Objectives: The aim of this study is to investigate the career awareness of Speech and Language Therapy and Audiology undergraduate students through Speech and Language Therapy with Audiology degree programs, shedding light on the disparities in their perceptions of career opportunities within the field.
Matherials and Methods: This study was conducted with a total of 261 undergraduate students majoring in Speech and Language Therapy and Audiology, who voluntarily participated in the study and had filled out the informed consent form. The participants consisted of 107 individuals aged 18-20 and 154 individuals aged 21-23. The Career Awareness Scale was administered to assess the career awareness of these individuals. The scale consisted of 31 questions, categorizing into six different sub-dimensions: "Personal Awareness," "Self-Recognition Need," "General Career Awareness," "Job Awareness," "Competence Awareness," and "Career Awareness." The statistical analysis of the data obtained from randomly selected participants was conducted using SPSS 27 software.
Results: The statistical analysis revealed that the type of high school graduates, mother's education level, and father's education level were not significantly related to the career awareness of Speech and Language Therapy and Audiology undergraduate students. However, a statistically significant relationship was identified between career awareness and age, gender, university type, department, and year of study.
Conclusion: In order to enhance the career awareness of students studying Speech and Language Therapy and Audiology, it is believed that providing university-level education on career planning and management will help students improve their career awareness and make informed decisions regarding their career paths, leading to higher career development.
speech and language therapy audiology career career awareness
Amaç: Bu çalışmanın amacı Dil ve Konuşma Terapisi ile Odyoloji lisans öğrencilerinin kariyer farkındalıklarını inceleyerek, alandaki kariyer olanaklarına bakışları arasındaki farkları öğrencilerin gözünden ortaya koymaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, bilgilendirilmiş onam formunu doldurmuş, çalışmaya katılıma gönüllü 18-20 yaşlarında 107 kişi ve 21-23 yaşlarında 154 kişi olmak üzere toplamda 261 Dil ve Konuşma Terapisi ve Odyoloji lisans öğrencileri ile yapılmış olup, bu kişilerin kariyer farkındalıklarına yönelik Kariyer Farkındalık Ölçeği uygulanmıştır. Ölçek; “Kişisel Farkındalık”, “Kendini Tanıma İhtiyacı”, “Genel Kariyer Farkındalığı”, “İş Farkındalığı”, “Yetkinlik Farkındalığı” ve “Kariyer Farkındalığı” olmak üzere 6 ayrı alt boyut olmak üzere 31 sorudan oluşmaktadır. Rastgele seçilen katılımcılardan elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 27 programı kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Yapılan istatistiksel analizler sonucunda Dil ve Konuşma Terapisi ile Odyoloji lisans öğrencilerinin kariyer farkındalığında mezun olunan lise türü, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu değişkenleri ile istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamış olup; kariyer farkındalığının yaş, cinsiyet, üniversite türü, bölüm ve sınıf değişkenleri ile arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Dil ve Konuşma Terapisi ile Odyoloji alanlarında öğrenim gören öğrencilerin kariyer farkındalıklarını artırmaları ve daha üst seviyede bir kariyer gelişimi gösterebilmeleri adına üniversitelerde kariyer planlama ve kariyer yönetime yönelik eğitimlerin verilmesinin öğrencilerin kariyer farkındalığını artıracağını ve kariyerlerini hangi yönde devam ettireceklerine yönelik kararlarını netleştireceği düşünülmektedir.
dil ve konuşma terapisi odyoloji kariyer kariyer farkındalığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık ve Toplum Hizmetleri, Sağlık Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 26 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)