DENİSON ÖRGÜT KÜLTÜRÜ MODELİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2017,
Cilt: 4 Sayı: 11, 141 - 159, 01.11.2017
Mehmet Kızıloğlu
,
Sabahat Bayrak Kök
Öz
Günümüzde kitle iletişim araçlarının gelişmesi, teknolojinin ilerlemesi, ulusal ve uluslararası alanda rekabetin hızlı bir şekilde artması örgütlerin politikalarını ve uygulamalarını etkilemektedir. Tüm bu unsurlar örgütlerin yaşam alanlarında bazı olgulara merkezi bir değer yüklemiştir. Bu olguların başında ekolojik dengesini temsil eden ve yaşam alanı olarak görülen örgüt kültürü kavramı gelmektedir. Örgüt kültürü, örgütün kendini ve dış dünyayı algılayış biçimini belirlemektedir. Bu algılayış biçimi de örgütün eylemlerine yön vermek suretiyle onu geleceğe taşımaktadır. Örgütler açısından bu derece önemli olan kültür olgusunun çalışanlar tarafından anlaşılabilir, yöneticiler tarafından da uygulanabilir olması gerekir. Bu yönüyle anlaşılması ve uygulanması örgütler için ciddi bir gelişme sağlayacak bir model olarak literatürde değerlendirilen Denison Örgüt Kültürü Modeli çalışmanın araştırma konusunu oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında Denison Örgüt Kültürü Modelini incelemek üzere Ege bölgesinin ilk 500 ve ikinci 500’e giren firmaları incelenmiş ve bakır sektöründen 2 firma, tekstil sektöründen 2 firma ve gıda sektöründen 2 firma olacak şekilde toplamda 6 firma üzerinde uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda elde edilen verilerle ilgili tanımlayıcı istatistikler ve sektörler arası farklılık testleri yapılarak Denison Örgüt Kültürü Modeline ilişkin analizler gerçekleştirilmiştir.
Kaynakça
- BLAKE, R. and Mouton, J. (1964). The Managerial Grid: The Key to Leadership Excellence. Houston: Gulf Publishing Co.
- CAMERON, K. S. ve Quinn, R. E. (2005). Diagnosing and Changing Organizational Culture, San Francisco: Jossey Bass.
- DAFT, R. L. (2004). Organization Theory and Design, South-Western College Publication, Ohio-USA
- DEAL, T. E. and Kennedy, A. A. (1982). Corporate Cultures: The Rites and Rituals of Corporate Life, Massachusetts: Adison-Wesley.
- DENISON, D. R. (1990). Corporate Culture and Organizational Effectiveness, New York: John Wiley & Sons.
- DENISON, D. R. and Mishra, A. K. (1995). ‘Toward a Theory of Organizational Culture and Effectiveness’, Organization Science, 6 (2), 204-223.
- DENISON, D. R. (1997). ‘Corporate Culture and Organizational Effectiveness’, www.denisonculture.com, 5-6.
- DENISON, D. R. and Fey, C. F. (2000). ‘Organizational Culture and Effectiveness: The Case Of Foreign Firms in Russia’ SSE/EFI Working Paper Series in Business Administration, 4, 1-53.
- FERGUSON, S. (2003). Financial Analysis of M&A Integration, New York, McGraw-Hill, 57.
- HARRISON, J. R. and Carroll, G. R. (2006). Culture and Demography in Organizations. New Jersey: Princeton University Press.
- HOFSTEDE G., Neuijen B., Ohayv, D. D. and Sanders, G. (1990). ‘Measuring Organisational Cultures: A Qualitative and Quantitative Study Across Twenty Cases’, Administrative Science Quarterly, 35, 286-316.
- HOFSTEDE, G. H. and Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind, New York: McGraw-Hill.
- LUND, D. (2003). ‘Organizational Culture and Job Satisfaction’, Journal of Business and Industrial Marketing, 18 (3), 219–236.
- MORGAN, G. (2006). Images of Organization, California: Sage Publications, Inc.
- PETERS, T. J. and Waterman, R. H. (1982). In Search of Excellence: Lessons from America’s Best Run Companies, Harper & Row Inc., NewYork.
- PETTIGREW, A. M. (1979). ‘On Studying Organizational Cultures’, Administrative Science Quarterly, 24 (4), 570-581.
- ROBBINS, S. P. (1986). Organizational Behavior, New Jersey: Prentice Hall.
- SCHEIN, E. H. (1990). ‘Organizational Culture’, American Psychologist, 45 (2), 109-119.
- SILVERZWEIG, S. and Allen, R. F. (1976). Changing the Corporate Culture, Sloan Management Review, 17 (3), 33-49.
- UNUTKAN, G. A. (1995). İşletmelerin Yönetimi ve Örgüt Kültürü, Türkmen Kitabevi, Ankara.
- YAHYAGİL, Y. M. (2004). ‘Denison Örgüt Kültürü Ölçme Aracının Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması: Ampirik Bir Uygulama’, İ.Ü. İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 47, 53-76.