Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUK YOKSULLUĞUNUN FARKLI BİR ETNİK GRUP OLAN ROMAN ÇOCUKLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 8, 132 - 146, 31.08.2018

Öz

İnsani bir sorun olarak görülen yoksulluk bireyin hayatının devamı için gerekli maddi ve manevi kaynaklardan yoksun kalması halidir. Yoksulluğun olduğu hanelerde çocukların yaşadığı yoksulluk ise çocuğun yoksulluğu olarak ayrıca incelenen bir yoksulluk türüdür. Yoksulluğun sahip oldukları kültürel özellikler sebebiyle baş gösterdiği azınlıklar arasında sayılan Roman veya Çingene olarak tanınan toplum ise, Hindistan’dan geldikleri bilinen ve sahip oldukları kültürel, yaşayış tarzları gibi özellikler sebebi ile genellikle dışlanan bir grubu temsil etmektedir. Bu çalışma, Roman kültürü ve etnik özellikleri içinde büyüyen çocukların yoksulluğunun nedenlerini ve sonuçlarını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacına yönelik olarak konu ile ilgili “Roman, yoksulluk ve çocuk yoksulluğu “ anahtar kelimeleri girilerek YÖK Ulusal Tez Merkezi ve TÜBİTAK ULAKBİM veri tabanlarından literatür araştırması yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda; Roman çocuklarının yoksulluğu ve beraberinde gelen dışlanma, ötekileştirilme durumu, çocukların eğitim hayatına girmelerini engellemektedir ve girse dahi devam ettirilememektedir. Bu çocuklar bu yüzden ailelerine yardımcı olma, iş hayatına atılma veya evlenme yoluna gitmektedir. Bu çocuklar, diğer çocuklardan ayrılarak sosyal hayattan soyutlandığı gibi, ailelerinin izinden giderek yoksulluklarını devam ettirmektedir

