Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ŞEHİR AHLAKI - MARKA ŞEHİR İLİŞKİSİ VE ÇAĞDAŞ BELEDİYECİLİK ANLAYIŞINA KATKILARI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 580 - 593, 25.03.2019

Öz

Kavramlar, içerisinde doğdukları
toplumun medeniyet tasavvurunun bir yansımasıdır. Her ne kadar küreselleşme
olgusu birçok kavramı anlam olarak birbirine yakınlaştırmış olsa da halen daha
birçok kelime/kavram ontolojik olarak farklı mana ifade eder. Şehir, şehir
ahlakı, marka gibi kavramlar da bu çerçevede Doğu ve Batı toplumlarında birebir
aynı manayı ifade etmeyen kavramlardır.



Şehirler, sakinleri hangi medeniyet
dairesinde iseler, o medeniyetin her boyutuyla izlerini taşırlar. Bu bakımdan
ister yönetici ister yönetilen sıfatıyla olsun şehrin her sakininin meskûnu
bulunduğu şehre dair vazifeleri vardır. Tutum ve davranışlar şeklinde
somutlaşan bu vazifelerin kurumsal bir hal alması halinde bir “Şehir
Ahlakı”ndan bahsetmek mümkündür. Bugün şehirlerin merkezi ve mahalli düzeydeki yöneticileri,
şehirlerinin sadece doğal, tarihi ya da mimari güzellikleri üzerinden değil, ki
bu nitelikleri üzerinde de ahlakın etkisi vardır,  aynı zamanda beşeri ilişkilerindeki kalite
üzerinden de şehirlerinin diğer şehirlere göre üstün olduklarını ortaya koymaya
çalışmakta, şehirlerini “Marka Şehir” yapma konusunda azami çaba
harcamaktadırlar. Bu çalışmada öncelikle şehir, şehir ahlakı, marka
kavramlarının Doğu - Batı medeniyetleri açısından ifade ettiği anlamlar
üzerinde durulmuştur. Sonrasında ise özellikle “Şehir Ahlakı” ve “Marka Şehir”
ilişkisinin İslam Medeniyeti bakımından ifade ettiği anlam üzerinden Türkiye’de
“Şehir Ahlakı” kurallarının yöneticiler-yönetilenler düzeyinde nelerden
oluşması gerektiği hususunda tespitler yapılmaya çalışılmıştır. 

