Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜKENDİLER: SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜKETİCİ HAKLARI KONUSUNDA TOPLUMA HİZMET UYGULAMASI DENEYİMLERİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 829 - 838, 30.12.2018

Öz

Topluma hizmet uygulamaları dersi öğretmen adaylarını toplumdan
soyutlanmış olarak yetişmemesi için önemlidir. Türkiye’nin şu anki en temel
toplumsal konularından biri tüketici hakları olduğu göz önüne alınırsa, topluma
hizmet uygulamaları dersi kapsamında tüketici haklarına yönelik etkinliklerin
gerçekleştirilmesi elzem görülmektedir. İlgili literatürde tüketici haklarına
yönelik topluma hizmet uygulamalarına ilişkin herhangi bir bilimsel çalışmaya
rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının,
“Tüketici Hakları” adlı topluma hizmet uygulamaları dersi projesine ilişkin
görüşlerini incelemektir. Amacı doğrultusunda araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle desenlenmiştir. Araştırma, 2017-2018
öğretim yılında bir devlet üniversitesine bağlı eğitim fakültesi sosyal
bilgiler öğretmenliği anabilim dalı III. Sınıfta öğrenim gören üç öğretmen
adayı üzerinde yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının seçimi amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örneklemeye göre belirlenmiştir. Veriler, etkinlikler
boyunca yazılmış günlüklerden ve çekilmiş fotoğraflardan elde edilmiştir. Elde
edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmacı
çalışmada katılımcı rolünde değildir. 
Araştırmada inandırıcılık, aktarılabilirlik ve tutarlılık sağlanmıştır.
Etik konulara dikkat edilmiştir. Araştırmanın sonucunda sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının tüketici hakları konusunda bilgi eksiklikleri yaşadıkları,
bu konuya yönelik etkinlik bulma ve uygulamada zorluklar yaşadıkları, tüketici
hakları konusunda topluma hizmet etkinliklerinin yapılandırılması gerektiği
görülmüştür. Bu sonuçlara yönelik önerilerde bulunulmuştur. 

Kaynakça

  • AYDIN, F. (2016). Önsöz. Ed. Fatih Aydın. Günümüz Dünya Sorunları. Pegem Akademi: Ankara.
  • BUTIN, D. W. (2010). Service-Learning in Theory and Practice: The Future of Community Engagement in Higher Education. Palgrave Macmıllan: New York.
  • CRESWELL (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Bütün, M, Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ER NAS, S., Şenel ÇORUHLU, T. ve İpek AKBULUT, H. (2015) THU Dersinden Yansımalar: Özel Durum Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, ss.27-43.
  • GÜROL, A. ve ÖZERCAN, M. G. (2010). Topluma Hizmet Uygulaması Dersinin Uygulanmasına İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 20-22 Mayıs.
  • KESTEN, A. (2012) Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Bakış Açısıyla Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), Yaz, s.2125-2148
  • SARAN, M., COŞKUN, G., İNAL Zorel, F. ve AKSOY, Z. (2011). Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi: Ege Üniversitesi Topluma Hizmet Uygulamaları dersi üzerine Bir araştırma. Journal of Yasar University, 22 (6) 3732-3747
  • ŞAHİN, E. (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Sosyal Bilgiler 5 Ders Kitabı. Anadol Yayıncılık: Ankara
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulamalar İçin Bir Rehber. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • ÖZDEMİR, S. M. ve TOKCAN, H. (2010). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Öğretmen Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı 30, ss.41-61
  • SÖNMEZ, Ö. F. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi ve Tanımlar. Aksoy, B., Çetin T., Sönmez, Ö.F. (Ed.). Topluma Hizmet Uygulamaları (S. 2-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K. (2011). Eğitim Fakültelerinin Sosyal Sorumluluğu ve Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi: Nitel Bir Araştırma. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 86-108.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kudret Aykırı

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Aykırı, K. (2018). TÜKENDİLER: SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TÜKETİCİ HAKLARI KONUSUNDA TOPLUMA HİZMET UYGULAMASI DENEYİMLERİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 829-838.