Kaynakça

  • AKGÜN, Seval (2004), “İlköğretim Sekizinci Sınıfta Öğrenim Görmekte Olan Roman Çocukların Bir Üst Öğrenime Devam Etmelerini Etkileyen Faktörler”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • ALP, Hakan (2015), ‘‘ Medyada Nefret Söylemi ve Çingene Toplumuna Yönelik Ayrımcı Söylemin Suça Dönüşme Süreci”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ALTINÖZ, İsmail (2013), “ Osmanlı Toplumunda Çingeneler”, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ARAL, Neriman, ÖZDOGAN ÖZBAL, Ece, GÜRSOY, Figen, ÇETİN, SULTANOĞLU, Saliha, AYDOS, Sebahat, TOSUN, Selim, KARAASLAN, Tuğba, KADAN, Gül (2016),” Çocuk Gözünden Yoksulluk Tanımlamaları”, Journal of Current Researches on Health Sector, Volume 6 (1), ss. 38-50.
  • ASSEO, Henriette (2004), “ Çingenler Bir Avrupa Yazgısı”, Türkay, Orçun (Çev.), Ofset Yayınevi, İstanbul.
  • BUĞRA, Ayşe (2013), “ Kapitalizm, Yoksulluk ve Türkiye’de Sosyal Politika”, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAULCH, Bob, and MCCULLOCH, Neil (1998),” Being Poor and Becoming Poor: Poverty Status and Poverty Transitions in Rural Pakistan”, IDS Working Paper 79, Brighton: IDS
  • CLARK, Colin and CEMLYN, Sarah, (2005) “The Social Exclusion Of Gypsy And Traveller Children” In: At Greatest Risk: The Children Most Likely To Be Poor, University of Strathclyde, CPAG, London, UK, pp. 150-165.
  • ÇATAK, Binali (2006),’’ Çocuk İşçiliği İçin Risk Faktörlerinin Belirlenmesi: Çocuk İşçi ve Okuyan Öğrencilerin Sağlık Durumlarının Karşılaştırılması’’, Uzmanlık Tezi, Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı, Denizli.
  • ÇETİN, Başak Işıl (2017), “ Kimlikleriyle Roman’lar: Türkiye’deki Roman Vatandaşlara Yönelik Sosyal İçerme Ulusal Strateji Belgesi Ve Birinci Aşama Eylem Planı’nın Değerlendirilmesi “, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt 15, Sayı 1, 85-112.
  • DOĞAN, Eda (2014), “Türkiye’de Yoksulluğun Ölçülmesi”, Uzmanlık Tezi, TC. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • DOĞAN, Vuslat (2011),” Yoksulluğun Unutulan Yüzü: Yoksul Çocukların Yoksulluk Algıları”, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • DURGUN, Özlem (2011), ‘‘Türkiye’de Yoksulluk Ve Çocuk Yoksulluğu Üzerine Bir İnceleme’’. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, Sayı 6 143-154.
  • GENÇ, Yusuf, TAYLAN, Hasan Hüseyin ve BARIŞ, İsmail (2015),”Roman Çocuklarinin Eğitim Süreci Ve Akademik Başarilarinda Sosyal Dişlanma Algisinin Rolü”, International Journal of Social Science, Sayı 33 , 79-97.
  • İNCEDAL, Sümer (2013),” Türkiye’de Yoksulluğun Boyutları: Mücadele Politikaları Ve Müdahale Araçları “, Aile ve Sosyal Politikalar Uzmanlık Tezi, Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • KABAKLI, Neslihan (2013), “Barbaros Ve Yeni Sahra Roman Çocuklarinin Okullaşma Süreci: Ebeveyn Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • KİREN GÜRLER, Özlem (2011), “Türkiye’de Çocuk Yoksulluğu: Birleştirilmiş Yatay Kesit Verileriyle Tercih Modellerinin Uygulanması “, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • KOPYEKİN, Derya (2013), "Roman Çocuklarin Kendi Kimliklerini Tanimlama Biçimleri: İzmir Tepecik Örneği", Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • MERCAN UZUN, Elif, BÜTÜN, Eda (2015),” Roman Çocuklarin Okula Devamsizlik Nedenleri Ve Bu Durumun Çocuklar Üzerindeki Etkileri”, Hacettepe Universtiy Faculty of Health Sciences Journal, 315-328.
  • ÖNEN, Selin (2011), ‘‘Çingenelerin Sosyal Haklara Erişimindeki Zorluklar: Roman Ve Dom Topluluklari’’, Doktora Tezi, Sosyal Haklar Uluslaraası Sempozyumu, ODTÜ, Ankara.
  • ÖZDEMİR, Akın (2017), “Roman Mahallelerinde Kentsel Dönüşümün Çalışma İlişkileri Üzerine Etkileri: Sakarya Gazipaşa Mahallesi Araştırması”, Route Educational and Social Science Journal, Sayı 4(8), ss. 150-169.
  • ÖZKAN, Ali Rafet (2000) ‘‘ Türkiye Çingeneleri’’, Kültür bakanlığı yayınları, Ankara.
  • ÖZTÜRK, Aslıhan Burcu (2008),” Kentteki Çocuk Yoksulluğu: Keçiören Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2008. ÖZTÜRK ÇOPUR, Ebru, ULUTAŞDEMİR, Nilgün, BALSAK, Habip (2015), “Çocuk Ve Suç”, Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale”, Hacettepe Universtiy Faculty of Health Sciences Journal, 120-124.
  • TAT, Damlanur (2016),’’ Avrupa Birliği Aday Ülkelerinde Çocuk İşçiliği: Çocuk İşçiliğini Önleme Politikaları Önerileri’’. Birey ve Toplum Dergisi, Cilt 6. Sayı 11, 107-147.
  • TOR, Hacer (2017), “Roman Çocuklarin Okul Başarisizliğina İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 6, Sayı 3 91-98.
  • UÇUM, Özgür (2008), ‘‘Kocaeli Çingenlerinde Evlenme Geleneği’’, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • UNICEF (2004), “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme “Her çocuk için Sağlık, Eğitim, Eşitlik, Koruma: İnsanlığın Gelişimi, UNICEF Türkiye Temsilciliği, Ankara.
  • UNICEF (2005), ‘‘Çocukluk Tehdit Altında’’. Dünya Çocuklarının Durumu 2005. UNICEF Türkiye Temsilciliği. Ankara.
  • UNICEF (2006), ‘‘ Çocuk Yoksulluğunun Önlenmesi ‘‘, Her Çocuk İçin Sağlık, Eğitim, Eşitlik, Koruma İnsanlığın Gelişmesi, UNICEF Türkiye Yayınları, Ankara.
  • UZUN, Ayşe Meral (2003), ‘‘Yoksulluk Olgusu Ve Dünya Bankası ‘‘, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 155-173.
  • SMİTH, Tracy, (1997) “Recognising Difference: The Romani ‘Gypsy’ Child Socialisation And Education Process”, British Journal of Sociology of Education, Vol. 18, No 2, pp. 243-256
  • SUNTEKİN, Ceren (2008),’’Roman Çocukların Gözüyle Ailelerin İşlevselliği: Tarlabaşı Örneği”, Yükseklisans Tezi, Ankara.
  • Yoksulluk Tanımı(Erişim:16.04.2018) http://www.worldbank.org/en/news/video/2017/04/14/what-are-poverty-lines
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşmesi, Çocuğun Tanımı (12.06.2018) http://cocukhaklari.barobirlik.org.tr/dokuman/mevzuat_uamevzuat/birlesmismilletler.pdf
  • Korunmaya Muhtaç Çocuklar Tanımı (Erişim: 04.06.2018) http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2828.pdf
  • ILO (2013), Child Labour (Erişim: 22.03.2018) http://www.ilo.org/global/topics/child-labour/lang-- en/index.htm
  • Çocuk İşçiliğinin Kriterleri (Erişim: 02.04.2018) http://www.ilo.org/ankara/areas-of-work/child-labour/lang-- tr/index.htm
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 8, 132 - 146, 31.08.2018

