Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DİSKALKULİYE SAHİP ÖĞRENCİLERE YÖNELİK YÖNTEM VE ÖĞRETİMSEL MÜDAHALE PROGRAMLARINI İNCELEYEN ARAŞTIRMALAR

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 1, 73 - 93, 01.02.2024

Öz

Matematik öğrenme güçlüğü (diskalkuli) bulunan öğrenciler matematiği öğrenmede zorluk yaşamaktadır. Bu durum öğrencilerin akademik düzeylerini olumsuz yönde etkilemektedir. Öğrencilerin bu sorununun önüne geçebilmek için bazı yöntem ve öğretimsel müdahale programları geliştirilerek matematik öğrenmeleri sağlanmaktadır. Bu çalışmada diskalkulisi bulunan bireylere yönelik uygulanan yöntem ve öğretimsel müdahale programlarının bulunduğu çalışmaların incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla ulusal ve uluslararası veritabanlarında tarama yapılarak yöntem veya öğretimsel müdahale programını anlatma ölçütünü karşılayan 30 makale incelenmiştir. Çalışmanın sonucu; matematik öğretiminde çeşitli yöntem ve öğretimsel müdahale yaklaşımlarının kullanımının diskalkulisi bulunan öğrencilere fayda sağladığını göstermektedir. Diskalkulisi bulunan öğrencilerin matematik öğretimleri planlanırken literatürdeki yöntem ve öğretimsel müdahale programlarnın incelenerek uygulama yapılmasının yararlı olacağı önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akın, U. (2020). Öğrenme güçlüğü riski olan öğrencilerin akıcı okuma ve okuduğunu anlama becerilerinde zenginleştirilmiş okuma becerileri müdahale paketinin etkililiği: Müdahaleye tepki modeli düzey-II yaklaşımı uygulaması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Beveridge, B.R., Weber, K. P., Derby, K. M. ve Mclaughlin, T. F. (2005). The effects of a math racetrack with two elementar studentswith learning disabilities. International Journal of Special Education, 20(2), 58-65.
  • Bintaş, J. (2007). Matematikte öğrenme güçlüğü olan öğrenciler için matematik eğitimi. e-Journal of New World Sciences Academy, 2(4), 440-448.
  • Bryant, DP, Bryant, BR, Gersten, R., Scammacca, N., & Chavez, M. (2008). Mathematics Intervention for First- and Second-Grade Students With Mathematics Difficulties: The Effects of Tier 2 Intervention Delivered as Booster Lessons. Remedial and Special Education, 29, 20–32.
  • Bryant, B. R., Bryant, D. P., Porterfield, J., Dennis, M. S., Falcomata, T., Valentine, C., & Bell, K. (2014). The effects of a tier 3 intervention on the mathematics performance of second grade students with severe mathematics difficulties. Journal of Learning Disabilities, 1–13.
  • Castro, M. V., Bissaco, M.A., Panccioni, B. M., Rodrigues, S. C. M. ve Domingues, A. N. (2014). Effect of a virtual environment on the development of mathematical skills in children with dyscalculia. Plus One, 9(7), 1-16.
  • Clarke, B., Doabler, C. T., Cary, M. S., Kosty, D., Baker, S., Fien, H. ve Smolkowski, K. (2014). Preliminary evaluation of a tier 2 mathematics intervention for first-grade students: Using a theory of change to guide formative evaluation activities. School Psychology Review, 43(2), 160-177.
  • Çalık, M. & Sözbilir, M. (2014). İçerik analizinin parametreleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 33-38
  • Demir, B. (2005). Okulöncesi ve ilköğretim birinci sınıfa devam eden öğrencilerde özel öğrenme güçlüğünün belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Dinçer, S. (2018). Eğitim bilimleri araştırmalarında içerik analizi: Meta-analiz, meta-sentez, betimsel içerik analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 176-190.
  • Doğan, H. (2012). Özel öğrenme güçlüğü riski taşıyan 5-6 yaş çocukları için uygulanan erken müdahale eğitim programının etkisinin incelenmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Erwin, E. J., Brotherson, M. J., & Summers, J. A. (2011). Understanding qualitative metasynthesis: Issues and opportunities in eraly childhood intervention research. Journal of Early Intervention, 33(3), 186-200.
  • Faramarzi, S., & Sadri, S. (2014). The effect of basic neuropsychological interventions on performance of students with dyscalculia. Neuropsychiatria i Neuropsychologia, 9(2), 48-54.
  • Fuchs, L. S., Fuchs, D., Yazdian, L., & Powell, S. R. (2002). Enhancing first-grade children’s mathematical development with peer-assisted learning strategies. School Psychology Review, 31, 569–583.
  • Fuchs, L. S., Geary, D. C., Compton, D. L., Fuchs, D., Schatschneider, C., Hamlett, C. L., DeSelms, J., Seethaler, P. M.,
  • Wilson, J., Craddock, C. F., Braynt, J. D., Luther, K., & Changas, P. (2013). Effects of first-grade number knowledge tutoring with contrasting forms of practice. Journal of Educational Psychology, 105(1), 60-73.
  • Graham, L., Bellert, A., & Pegg, J. (2007). Supporting students in the middle school years with learning difficulties in mathematics: Research into classroom practice. Australasian Journal of Special Education, 31(2), 171-182.
  • Güven, D. (2020). Destek Eğitim Odası Öğretmeninin Rol ve Sorumlulukları. Trakya Eğitim Dergisi, 11 (1), 450-460.
