Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KADIN, KADINA BUNU YAPAR MI: BİR GRUP KADIN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYININ KADIN HAKLARI KONUSUNDA TOPLUMA HİZMET UYGULAMASI DENEYİMLERİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 839 - 848, 30.12.2018

Öz

Topluma hizmet uygulamaları dersi öğretmen adaylarını toplumdan
soyutlanmış olarak yetişmemesi için önemlidir. Bu bilgiler ışığında Türkiye’nin
şu anki en temel toplumsal konularından biri kadın hakları olduğu göz önüne
alınırsa, topluma hizmet uygulamaları dersi kapsamında kadın haklarına yönelik
etkinliklerin gerçekleştirilmesi elzem görülmektedir. İlgili literatürde kadın
haklarına yönelik topluma hizmet uygulamalarına ilişkin herhangi bir bilimsel
çalışmaya rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının, “El Ele Eşitliğe” adlı topluma hizmet uygulamaları dersi projesine
ilişkin görüşlerini incelemektir. Amacı doğrultusunda araştırma nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle desenlenmiştir. Araştırma, 2017-2018
öğretim yılında bir devlet üniversitesine bağlı eğitim fakültesi sosyal
bilgiler öğretmenliği anabilim dalı III. Sınıfta öğrenim gören üç öğretmen
adayı üzerinde yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının seçimi amaçlı örnekleme
yöntemlerinden ölçüt örneklemeye göre belirlenmiştir. Veriler, yarı
yapılandırılmış görüşmeden, etkinlikler boyunca çekilmiş fotoğraflardan elde
edilmiştir. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir.
Araştırmacı çalışmada katılımcı rolünde değildir.  Araştırmada inandırıcılık, aktarılabilirlik
ve tutarlılık sağlanmıştır. Etik konulara dikkat edilmiştir. Araştırmanın
sonucunda kadın sosyal bilgiler öğretmen adayının kadın hakları konusunda bilgi
eksiklikleri yaşadıkları, bu konuya yönelik etkinlik bulma ve uygulamada
zorluklar yaşadıkları, kadın hakları konusunda topluma hizmet etkinliklerinin
yapılandırılması gerektiği görülmüştür. Bu sonuçlara yönelik öneriler
oluşturulmuştur. 

Kaynakça

  • AYDIN, F. (2016). Önsöz. Ed. Fatih Aydın. Günümüz Dünya Sorunları. Pegem Akademi: Ankara.
  • BELDAĞ, A. YAYLACI, A. F. , GÖK, E ve İPEK, C. (2015). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Üniversite-Toplum İşbirliği Açısından Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16, sayı 2, Ağustos, Sayfa 161-168.
  • CRESWELL (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni. Bütün, M, Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ER NAS, S., ŞENEL ÇORUHLU, T. ve İPEK AKBULUT, H. (2015) THU Dersinden Yansımalar: Özel Durum Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, ss.27-43.
  • GÜROL, A. ve ÖZERCAN, M. G. (2010). Topluma Hizmet Uygulaması Dersinin Uygulanmasına İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 20-22 Mayıs.
  • KESTEN, A. (2012) Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Bakış Açısıyla Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), Yaz, s.2125-2148
  • KURAN, K. (2013). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. V. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale. 581-591.
  • MEB (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Sosyal Bilgiler 6 Ders Kitabı. Devlet Kitapları: Ankara
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulamalar İçin Bir Rehber. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • SARAN, M., COŞKUN, G., İNAL ZOREL, F. ve AKSOY, Z. (2011). Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi: Ege Üniversitesi Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir araştırma. Journal of Yasar University, 22 (6) 3732-3747
  • SÖNMEZ, Ö. F. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi ve Tanımlar. Aksoy, B., Çetin T., Sönmez, Ö.F. (Ed.). Topluma Hizmet Uygulamaları (S. 2-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • UĞURLU, Z. ve KIRAL, E. (2012) Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşleyiş Süreci ve Kazanımlarına İlişkin Görüşleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, s.59-93).
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K. (2011). Eğitim Fakültelerinin Sosyal Sorumluluğu ve Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi: Nitel Bir Araştırma. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 86-108.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 839 - 848, 30.12.2018

Öz

Kaynakça

  • AYDIN, F. (2016). Önsöz. Ed. Fatih Aydın. Günümüz Dünya Sorunları. Pegem Akademi: Ankara.
  • BELDAĞ, A. YAYLACI, A. F. , GÖK, E ve İPEK, C. (2015). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Üniversite-Toplum İşbirliği Açısından Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 16, sayı 2, Ağustos, Sayfa 161-168.
  • CRESWELL (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma Ve Araştırma Deseni. Bütün, M, Demir, S. B. (Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • ER NAS, S., ŞENEL ÇORUHLU, T. ve İPEK AKBULUT, H. (2015) THU Dersinden Yansımalar: Özel Durum Çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, ss.27-43.
  • GÜROL, A. ve ÖZERCAN, M. G. (2010). Topluma Hizmet Uygulaması Dersinin Uygulanmasına İlişkin Görüşlerin Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri. Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi. 20-22 Mayıs.
  • KESTEN, A. (2012) Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Bakış Açısıyla Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Değerlendirilmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), Yaz, s.2125-2148
  • KURAN, K. (2013). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. V. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale. 581-591.
  • MEB (2018). Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Sosyal Bilgiler 6 Ders Kitabı. Devlet Kitapları: Ankara
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulamalar İçin Bir Rehber. Nobel Yayınevi: Ankara.
  • SARAN, M., COŞKUN, G., İNAL ZOREL, F. ve AKSOY, Z. (2011). Üniversitelerde Sosyal Sorumluluk Bilincinin Geliştirilmesi: Ege Üniversitesi Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi Üzerine Bir araştırma. Journal of Yasar University, 22 (6) 3732-3747
  • SÖNMEZ, Ö. F. (2009). Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi ve Tanımlar. Aksoy, B., Çetin T., Sönmez, Ö.F. (Ed.). Topluma Hizmet Uygulamaları (S. 2-18). Ankara: Pegem Akademi.
  • UĞURLU, Z. ve KIRAL, E. (2012) Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin İşleyiş Süreci ve Kazanımlarına İlişkin Görüşleri. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, s.59-93).
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K. (2011). Eğitim Fakültelerinin Sosyal Sorumluluğu ve Topluma Hizmet Uygulamaları Dersi: Nitel Bir Araştırma. Kuramsal Eğitimbilim, 4 (2), 86-108.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kudret Aykırı

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Aykırı, K. (2018). KADIN, KADINA BUNU YAPAR MI: BİR GRUP KADIN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYININ KADIN HAKLARI KONUSUNDA TOPLUMA HİZMET UYGULAMASI DENEYİMLERİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 839-848.