Öz

Kaynakça

  • AKGÜN, Seval (2004), “İlköğretim Sekizinci Sınıfta Öğrenim Görmekte Olan Roman Çocukların Bir Üst Öğrenime Devam Etmelerini Etkileyen Faktörler”, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • ALP, Hakan (2015), ‘‘ Medyada Nefret Söylemi ve Çingene Toplumuna Yönelik Ayrımcı Söylemin Suça Dönüşme Süreci”, Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • ALTINÖZ, İsmail (2013), “ Osmanlı Toplumunda Çingeneler”, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • ARAL, Neriman, ÖZDOGAN ÖZBAL, Ece, GÜRSOY, Figen, ÇETİN, SULTANOĞLU, Saliha, AYDOS, Sebahat, TOSUN, Selim, KARAASLAN, Tuğba, KADAN, Gül (2016),” Çocuk Gözünden Yoksulluk Tanımlamaları”, Journal of Current Researches on Health Sector, Volume 6 (1), ss. 38-50.
  • ASSEO, Henriette (2004), “ Çingenler Bir Avrupa Yazgısı”, Türkay, Orçun (Çev.), Ofset Yayınevi, İstanbul.
  • BUĞRA, Ayşe (2013), “ Kapitalizm, Yoksulluk ve Türkiye’de Sosyal Politika”, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAULCH, Bob, and MCCULLOCH, Neil (1998),” Being Poor and Becoming Poor: Poverty Status and Poverty Transitions in Rural Pakistan”, IDS Working Paper 79, Brighton: IDS
  • CLARK, Colin and CEMLYN, Sarah, (2005) “The Social Exclusion Of Gypsy And Traveller Children” In: At Greatest Risk: The Children Most Likely To Be Poor, University of Strathclyde, CPAG, London, UK, pp. 150-165.
  • ÇATAK, Binali (2006),’’ Çocuk İşçiliği İçin Risk Faktörlerinin Belirlenmesi: Çocuk İşçi ve Okuyan Öğrencilerin Sağlık Durumlarının Karşılaştırılması’’, Uzmanlık Tezi, Pamukkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı, Denizli.
  • ÇETİN, Başak Işıl (2017), “ Kimlikleriyle Roman’lar: Türkiye’deki Roman Vatandaşlara Yönelik Sosyal İçerme Ulusal Strateji Belgesi Ve Birinci Aşama Eylem Planı’nın Değerlendirilmesi “, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt 15, Sayı 1, 85-112.
  • DOĞAN, Eda (2014), “Türkiye’de Yoksulluğun Ölçülmesi”, Uzmanlık Tezi, TC. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • DOĞAN, Vuslat (2011),” Yoksulluğun Unutulan Yüzü: Yoksul Çocukların Yoksulluk Algıları”, Yüksek Lisans Tezi, Muğla Üniversitesi, Muğla.
  • DURGUN, Özlem (2011), ‘‘Türkiye’de Yoksulluk Ve Çocuk Yoksulluğu Üzerine Bir İnceleme’’. The Journal of Knowledge Economy & Knowledge Management, Sayı 6 143-154.
  • GENÇ, Yusuf, TAYLAN, Hasan Hüseyin ve BARIŞ, İsmail (2015),”Roman Çocuklarinin Eğitim Süreci Ve Akademik Başarilarinda Sosyal Dişlanma Algisinin Rolü”, International Journal of Social Science, Sayı 33 , 79-97.
  • İNCEDAL, Sümer (2013),” Türkiye’de Yoksulluğun Boyutları: Mücadele Politikaları Ve Müdahale Araçları “, Aile ve Sosyal Politikalar Uzmanlık Tezi, Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Sosyal Yardımlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • KABAKLI, Neslihan (2013), “Barbaros Ve Yeni Sahra Roman Çocuklarinin Okullaşma Süreci: Ebeveyn Görüşleri”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • KİREN GÜRLER, Özlem (2011), “Türkiye’de Çocuk Yoksulluğu: Birleştirilmiş Yatay Kesit Verileriyle Tercih Modellerinin Uygulanması “, Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • KOPYEKİN, Derya (2013), "Roman Çocuklarin Kendi Kimliklerini Tanimlama Biçimleri: İzmir Tepecik Örneği", Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • MERCAN UZUN, Elif, BÜTÜN, Eda (2015),” Roman Çocuklarin Okula Devamsizlik Nedenleri Ve Bu Durumun Çocuklar Üzerindeki Etkileri”, Hacettepe Universtiy Faculty of Health Sciences Journal, 315-328.
