The study analyzes the motivating factors for firms seeking entry into the list of 500 large industrial enterprises during the period 1993-2021. In this context, a market entry model, one of the market behaviors within industrial organization approaches, is established, and the logistic regression method is employed. The model encompasses six sub-sectors, all of which have maintained a presence on the list of 500 large industrial enterprises since 1968, including the manufacturing of food, beverages, and tobacco products; textiles, wearing apparel, and leather products; chemical, petroleum, coal, rubber, and plastic products; other non-metallic mineral products; basic metals; and fabricated metal products. Our broader findings reveal that firms are primarily motivated by sector-specific variables to seek entry, such as the number of employees, productivity, equity, and market growth. In addition to these dynamics, the public sector's research and development expenditures, foreign direct investments, and export value are the macroeconomic indicators that motivate market entry.
Industrial Organization Market Behaviour Market Entry 500 Large Industrial Enterprises Industrial Sector
Çalışma, 500 Büyük Sanayi Kuruluşu listesine girmek için firmaları motive eden faktörleri 1993-2021 dönemi için analiz etmektedir. Bu kapsamda endüstriyel organizasyon yaklaşımları altında piyasaya giriş modeli oluşturulmakta ve lojistik regresyon yöntemi kullanılmaktadır. Model gıda, içki ve tütün ürünlerinin imalatı; dokuma, giyim eşyası ve deri ürünleri; kimya, petrol, kömür, kauçuk ve plastik mamülleri sanayi; taş ve toprağa dayalı sanayi (petrol ve kömür türevleri hariç); metal ana sanayi; ve metal eşya, makina ve teçhizat, ulaşım aracı, ilmi ve mesleki ölçme aletleri sanayi olmak üzere 1968'den bu yana 500 büyük sanayi kuruluşu listesinde yer alan altı alt sektörü kapsamaktadır. Bulgular, firmaların piyasaya girişte öncelikli olarak çalışan sayısı, verimlilik, özsermaye ve piyasanın büyüme potansiyeli gibi sektöre özgü değişkenler tarafından motive edildiğini ortaya koymaktadır. Bu dinamiklerin yanı sıra kamu sektörünün araştırma geliştirme harcamaları, doğrudan yabancı yatırımlar ve ihracat değeri makro iktisadi göstergeler olarak piyasaya girişi motive eden diğer faktörlerdir.
Endüstriyel Organizasyon Piyasa Davranışı Piyasaya Giriş 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Sanayi Sektörü
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Uygulamalı Ekonomi (Diğer) |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 4 |