Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE ERASMUS ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ANKSİYETESİ İLE SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI-ROMANYA VE POLONYA ÖRNEĞİ

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 3, 883 - 897, 31.07.2021

Öz

Erasmus ile öğrenim gören öğrenciler sağlıkları ile ilgili bazı kararların sorumluluğunu giderek daha fazla üstlendiği bir süreç yaşarlar. Bu dönemde sağlığa ilişkin yaşadığı anksiyete kişinin sağlık davranışlarına yansımaktadır. Bu çalışma Erasmus öğrencilerinin COVID-19 salgını sürecinde yaşadıkları anksiyete ve sağlıklarını yönetme durumlarını belirlemek amacıyla yapılan tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir çalışmadır. Mayıs-Temmuz 2020 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplamasında online anket yöntemi kullanılmış olup, anketin cevaplanma süresi ortalama 7-8 dakikadır. Çalışma Türkiye’den Romanya ve Polonya’ya Erasmus aracılığıyla öğrenim görmek amacıyla giden 185 Erasmus öğrencisini kapsamaktadır. Katılımcıların COVID-19 teşhisi almaya yönelik endişeleri olması durumuna göre SYBDÖ Sağlık sorumluluğu ve Fiziksel aktivite alt boyut puanları bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu, COVID-19 teşhisi almaya yönelik endişeleri olanların puanlarının daha düşük olduğu saptanmıştır. Katılımcıların Sağlık Anksiyetesi Ölçeği toplam puanı ile Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Manevi gelişim alt boyut puanları arasında negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Katılımcıların SAÖ Bedensel belirtilere aşırı duyarlılık alt boyut puanları ile SYBDÖ Manevi gelişim alt boyut puanları arasında negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Akkuzu, H. (2019). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Zeka ve Sosyal Sorun Çözme Becerisinin Somatizasyon Ve Sağlık Anksiyetesi Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydemir, Ö., Kirpinar, I., Sati, T., Uykur, B., Cengisiz, C. (2013). Sağlık Anksiyetesi Ölçeği'nin Türkçe İçin Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması. Archives of Neuropsychiatry, 50(4):325-331.
  • Bahar, Z., Beşer, A., Gördes, N., Ersin, F., Kıssal, A. (2008). Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1): 1-13.
  • Baud, D., Qi, X., Nielsen-Saines, K., Musso, D., et al. (2020). Real Estimates of Mortality Following COVID-19 İnfection. Lancet Infect Dis doi:10.1016/S1473-3099(20)30195-X.
  • Boztilki, M., & Ardıç, E. (2017). Maneviyat ve Sağlık. Journal of Academic Research in Nursing, 3(1), 39-45.
  • Çölgeçen, Y., & Çölgeçen, H. (2020). COVİD-19 Pandemisine Bağlı Yaşanan Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. Electronic Turkish Studies, 15(4):261-274.http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44399.
  • Akdeniz, G., Kavakci, M., Gozugok, M., Yalcinkaya, S., Kucukay, A., & Sahutogullari, B. (2020). A survey of attitudes, anxiety status, and protective behaviors of the university students during the COVID-19 outbreak in Turkey. Frontiers in psychiatry, 11(695):1-9. Doi: 10.3389/fpsyt.2020.00695
  • Boynton, H. M. (2014). The healthy group: A mind–body–spirit approach for treating anxiety and depression in youth. Journal of Religion & Spirituality in Social Work: Social Thought, 33(3-4), 236-253.
  • Buyukkececi, Z. (2021). Cross-country differences in anxiety and behavioral response to the Covid-19 pandemic. European Societies, 23(1), 417-447.
  • Ekiz, T., Ilıman, E.,Dönmez, E. (2020). Bireylerin Sağlık Anksiyetesi Düzeyleri İle COVID-19 Salgını Kontrol Algısının Karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(1),139-154.
