Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF SOURCE AS A CONCEPT IN MODERN AGE: ON JEAN BODIN, THOMAS HOBBES, JOHN LOCKE AND JEAN-JACQUES ROUSSEAU

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 12, 333 - 350, 03.01.2020

Öz

Mankind has always felt the need to live happily and safely in any society. Such a society has been the subject of many thinkers and has been written and drawn. But what is important here is how ideal states seek sovereignty. Who should be the dominant force for the advancement and management of a society for its own benefit? This question is witnessed by many thinkers in the ancient, medieval, new age and modern ages. We will only deal with the new age in this text. First, what is sovereignty? Where did the concept of sovereignty as origin come from? Who made the concept of sovereignty a system? We will try to find answers to your questions. Later on, in this era, the most important thinkers of the French thinker Jean Bodin (1530-1596), British thinker Thomas Hobbes (1588-1679), British thinker John Locke (1632-1704) and Swiss thinker Jean Jacques Rousseau (1712-1778) we will examine what the concept of sovereignty means, whether it is the state, society or individual that should be sovereign according to them, and the reasons, what should be the limits of sovereignty according to them, and what the grounds of legitimacy are based on.

Kaynakça

  • Ağaoğulları, M.A.; Köker, L. (2009). Kral-Devlet ya da Ölümlü Tanrı, İmge Kitapevi, Ankara, 2009. Aydınlı, H.İ. ve Ayhan, V. (2004). Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi Perspektifinden İktidarın Sınırlandırılması Tartışması, Cumhuriyet üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Dergisi, 5(1), s.62-91. Beriş, H.E. (2006). Küreselleşme Çağında Egemenlik, Ulusal Egemenliğin Yeni Sınırları, Lotus Yayınları, Ankara. Beriş, H.E. (2008). Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Geleceği Üzerine Bir Değerlendirme, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 4(3), s.1-63. Bogdanor, V. (1999). Blackwell’in Siyaset Bilimi Ansiklopedisi 1 (A-K), çev. Bülent Peker, Erhan Yükselci, Ümit Yayıncılık, Ankara. Düzgün, Ş.A. (2008). Ontolojik Egemenlikten Egemenliğin Ontolojisine, Ankara Üniversitesi İlahiyat fakültesi, Kelam Araştırmaları Dergisi, 6(2), s.1-23. Eroğlu, M. (2010). “John Locke’un Devlet Teorisi”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 21, Temmuz, Ağustos, Eylül, s.1-15. Göze, A. (2009). Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul, 2009. Hakyemez, Y.Ş. (2004). Mutlak Monarşilerden Günümüze Egemenlik Kavramı, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Hobbes, T. (1994). Leviathan, Everyman, London. Kapani, M. (2002). Poltika Bilimine Giriş, Bilgi Yayınevi, Ankara. Kriegel, B. (2010). Klasik Siyasi Felsefe Metinleri, Çev. Zühre İlkgelen, İletişim Yayınları. Locke, J. (2004). Hükümet Üzerine İki İnceleme, Çev. Fahri Bakırcı, Babil Yayınları, Ankara.. Machiavelli N. (1992). Hükümdar, Sosyal Yayınlar, Çev. H. Kemal Karabulut, İstanbul. Miller, D. (1994). Blackwell’in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi I (A-J), Çev. Bülent Peker, Nevzat Kıraç, Ümit Yayıncılık, Ankara. Miller, D. (1995). Blackwell’in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi II (K-Z), Çev. Bülent Peker, Nevzat Kıraç, Ümit Yayıncılık, Ankara. Raynaud, P.; Rials, S. (2003). Siyaset Felsefesi Sözlüğü, İletişim Yayınları, İstanbul. Redhead, B. (2001). Siyasal Düşüncenin Temelleri, Alfa Yayınları, İstanbul. Rousseau, J.J. (2010). Toplum Sözleşmesi, Çev. Vedat Günyol, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. Sabine, G. (2000). Siyasal Düşünceler Tarihi Cilt 2 Yeni Çağ, Cem Yayınları, İstanbul. Saygılı, A.(2014). “Jean Bodin’in Egemenlik Anlayışı Çerçevesinde Kralın İki Bedeni Kuramına Kısa bir Bakış” Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 63 (1), s.185-198. Tunçay, M. (2009). Batıda Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Türköne, M. (2003). Siyaset, Lotus Yayınevi, İstanbul.