Kaynakça

  • Açıkgöz Ö. , 2007, “Şehir, Şehir Toplumu ve Şehir Sosyolojisi”, Sosyoloji Konferansları Dergisi (Journal of Economy Culture and Society), Sayı 35, s.57-83Adıgüzel O. , ve Sönmez Ö. D. , 2013, “Üniversite-Sanayi-Kent Etkileşimi ve Bir Markalaşma Stratejisi Olarak: Bilim Kent Uygulamaları ve Isparta Örneği”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl:2, Sayı 18, s.279-307Alatlı A. , 2014, Cumhurbaşkanlığı Kültür ve Sanat Büyük Ödülleri Töreninde Alev Alatlı’nın Konuşması, https://www.youtube.com/watch?v=grO4ZVKwkVE, Erişim Tarihi:24.01.2019Altunbaş H. , 2007, “Pazarlama İletişimi Ve Şehir Pazarlaması Şehirlerin Markalaşması”, Selçuk İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(4), s.156-162Aydoğan Y. , “Medine Kent - Şehir Karşılaştırması”, https://www.hilalhaber.com/m/makale.php?id=1790, Erişim Tarihi.30.12.2018Başpınar O. , 2015, Şehir Markalaşması ve Ankara Örneği, Türk Patent Enstitüsü, Markalar Dairesi Başkanlığı, Uzmanlık Tezi, Ankara.Bauman Z. , 1998, Postmodern Etik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.Brandtner M. , 2003 , “Das Bauchgefühl entscheidet: Warum starke Marken so wichtig für den Unternehmenserfolgsind”, http://www.michaelbrandtner.com/pdf/bauchgefuehl_brandtner.pdf, Erişim Tarihi: 01.07.2014Cansever T. , 2013, İslâm’da Şehir ve Mimari, Timaş Yayınları, 8.Baskı, İstanbul.Çağrıcı M., 1991 , Ana Hatlarıyla İslam Ahlakı, Ensar Neşriyat, İstanbul.Çakmak E. , Abalı N. , Işık V. , Akbaba Ş. , Aytekin M., Ancın C. M. , 2018, İslam Kültür ve Medeniyeti, MEB Yayınları, 4.Baskı, Ankara.Ceran Y. , 2013, “Şehirlerin Markalaştırılması ve Markalaşmanın Önemi”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 5, No.1, Issn:1309-8012, s.537-547Davis A. J. , 2011, Rekabetçi Başarı, Markalaşma Nasıl Değer Katar? , BRANDage Yayınları (İstanbul Ticaret Odası), İstanbul.Dinnie, K., Tanaka, H. , Centeno E. , 2010 , "Branding the city of Sapporo: An innovation and network approach" Journal of Town and City Management 1(3). , s. 254-264 Durkheim E. , 1986, Meslek Ahlakı, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.Göksel T. , 1 Ocak 2018, “Şehir Ahlakı”, Kocatepe Gazetesi, Afyonkarahisar.Gökyurt F. , Kındap A. , Sarı V. İ. , Ocak 2015, “Türkiye İçin Yeni Bir Şehir Tanımı Gerekli mi?”, Çağdaş Yerel Yönetimler, Cilt 24, Sayı 1, s.1-32Gültekin A., 2014, “Etimolojik Olarak Şehir Kelimesi”, Şehir Üzerine Düşünceler-I-, (Editörler: Hasan Taşçı, Nureddin Nebati) Esenler Belediyesi, Şehir Düşünce Merkezi, Şehir Yayınları, İstanbul.Hollıs N. , 2011, Küresel Marka, Dünya Pazarında Kalıcı Marka Değeri Yaratma ve Geliştirme Yöntemleri, BRANDage Yayınları (İstanbul Ticaret Odası), İstanbul.
  • Kaplan Y. , 2017, “Medeniyet Mefkûresi ve Şehir”, İstanbul Tasarım Merkezi, https://www.youtube.com/watch?v=KcmKiP7Yeo4, Erişim Tarihi:31.12.2018Kaypak Ş. , 2013 , “Küreselleşme Sürecinde Kentlerin Markalaşması ve Marka Kentler”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 14, Sayı 1, s.335-355Keleş R. , 2005, “Kent ve Kültür Üzerine” , Mülkiye Dergisi, Cilt 29, Sayı 246, s.9-18Ökten S. , 2017, Fincanımda Cola Var! , Tuti Kitap, İstanbul.Ökten S. , 2015, İçimde AVM Var, Tuti Kitap, İstanbul.Ökten S. , 2013, Örselenmiş Osmanlı’dan Medeniyet Umuduna, Hayy Kitap, İstanbul.Öztürk O. , 2006, “Ahlak Olgusunun Kaynağı Nedir?” , Köprü Dergisi, Sayı 95, s. 103-127Rızzı P. , Dıolı I. , 2011 , “Strategic planning, place marketing and city branding: The Italian case”, Journal of Town and City Management 1 (3). , s.300–317Sunar L., 2011, “Weber’in Tarihsel Şehir Sosyolojisi:Modern Toplumun Temeli Olarak Şehir”, Sosyoloji Dergisi, 3.Dizi, Sayı 22, s.423-442“Şehir Markalaşması: Marka Şehir Olmak Ne Anlama Gelmektedir?”, 15 Mayıs 2017, https://b4mind.com/marka-yonetimi/sehir-markalasmasi-marka-sehir-olmak-ne-anlama-gelmektedir/, Erişim Tarihi:04.01.2019).Şentürk L., Yazıcı S. , 2012 , İslam ilmihali, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.Taşçı H. , 2014, “Şehir, Medeniyet ve Peygamberler, Şehirde Peygamberlerin İzleri”, Şehir Üzerine Düşünceler-I-, (Editörler: Hasan Taşçı, Nureddin Nebati) , Esenler Belediyesi, Şehir Düşünce Merkezi, Şehir Yayınları, İstanbul.Tek M., Bahar 2009 , “Kamu Yatırımlarında Turizmin Yeri, Türkiye Turizm Stratejisi 2023’de Marka Kentler Projesi: Eleştirel Bir Değerlendirme, Anatolia” , Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt 20, Sayı 2, s.169-184.Temporal P. , 2011, İleri Düzey Marka Yönetimi, Değişen Dünyada Markaları Yönetmek, BRANDage Yayınları (İstanbul Ticaret Odası), İstanbul.
  • Torlak Ö. , 2001, Pazarlama Ahlâkı, Beta Yayınları, İstanbul.Torlak Ö. , Ünder H. , Şeker A. , Çiftçioğlu A. B. , Sabuncuoğlu Z. , Koç U. , 2013 , İş Etiği, (Editör: Nuray Tokgöz), AÖF Yayınları, Eskişehir.TDK (Türk Dil Kurumu) , 2018, “Ahlak” Kelimesi, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c4dbdfad003a4.35591145, Erişim Tarihi: 25.12.2018TDK , 2018, “Şehir” Kelimesi, http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c4dbe010c3673.66010658, Erişim Tarihi: 25.12.2018Vogler S., 2013 , “Markenfragen”, http://www.markenexperte.ch/upload/files/interview_marken fragen_stv_130912.pdf, Erişim Tar: 02.07.2014
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Recep Temel

Türker Göksel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Temel, R., & Göksel, T. (2019). ŞEHİR AHLAKI - MARKA ŞEHİR İLİŞKİSİ VE ÇAĞDAŞ BELEDİYECİLİK ANLAYIŞINA KATKILARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 580-593.