  • Hellstrand, H., Korhonen, J., Linnanmäki, K., & Aunio, P. (2019). The Number Race-computer-assisted intervention for mathematically low-performing first graders. European Journal of Special Needs Education, 35(1) 85-99.
  • Jitendra, A. K., Dupuis, D. N., Rodriguez, M. C., Zaslofsky, A. F., Slater, S., Cozine-Corroy, K., & Church, C. (2013). A randomized controlled trial of the impact of schema-based instruction on mathematical outcomes for third-grade students with mathematics difficulties. Elementary School Journal, 114(2), 252- 276.
  • Kaçar, H. (2018). İlkokul öğrencilerinin matematik öğrenme Güçlüğünün Sınıf Öğretmenlerinin Gözlem ve Deneyimlerine Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Kanive, R., Nelson, P. M., Burns, M. K., & Ysseldyke, J. (2014). Comparison of the effects of computer-based practice and conceptual understanding ınterventions on mathematics fact retention and generalization, The Journal of Educational Research, 107(2), 83-89.
  • Kargın, T. (2007). Eğitsel değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama süreci. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 8 (1), 1-13.
  • Kaufmann, L., Handl, P., & Thöny, B. (2003). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge. Journal of Learning Disabilities, 36(6), 564-570.
  • Keşci, Z. (2019). Zihin yetersizliği olan bireylere kesirlerin öğretiminde doğrudan öğretim yönteminin etkililiği. Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • MEB. (2009). İlköğretim matematik 1-5. sınıflar öğretim Programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • Miller, S. P., & Kaffar, B. J. (2011). Developing addition with regrouping competence among second grade students with mathematics difficulties. Investigations in Mathematics Learning, 4(1), 24-49.
  • Moscardini, L. (2010). “I like it instead of maths”: How pupils with moderate learning difficulties in scottish primary special schools intuitively solved mathematical word problems. British Journal of Special Education, 37(3), 130-137.
  • Mutlu, Y. (2016). Bilgisayar destekli öğretim materyallerinin matematik öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin sayı algılama becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Powell, S. E., Fuchs, L. S., Seethaler, P. M., Cirino, P. T., Fletcher, J. M., Fuchs, D., & Hamlett, C. L. (2010). The effects of strategic counting instruction, with and without deliberate practice, on number combination skill among students with Mathematics difficulties. Learning and Individual Differences, 20, 89–100.
  • Powell, S. R., Berry, K. A., & Barnes, M. A. (2019). The role of pre-algebraic reasoning within a word-problem intervention for third-grade students with mathematics difficulty. ZDM Mathematics Education 52, 151- 163.
  • Re, A. M., Pedron, M., Tressoldi, P. E., & Lucangeli, D. (2014). Response to specific training for students with different levels of mathematical difficulties. Exceptional Children, 80(3), 340-349.
  • Rousselle, L., & Noel, M. (2008). Mental arithmetic in children with Mathematics learning disabilities: The adaptive use of approximate calculation in an addition verification task. Journal of Learning Disabilities, 41, 498–513.
  • Sinoplu, K. (2009). Zihinsel engellilerde matematik öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Soğancı, S. & Gülboy, E. (2023). Ebeveynlerin gözünden özgül öğrenme güçlüğü: Bir metafor analizi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 255-274.
  • Swanson, H. & Hoskyn M. (1998). Experimental Intervention Research on Students With Learning Disabilities: A Meta-Analysis of Treatment Outcomes. Review of Educational Research, 3, 277-308.
  • Swanson, H. L., Lussier, C., & Orosco, M. (2013). Effects of cognitive strategy interventions and cognitive moderators on word problem solving in children at risk for problem solving difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 28(4), 170-183.
  • Uberti, H. Z., Mastropieri, M. A. ve Scruggs T. E. (2004). Check it off: Individualizing a math algorithm for students with disabilities via self-monitoring checklits. Intervention in School and Clinic, 39(5), 269-275.
  • Zhang, D., Ding, Y., Stegall, J. ve Mo, L. (2012). The effect of visual-chunking-representation accommodation on geometry testing for students with math disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 27(4), 167-177.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Psikolojisi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Enes Güler 0009-0007-4619-7346

Fatih Koca 0000-0002-3754-7283

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ekim 2023
Kabul Tarihi 27 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, E., & Koca, F. (2024). DİSKALKULİYE SAHİP ÖĞRENCİLERE YÖNELİK YÖNTEM VE ÖĞRETİMSEL MÜDAHALE PROGRAMLARINI İNCELEYEN ARAŞTIRMALAR. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 11(1), 73-93.