  • Erkan, S., Özbay, Y., Çankaya, Z. C., & Terzi, Ş. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yaşadıkları Problemler Ve Psikolojik Yardım Arama Gönüllükleri. Eğitim ve Bilim, 37(164):94-107.
  • Gambin, M., Sękowski, M., Woźniak-Prus, M., Wnuk, A., Oleksy, T., Cudo, A., ... & Maison, D. (2021). Generalized anxiety and depressive symptoms in various age groups during the COVID-19 lockdown in Poland. Specific predictors and differences in symptoms severity. Comprehensive Psychiatry, 105:152-222. doi: 10.1016/j.comppsych.2020.152222.
  • Gürsu, O., & Ay, Y. (2018). Din, Manevi İyi Oluş ve Yaşlılık. Journal of International Social Research, 11(61):1176-1190.
  • Hayman, L. L., Worel, J. N. (2014). Healthy Lifestyle Behaviors: The İmportance of İndividual And Population Approaches. J Cardiovasc Nurs. 29: 477–478.
  • Jalloh, M. F., Li, W., Bunnell, R. E., Ethier, K. A., O’Leary, A., Hageman, K. M., ... Redd, J.T. (2018). Impact of Ebola experiences and risk perceptions on mental health in Sierra Leone, July 2015. BMJ Global Health, 3(2), e000471. https://doi.org/10.1136/bmjgh-2017-000471.
  • Kacur, M., & Mustafa, ATA. K. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Sorun Alanları ve Sorunlarla Başetme Yolları: Erciyes Üniversitesi Örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(31), 273-297.
  • Karaçadır, V, Çelik, R. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Sağlık Kaygı Düzeylerini Belirlemeye Yönelik Bir Çalışma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16): 225-238.
  • Kılınçel, Ş., Kılınçel, O., Muratdağı, G., Aydın, A., & Usta, M. B. (2021). Factors affecting the anxiety levels of adolescents in home‐quarantine during COVID‐19 pandemic in Turkey. Asia‐Pacific Psychiatry, 13(2), e12406.
  • Kosic, A., & Ignjatovic, T. D. (2021). Main Concerns in Times of COVID-19 in Three Groups of People: Italians, Romanian Immigrants in Italy, and Romanians in Romania.
  • Lau, J. T. F., Griffiths, S., Choi, K. C., & Tsui, H. Y. (2010). Avoidance behaviors and negative psychological responses in the general population in the initial stage of the H1N1 pandemic in Hong Kong. BMC Infectious Diseases, 10(1):1-13. https://doi.org/10. 1186/1471-2334-10-139.
  • Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., Sun, L., . . . Liu, W. (2020). Prevalence and predictors of PTSS during COVID-19 outbreak in China hardest-hit areas: Gender differences matter. Psychiatry Research, 287, 112921. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112921.
  • Main, A., Zhou, Q., Ma, Y., Luecken, L. J., & Liu, X. (2011). Relations of SARS-related stressors and coping to Chinese college students’ psychological adjustment during the 2003 Beijing SARS epidemic. Journal of Counseling Psychology, 58(3):410–423. https://doi.org/10.1037/a0023632.
  • Martin, P. (2000). Karanlıktan Aydınlığa, Yayıncılık Çev: Billur Cavidan Yılmazyiğit, Ötesi Yayıncılık, İstanbul.
  • Mckay, J.R, Rutherford, M.J., Cacciola, J.S. & Kabasakalian-Mckay, R. (1996). Gender differences in the relapse experiences of cocaine patients. Journal of Nervous And Mental Disease, 184, 616-622.
  • Özdelikara, A., Alkan, S. A., & Mumcu, N. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde sağlık algısı, sağlık anksiyetesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Bakırköy Tıp Dergisi, 14(3), 275-282.
  • Özdin, S. & Bayrak Özdin, Ş. (2020). Türk toplumunda COVID-19 salgını sırasında anksiyete, depresyon ve sağlık anksiyetesinin seviyeleri ve yordayıcıları: Cinsiyetin önemi. Uluslararası Sosyal Psikiyatri Dergisi, 66 (5), 504-511.
  • Padesky, C.A & Hammen, C.L. (1981). Sex differences in depressive symptom expression and help- seeking among college students. Sex Roles,7:309-320.
