır.
Sonuç olarak, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Egzersiz ve Fiziksel Aktivite Bilinç Düzeylerinin değerlendirildiği bu araştırmada Egzersiz ve Fiziksel Aktivite ve Bilinç Düzeylerinin ortalama değerin üzerinde olduğu bulundu. Aynı zamanda Beden eğitimi öğretmenlerin egzersiz ve fiziksel aktivite bilinç düzeyi, medeni durum, sahip olunan çocuk sayısı, aylık gelir, aile büyüklüğü, egzersiz hakkında bilgi sahibi olup olmama durumu değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur.
Beden eğitimi ve spor öğretmeni egzersiz bilgi düzeyi egzersiz bilinç düzeyi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 22 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .