Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEÇMİŞTEN BUGÜNE KLARNET ALBÜMLERİNDEKİ GÖRSEL DEĞİŞİMLER VE İÇERİK ANALİZİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 6, 543 - 552, 30.06.2019

Öz

Müzik kültürünün
eski enstrümanlarından olan klarnet 1600’lü yıllarda Avrupa’da neredeyse bütün
orkestralarda kullanılmaya başlamıştı. Denner isimli luthierin bu enstrüman
üzerinde gözle görülür farklılıklar ortaya koymasıyla birlikte bugünkü
klarnetin temelleri atılmış oldu. Klarnetin günümüzde 12 farklı çeşidi
bulunmaktadır. Klarnetin Türk müziğinde kullanımı 1800’lü yılların sonuna doğru
İbrahim Efendi ile başlamıştır. Tonal yapısı itibari ile Si bemol klarnet
müziğimize daha uygun olduğu için bu klarnet icra edilmeye başlamıştır. Sonraki
yıllarda Şükrü Tunar ile zirveye ulaşan klarnet icracılığı günümüzde bir çok
klarnet sanatçısı tarafından ileri düzeyde icra edilmiş ve popüler bir
enstrüman haline gelmiştir.



Çalışmamızda,
Türk müziğinde kullanılmaya başlamasından günümüze kadar yapılmış olan klarnet
albümleri incelenmiştir. Bu albümlerdeki görsel değişimler ve içeriklerinin
analizleri yapılarak yıllar boyunca albüm görsellerinde ne tür değişikliklere olduğu,
içerik olarak eser seçimlerinde ne tür değişiklikler yapıldığı tespit edilmeye
çalışılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla kaynak taraması yöntemi kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Aydemir, O. (2010), Şükrü Tunar’ın Klarnet Taksimleri Ve Yorumları, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, Tamamlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Çeliksu, Ü. (2018), Sol Ve Si Bemol Klarnet İçin Temel Öğretileri İçeren Tonal Ve Makamsal Diziler Bünyesinde Metodolojik Bir Çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tamamlanmış Yüksel Lisans Tezi, İstanbul Erdoğan, S. (2017), Tarihsel Süreç İçerisinde Bando Ve Orkestralarda Klarnetin Yeri Ve Önemi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Üflemeli ve Vurmalı Çalgılar Anasanat Dalı, Tamamlanmış Yüksel Lisans Tezi, Ankara Karasar, N (2018), Bilimsel Araştırma Yöntemi - Kavramlar İlkeler Teknikler, Nobel Yayınları, Ankara Kılıç, K. (2009), Klarnet Tarihi, Klarnetin Tarihsel Gelişimi, Brahms Klarnet Sonatları’nın İncelenmesi Ve Analizleri, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müzik Anasanat Dalı, Tamamlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Mimaroğlu, İlhan. (1999). Müzik Tarihi. Varlık Yayınları., İstanbul Önder, Ş. (2005). Klarnetin Tarihsel Gelişimi, Repertuvarı ve Orkestradaki Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar. Özalp, M.N. (1998), “Türk Musikisi Tarihi”, Cilt II, Milli Eğitim Basımevi, Ankara (https://www.erturgutsanatmerkezi.com/ilk-kez-klarnet-satin-alacaklar-icin-en-uygun-fiyata-klarnet-satin-alma-rehberi/Erişim T. 01.06.2019) (http://www.devletkorosu.com/index.php/k-l#klarnet%C3%A7i-ibrahim-efendi / Erişim T. 02.06.2019)
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Harun Taşır Bu kişi benim

Nazlıcan Kandemir Bu kişi benim

Çağhan Adar

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Taşır, H., Kandemir, N., & Adar, Ç. (2019). GEÇMİŞTEN BUGÜNE KLARNET ALBÜMLERİNDEKİ GÖRSEL DEĞİŞİMLER VE İÇERİK ANALİZİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 543-552.