  • Pramukti, I., Strong, C., Sitthimongkol, Y., Setiawan, A., Pandin, M. G. R., Yen, C. F., ... & Ko, N. Y. (2020). Anxiety and suicidal thoughts during the COVID-19 pandemic: cross-country comparative study among Indonesian, Taiwanese, and Thai University students. Journal of medical Internet research, 22(12), e24487.
  • Saint Onge, J. M, Krueger, P. M. (2017). Health lifestyle behaviors among US adults. SSM Popul Health. 3: 89–98.
  • Sakraida, T. J. (2014). Health promotion model. In: Alligood MR (ed.). Nursing Theorists and Their Work-E-Book. 8th ed. St. Louis: Mosby; pp. 396–416.
  • Salkovskis, P. M., Rimes, K. A., Warwick, H. M. C., & Clark, D. M. (2002). The Health Anxiety Inventory: development and validation of scales for the measurement of health anxiety and hypochondriasis. Psychological medicine, 32(5), 843-853.
  • Şimşek, H., Şimşek, H., Öztoprak, D., Öztoprak, D., İkizoğlu, E., İkizoğlu, E., ... & Çiftçi, Ş. (2012). Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları ve İlişkili Etmenler. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 26(3), 151-157.
  • Tagoe, H. A., Dake, F. A. (2011). Healthy lifestyle behaviour among Ghanaian adults in the phase of a health policy change. Glob Health, 7(1):1-9.
  • Taylor, S. (2019). The psychology of pandemics: Preparing for the next global outbreak of infectious disease. Cambridge Scholars Publishing.
  • Torales, J., O’Higgins, M., Castaldelli-Maia, J. M., & Ventriglio, A. (2020). The outbreak of COVID-19 coronavirus and its impact on global mental health. International Journal of Social Psychiatry, 66(4), 317-320. https://doi.org/10.1177/0020764020915212.
  • Tuğut, N., Bekar, M. (2008). Üniversite öğrencilerinin sağlığı algılama durumları ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasındaki ilişki. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,11:17-26.
  • Turagabeci, A. R., Nakamura, K., Takano, T. (2008). Healthy lifestyle behaviour decreasing risks of being bullied, violence and injury. PLoS One, 3(2):e1585.
  • Tutku, E., Ilıman, E., & Dönmez, E. (2020). Bireylerin Sağlık Anksiyetesi Düzeyleri ile COVİD-19 Salgını Kontrol Algısının Karşılaştırılması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(1), 139-154.
  • Ünalan, E. (2014). Üniversite öğrencilerinde ruh sağlığı, sağlık kaygısı ve sağlık davranışları arasındaki ilişkiler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Psikoloji Anabilim Dalı, Okan Üniversitesi, İstanbul.
  • Velavan, T. P., Meyer, C. G. (2020). The COVID-19 epidemic. Trop Med Int Health, 25:278–280.
  • Vitasari, P., Wahab, M. N. A., Othman, A., Herawan, T., & Sinnadurai, S. K. (2010). The relationship between study anxiety and academic performance among engineering students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8: 490-497.
  • Walker SN, Sechrist KR, Pender NJ. The healthpromoting lifestyle profile: development and psychometric characteristics. Nurs Res 1987; 36: 76-81.
  • Yang, S. C., Luo, Y. F., Chian, C. H. (2017). The associations among individual factors, eHealth literacy, and health-promoting lifestyles among college students. J Med Int Res
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Eraydın

Özlem Kardaş Kin

Berkem Toparlak Bu kişi benim 0000-0003-1421-132X

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eraydın, C., Kardaş Kin, Ö., & Toparlak, B. (2021). COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE ERASMUS ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK ANKSİYETESİ İLE SAĞLIKLI YAŞAM BİÇİMİ DAVRANIŞLARI-ROMANYA VE POLONYA ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(3), 883-897.