BİR İKTİSADİ DENGE MESELESİ: TÜKETİMDE YERLİ MAL TERCİHİ
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 18, 409 - 417, 07.09.2019
Fatih Akbayır
,
Ahmet Burçin Yereli
Öz
Çalışmanın amacı, bir ülkedeki yerleşiklerin tüketim kararlarında yerli malı tercihinin iktisadi denge açısından gerekliliğinin bilimsel olarak açıklanmaya çalışılmasıdır. Sağlanamaması durumunda gelecekte muhtemel refah kayıplarının yaşanacağı iktisadi denge ile -en temel yaklaşım olan- arz ile talebin karşılanması kastedilmektedir. Diğer taraftan yerli mal en basit şekliyle üretim sürecinde yerli üretim faktörlerinin kullanılması sonucu üretilen mal olarak tanımlanabilir. Piyasa ekonomisine geçiş sürecini henüz tamamlayamamış gelişmekte olan ülkelerdeki yerleşiklerin tüketim kararlarında -kendilerine fiyat-kalite bağlamında büyük maliyetler yüklemeyecek şekilde- tercihlerini yerli mal lehine kullanmaları doğrultusunda bir sosyal ahlak kod yapısının toplum genelinde oluşturulmasının gerekliliği, iktisadi denge –özellikle de dış ticaret dengesi- açısından büyük önem taşımaktadır. Bu doğrultuda eğitim kurumları, kitle iletişim araçları ve yerli malı haftası gibi çeşitli etkinliklere başvurarak öncelikle tüketicilerin yerli ürün ve markalara olan güveni artırılmalıdır.
Kaynakça
- Akalın, G. (2002). Türkiye’de Ekonomi-Politik Kriz ve Piyasa Ekonomisine Geçiş. Ankara: Akçağ Yayınları
Buğday, E. B. ve Babaoğul, M. (2016). Bilinçli Tüketim Kavramının Boyutları: Bilinçli Tüketim Davranışının Yeniden Tanımlanması. Sosyoekonomi. 24(30), 187-206.
Buy American Act [Amerikan Malları Satın Alma Yasası]. (1933). 72-428, 3 Mart 1933.
Dmitrovic, T., Vida, I. ve Reardon, J. (2009). Purchase Behavior in favor of Domestic Products in the West Balkans [Batı Balkanlarda Yerli Mal Lehine Satın Alma Davranışı]. International Business Review, 18, 523-535.
Duman, D. ve Varnalı, Ö. (2013). 1930’larda Çocuk Piyeslerinde Yerli Malı Kullanma ve Ulusal Ekonomi Bilincini Oluşturma Çabaları. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1529-1547.
Fettahlıoğlu, S. ve Sünbül, M. (2015). Tüketici Etnosentrizmi ve Tüketici Husumetinin X,Y,Z Kuşakları Açısından İncelenmesi. International Journal of Academic Value Studies, 1(1), 26-45.
Froyen, R. T. (2009). Macroeconomics Theories and Policies. New Jersey: Pearson International Edition.
Kadıoğlu, Ö. (1 Şubat 2017). İhracatta ortalama kilogram başına düşen tutar 1.37 dolar. Erişim: Dünya – Ekonomi Gazetesi, https://www.dunya.com/kose-yazisi/ihracatta-ortalama-kilogram-basina-dusen-tutar-137-dolar/348088
Kalkınma Bakanlığı. (Ocak 2016). Orta Vadeli Program (2016-2018) – Güncellenmiş. Erişim: 18 Ekim 2016, http://www.kalkinma.gov.tr/Pages/OrtaVadeliProgramlar.aspx
Kepenek, Y. ve Yentürk, N. (2005). Türkiye Ekonomisi. 17. Baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Liu, C. ve Chang, J. (2011). Keeping up with the Joneses, Consumer Ethnocentrism, and Optimal Taxation [Başkaları İle Yarışmak, Tüketici Etnosentrizmi ve Optimal Vergileme]. Economic Modelling, 28, 1519-1525.
Luckey, J. (2012). Domestic Content Legislation: The Buy American Act and Complementary Little Buy American Provisions [Yerel Mevzuat: Amerikan Malları Satın Alma Yasası ve Tamamlayıcı Nitelikte Olan Küçük Amerikan Mallarını Satın Alma Hükümleri]. Congressional Research Service, R42501, 1-16.
Manuel, K. (2016). The Buy American Act—Preferences for “Domestic” Supplies: In Brief [Amerikan Mallarını Satın Alma Yasası - “Yerli” Sarf Malzemesi Tercihi: Özetle]. Congressional Research Service, R43140, 1-12.
Mutlu, M., Çeviker, A., ve Çirkin, Z. (2011). Tüketici Etnosentrizmi ve Yabancı Ürün Satın Alma Niyeti: Türkiye ve Suriye Üzerine Karşılaştırmalı Analiz. Sosyoekonomi, 1, 52-73
Özer, S. (2013). 1929 Dünya Ekonomik Bunalımı Çerçevesinde Yerli Malı ve Tutum Haftası Kutlamaları. Turkish Studies, 8(5), 595-613.
Seyidoğlu, H. (2003). Uluslararası İktisat – Teori, Politika Ve Uygulama, 15. Baskı. İstanbul: Güzem Can Yayınları.
Tallontire, A., Rentsendorj, E. ve Blowfield, M. (2001). Ethical Consumers and Ethical Trade: A Review of Current Literature [Etik Tüketiciler Ve Etik Ticaret: Literatür İncelemesi]. NRI Policy Series 12 (Working Paper). 1-34.
Ticaret Bakanlığı. (2018). Tüketici Profili Ve Bilinç Düzeyi Araştırma Raporu. Ankara: T.C. Ticaret Bakanlığı.
Todaro, P.M. ve Smith S.C. (2011). Economic Development. 11. Baskı. London: Pearson Education Limited.