  • ÖNEN, Selin (2011), ‘‘Çingenelerin Sosyal Haklara Erişimindeki Zorluklar: Roman Ve Dom Topluluklari’’, Doktora Tezi, Sosyal Haklar Uluslaraası Sempozyumu, ODTÜ, Ankara.
  • ÖZDEMİR, Akın (2017), “Roman Mahallelerinde Kentsel Dönüşümün Çalışma İlişkileri Üzerine Etkileri: Sakarya Gazipaşa Mahallesi Araştırması”, Route Educational and Social Science Journal, Sayı 4(8), ss. 150-169.
  • ÖZKAN, Ali Rafet (2000) ‘‘ Türkiye Çingeneleri’’, Kültür bakanlığı yayınları, Ankara.
  • ÖZTÜRK, Aslıhan Burcu (2008),” Kentteki Çocuk Yoksulluğu: Keçiören Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2008. ÖZTÜRK ÇOPUR, Ebru, ULUTAŞDEMİR, Nilgün, BALSAK, Habip (2015), “Çocuk Ve Suç”, Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale”, Hacettepe Universtiy Faculty of Health Sciences Journal, 120-124.
  • TAT, Damlanur (2016),’’ Avrupa Birliği Aday Ülkelerinde Çocuk İşçiliği: Çocuk İşçiliğini Önleme Politikaları Önerileri’’. Birey ve Toplum Dergisi, Cilt 6. Sayı 11, 107-147.
  • TOR, Hacer (2017), “Roman Çocuklarin Okul Başarisizliğina İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt 6, Sayı 3 91-98.
  • UÇUM, Özgür (2008), ‘‘Kocaeli Çingenlerinde Evlenme Geleneği’’, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli.
  • UNICEF (2004), “Çocuk Haklarına Dair Sözleşme “Her çocuk için Sağlık, Eğitim, Eşitlik, Koruma: İnsanlığın Gelişimi, UNICEF Türkiye Temsilciliği, Ankara.
  • UNICEF (2005), ‘‘Çocukluk Tehdit Altında’’. Dünya Çocuklarının Durumu 2005. UNICEF Türkiye Temsilciliği. Ankara.
  • UNICEF (2006), ‘‘ Çocuk Yoksulluğunun Önlenmesi ‘‘, Her Çocuk İçin Sağlık, Eğitim, Eşitlik, Koruma İnsanlığın Gelişmesi, UNICEF Türkiye Yayınları, Ankara.
  • UZUN, Ayşe Meral (2003), ‘‘Yoksulluk Olgusu Ve Dünya Bankası ‘‘, Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 4, Sayı 2, 155-173.
  • SMİTH, Tracy, (1997) “Recognising Difference: The Romani ‘Gypsy’ Child Socialisation And Education Process”, British Journal of Sociology of Education, Vol. 18, No 2, pp. 243-256
  • SUNTEKİN, Ceren (2008),’’Roman Çocukların Gözüyle Ailelerin İşlevselliği: Tarlabaşı Örneği”, Yükseklisans Tezi, Ankara.
  • Yoksulluk Tanımı(Erişim:16.04.2018) http://www.worldbank.org/en/news/video/2017/04/14/what-are-poverty-lines
  • Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşmesi, Çocuğun Tanımı (12.06.2018) http://cocukhaklari.barobirlik.org.tr/dokuman/mevzuat_uamevzuat/birlesmismilletler.pdf
  • Korunmaya Muhtaç Çocuklar Tanımı (Erişim: 04.06.2018) http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2828.pdf
  • ILO (2013), Child Labour (Erişim: 22.03.2018) http://www.ilo.org/global/topics/child-labour/lang-- en/index.htm
  • Çocuk İşçiliğinin Kriterleri (Erişim: 02.04.2018) http://www.ilo.org/ankara/areas-of-work/child-labour/lang-- tr/index.htm
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elvan Okutan

Rukiye Turgut

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Okutan, E., & Turgut, R. (2018). ÇOCUK YOKSULLUĞUNUN FARKLI BİR ETNİK GRUP OLAN ROMAN ÇOCUKLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(8), 132-146.