YENİÇAĞDA KAVRAM OLARAK EGEMENLİĞİN ANALİZİ: JEAN BODİN, THOMAS HOBBES, JOHN LOCKE VE JEAN-JACQUES ROUSSEAU ÜZERİNE

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 12, 333 - 350, 03.01.2020

Öz

İnsanoğlu mutlu ve güvenli bir şekilde herhangi bir toplumda yaşama ihtiyacını her daim hissetmiştir. Böylesine bir toplum birçok düşünürün kalemine konu olmuş, yazılmış ve çizilmiştir. Ancak burada asıl önemli olan nokta, ideal devletlerin nasıl bir egemenlik arayışı içerisinde olduğudur. Bir toplumun ilerlemesi ve kendi yararına yönetilmesi için egemen güç kim olmalıdır? İşte bu soruya ilkçağ, ortaçağ, yeniçağ ve yakınçağ da birçok düşünür tarafından farklı değerlendirmelerde bulunulduğuna tanık oluyoruz.
Biz ise bu metinde yalnızca yeniçağı ele alacağız. Önce, Egemenlik nedir? Köken olarak egemenlik kavramı nereden gelmiştir? Egemenlik kavramının sistem haline getirilmesi kim tarafından olmuştur? Sorularına yanıt bulmaya çalışacağız. Daha sonrasında ise, bu çağda en önemli dört düşünür üzerinden yani sırasıyla Fransız düşünür Jean Bodin (1530-1596), İngiliz düşünür Thomas Hobbes (1588-1679), İngiliz düşünür John Locke (1632-1704) ve İsviçreli düşünür Jean Jacques Rousseau’da (1712-1778) egemenlik kavramının ne anlam ifade ettiğini, onlara göre egemen olması gereken devlet mi, toplum mu, yoksa birey mi olduğu ve nedenleri, onlara göre egemenliğin sınırlarının ne olması gerektiği, meşruluk zeminlerinin neye dayandığı üzerine bir incelemede bulunacağız.

Kaynakça

  • Ağaoğulları, M.A.; Köker, L. (2009). Kral-Devlet ya da Ölümlü Tanrı, İmge Kitapevi, Ankara, 2009. Aydınlı, H.İ. ve Ayhan, V. (2004). Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi Perspektifinden İktidarın Sınırlandırılması Tartışması, Cumhuriyet üniversitesi İktisadi ve idari Bilimler Dergisi, 5(1), s.62-91. Beriş, H.E. (2006). Küreselleşme Çağında Egemenlik, Ulusal Egemenliğin Yeni Sınırları, Lotus Yayınları, Ankara. Beriş, H.E. (2008). Egemenlik Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Geleceği Üzerine Bir Değerlendirme, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 4(3), s.1-63. Bogdanor, V. (1999). Blackwell’in Siyaset Bilimi Ansiklopedisi 1 (A-K), çev. Bülent Peker, Erhan Yükselci, Ümit Yayıncılık, Ankara. Düzgün, Ş.A. (2008). Ontolojik Egemenlikten Egemenliğin Ontolojisine, Ankara Üniversitesi İlahiyat fakültesi, Kelam Araştırmaları Dergisi, 6(2), s.1-23. Eroğlu, M. (2010). “John Locke’un Devlet Teorisi”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 21, Temmuz, Ağustos, Eylül, s.1-15. Göze, A. (2009). Siyasal Düşünceler ve Yönetimler, Beta Yayınları, İstanbul, 2009. Hakyemez, Y.Ş. (2004). Mutlak Monarşilerden Günümüze Egemenlik Kavramı, Seçkin Yayıncılık, Ankara. Hobbes, T. (1994). Leviathan, Everyman, London. Kapani, M. (2002). Poltika Bilimine Giriş, Bilgi Yayınevi, Ankara. Kriegel, B. (2010). Klasik Siyasi Felsefe Metinleri, Çev. Zühre İlkgelen, İletişim Yayınları. Locke, J. (2004). Hükümet Üzerine İki İnceleme, Çev. Fahri Bakırcı, Babil Yayınları, Ankara.. Machiavelli N. (1992). Hükümdar, Sosyal Yayınlar, Çev. H. Kemal Karabulut, İstanbul. Miller, D. (1994). Blackwell’in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi I (A-J), Çev. Bülent Peker, Nevzat Kıraç, Ümit Yayıncılık, Ankara. Miller, D. (1995). Blackwell’in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi II (K-Z), Çev. Bülent Peker, Nevzat Kıraç, Ümit Yayıncılık, Ankara. Raynaud, P.; Rials, S. (2003). Siyaset Felsefesi Sözlüğü, İletişim Yayınları, İstanbul. Redhead, B. (2001). Siyasal Düşüncenin Temelleri, Alfa Yayınları, İstanbul. Rousseau, J.J. (2010). Toplum Sözleşmesi, Çev. Vedat Günyol, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. Sabine, G. (2000). Siyasal Düşünceler Tarihi Cilt 2 Yeni Çağ, Cem Yayınları, İstanbul. Saygılı, A.(2014). “Jean Bodin’in Egemenlik Anlayışı Çerçevesinde Kralın İki Bedeni Kuramına Kısa bir Bakış” Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 63 (1), s.185-198. Tunçay, M. (2009). Batıda Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Türköne, M. (2003). Siyaset, Lotus Yayınevi, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yunus Koç

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Koç, Y. (2020). YENİÇAĞDA KAVRAM OLARAK EGEMENLİĞİN ANALİZİ: JEAN BODİN, THOMAS HOBBES, JOHN LOCKE VE JEAN-JACQUES ROUSSEAU ÜZERİNE. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(12), 333-350.