Nowadays, the importance of managers working in sports clubs has increased and in this context, it is wondered how the managerial perceptions of managers towards women's and men's teams are. From this point of view, the aim of this study is to examine the managerial perceptions of club managers in Turkey towards women's and men's teams. Regarding the method of the study, the case study, which is one of the qualitative research approaches, was used. The research group of our study consists of 4 club managers who are working in sports clubs in Turkey and were determined by convenience sampling methods. A semi-structured interview form created by the researchers was used as a data collection tool. As a result of the research, it is seen that the frequency of communication of the club managers with the team is at certain and uncertain intervals, face-to-face and telephone methods of communication with the team, and the communication situations are pre-match, post-match, training and free time. It has been observed that motivational speeches and financial support given by the technical staff and coaches in order to ensure team motivation by the club managers increase motivation. The gender factor has an effect on communication, but it was found that all managers said that it has an effect on team management. Finally, in the dimension of the difficulties experienced by the team managers according to the gender factor, financial difficulties were found to be common, while attaching importance to materialism was found to be a difficulty in male football teams, while attaching importance to spirituality and emotionality emerged as difficulties in female football teams.
Günümüzde spor kulüplerinde görev yapan yöneticilerin öneminin arttığı ve bu bağlamda yöneticilerin kadın ve erkek takımlarına karşı yönetimsel algılarının nasıl olduğu merak edilmektedir. Buradan hareketle araştırmanın amacı, Türkiye’deki kulüp yöneticilerinin kadın ve erkek takımlarına ilişkin yönetimsel algılarının incelenmesidir. Araştırmanın yöntemine bakıldığında, nitel araştırma yaklaşımlarından olan özel durum yöntemi kullanılmıştır. Çalışmamızın araştırma grubunu ise, Türkiye’de spor kulüplerinde görev yapmakta olan kolay ulaşılabilir örneklem yöntemleriyle belirlenmiş olan 4 adet kulüp yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ise, araştırmacılar tarafından oluşturulmuş olan yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kulüp yöneticilerinin takımla iletişim sıklığının belirli ve belirsiz aralıklarda olduğu, takımla iletişim yollarına dair yüz yüze ve telefon yolunun, iletişim durumlarında ise maç öncesi, maç sonrası, antrenmanlar ve boş zamanlar olduğu görülmektedir. Kulüp yöneticilerinin takım motivasyonunu sağlamak adına teknik kadro ve hocaların, motivasyon konuşması, maddi destek verilmesinin motivasyonu artırdığı görülmüştür. Cinsiyet faktörünün iletişimde etkisi var ve yok cevaplarına rastlanmış ancak takım yönetme hususunda tüm yöneticilerin var dediği tespit edilmiştir. Son olarak, takım yöneticilerin cinsiyet faktörüne göre takımlarda yaşadıkları zorluklar boyutunda finansal güçlükler ortak olarak tespit edilirken, erkek futbol takımlarında maddiyata önem verme bir zorluk olarak tespit edilirken, kadın futbol takımında maneviyata önem verme ve duygusallık zorluk olarak ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Faaliyetleri Yönetimi |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .