10 Ağustos 2014 tarihinde yapılan halk oylaması neticesinde
ülkemizde Cumhurbaşkanı ilk kez halk tarafından seçilmiştir. 10 Aralık 2016
tarihinde TBMM Başkanlığı’na “Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun Teklifi” sunulmuştur. Teklif, 21 Ocak 2017 tarihinde
Türkiye Büyük Millet Meclisince kabul edilmiş, 10 Şubat 2017 tarihinde “Türkiye
Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun” ismiyle
onaylanmıştır. Kanun ile hakkında değişiklik öngörülen Anayasa’nın ilgili
maddeleri 16 Nisan 2017 tarihinde halk oylamasına sunulmuş ve aynı tarihte
kabul edilmiştir. Anayasa’da yapılan bu değişiklik neticesinde yeni bir işlem
türü olarak Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ortaya çıkmıştır. Her ne kadar
Cumhurbaşkanlığı kararnameleri Türk Hukuku’na yabancı bir işlem olmasa da kabul
edilen değişiklik neticesinde büründüğü form sebebiyle tarafımızca “yeni bir
işlem türü olarak” ifade edilmektedir.
Yeni bir işlem türü olması sebebiyle Cumhurbaşkanlığı
kararnamelerinin hukuki niteliği, kanunla olan ilişkisi, mahfuz bir düzenleme
alanı olup olmadığı hususlarında birtakım belirsizlikler mevcuttur.
Çalışmamızda öncelikle yürütme organının düzenleme yetkisinin niteliği hakkında
zaman içerisinde meydana gelen değişikliklere yer verilmiş ardından bahsi geçen
belirsizliklerin giderilmesi amaçlanmıştır. Bu belirsizliklere getirilen
çözümler çerçevesinde Anayasa m. 104/17’de ifade edilen Cumhurbaşkanlığı
kararnamelerinin anayasal sınırları çizilmeye çalışılmıştır.
Yürütme Organı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi Mahfuz Alan Hükümsüzlük Düzenleme Yetkisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
ASBÜ Hukuk Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.