Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MEDİKAL SAĞLIK TURİZMİNDE HASTA BEKLENTİLERİ VE MEMNUNİYET DÜZEYİ: TÜRKİYE’DE ÖZEL BİR HASTANE GRUBU ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 86 - 107, 01.05.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı, hastaların Türkiye'yi seçmelerinin nedenlerini ve aldıkları tedavi hizmetlerinin memnuniyet oranlarını ölçmektir. Çalışmada özel hastane gurubunun bir hastanesinde yüz yüzü anket uygulaması ile medikal turizmden faydalanmak için ülkemize seyahat eden yabancı hastaların görüşleri alınmıştır. Kesitsel, tanımlayıcı ve ilişkisel bir çalışma yapılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, normal dağılıma göre de iki bağımsız grubun karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t testi, ikiden fazla bağımsız grubun karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi, grupların tespitinde ise Games-Howell testi kullanılmıştır.
Araştırma bulgularında hastalarının cinsiyeti, medeni durumu, eğitim düzeyi ve hangi bölgeden olduğu memnuniyet düzeylerini etkilemektedir. Hastaların cinsiyeti açısından kadın hastaların; medeni durum bakımından evlilerin; eğitim düzeyinde lise ve altı olanların; bölgesel olarak ise Avrupa ve Kuzey Amerika’nın memnuniyet düzeyleri yüksek çıkmıştır
Sonuç olarak, hastanın hastaneyi neden tercih etmesi ve hastaneyi tavsiyesini etkileyecek memnuniyet düzeyleri, doktordan, hastaneden ve sağlık hizmetlerinden aldıkları memnuniyet ile doğru orantılıdır. Doktorların ve hemşirelerin tıbbi turizmin farkındalığını artırmak ve hasta/hasta yakını ile iletişime yönelik eğitimlerde düzenlenebilir. Ülkelere göre hastaların kazanılması için ise çeşitli fuarlara katılım ve gerekli reklam faaliyetleri ile daha fazla hastaya ulaşılabilir.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Akbolat M. Ve Deniz G. Türkiye’de Medikal Turizmin Gelişimi ve Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması, Uluslararası Global Turizm Araştırma Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 2017 S.126
  • Aksu, S.A. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal Turizm Ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma; İstanbul Ve Ankara Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altın, U., Bektaş, G., Antep, Z., Ve İrban, A. (2012). Sağlık Turizmi Ve Uluslararası Hastalar Için Türkiye Pazarı. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(3): 157-163.
  • Aslantas, M. (2024). Comparative Analysis of Employees’ Work Engagement Behavior with Turnover Intention. Journal of Global Social Sciences, 5(17), 1–18.
  • Aslantas, M. (2024). Yetenek Yönetimi İle Performans Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 11(1), 466-499.
  • Aydın, G., And Karamehmet, B. (2017). Factors Affecting Health European Journal Of Science And Technology Tourism And International Choice. International Journal Of Healthcare Marketing.11(1).
  • Aslantas, M. (2024). Analysis of the Effect of Talent Management on Employees' Intent to Leave, As Carried out in the Southeast Anatolia Region. International Journal of Kurdish Studies, 10(1), 172-201
  • Baytok, A. Pelit E. Ve Soybalı, H. H. (2017). Alternatif Turizmi Turizmde Çeşitlilik Mi? Kavramsal Bir Değerlendirme, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Bozok, D. , İlban O. , Köroğlu A. (2008). Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı Gönen Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 13.
  • Burtan Doğan, B., Ve Aslan, A. (2019). Türkiye'de Sağlık Turizminin Mevcut Durumu Ve Ülke Ekonomisine Katkıları. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18): 390-418.).
  • Connell, J. (2006). Medical Tourism: Sea, Sun, Sand And... Surgery. Tourism Management, 27(6): 1093-1100.
  • Dalkıran, G. B. (2017). Bir Sağlık Destinasyonu Olarak Trakya Bölgesi, Social Sciences Resarch Journal, Cilt 6, Sayı 4.
  • Daştan, İ., “Türkiye’de Sağlık Turizmi: Türkiye Ve Özelinde İzmir’de Sağlık Turizminin Mevcut Durum Analizi Ve Strateji Önerileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 2014, Ss:143-163.
  • Drinkert, A. & Singh, N. (2017). An Investigation of American Medical Tourists’ Posttravel Experience. Journal of Hospitality Marketing And Management, 26(3), 335-346.
  • Dyussembayeva A, İstanbul’a Rus Bölgesinden Sağlık Turizmi Amacıyla Gelenlerin Memnuniyet Düzeyleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2018, S.4-6.
  • Engiz, O. Sağlık Hizmetlerinde “Hasta Odaklı” Kalite Gelişim Modeli Vememnuniyet Ölçüm Anketleri, Toplam Kalite Yönetimi Prensiplerinin Sağlıkhizmetlerinde Uygulamaları, Ed.: M. Çoruh, Haberal Eğitim Vakfı Yayınları,Ankara, 1999, S. 1
  • Fetscherin, M., And Stephano, R. M. (2016). The Medical Tourism Index: Scale Development and Validation. Tourism Management, 52: 539-556.
  • Gan, L. L., And Frederick, J. R. (2011). Medical Tourism Facilitators: Patterns Of Service Differentiation. Journal Of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Gündüz, F. F., Gündüz, S., Ve Yavuz, H. B. (2019). Türkiye'nin Sağlık Turizmi Talebini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Çekim Modeli Yaklaşımı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17): 717-739.
  • Gürgen B. Toplam Kalite Çerçevesinde Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyetine Ilişkin Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Đşletme Anabilim Dalı, 2004.
  • Güzel Şahin, G. Ve Tuzlukaya, Ş. (2017). Turizm Türleri Ve Turizm Politikaları, Dünyada Ve Türkiye’de Sağlık Turizmi. D. Tengilimoğlu (Ed.) Sağlık Turizmi Içinde Ankara: Siyasal Kitabevi, 41-58.
  • Harahsheh, S.S. (2002). Curative Tourism in Jordan a Potential Development, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Bournemouth University, Thesis for The Fulfillment of Main European Tourism Management, United Kingdom.
  • Hayran, O., (1997), Sağlık Ve Hastalık Kavramları”, Hastane Yöneticiliği, Editörler: Osman Hayran Ve Haydar Sur, Nobel Kitapevi, İstanbul, S. 3-14.
  • Karadağ Z. Aile Hekimliği Uygulamasının Müşteri/Hasta Memnuniyetine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Hastane İşletmeciliği Bilim Dalı
  • Kavuncubaşı, Ş. Hastane Ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi 2000, S.10
  • Köroğlu, E., (1987), Sağlık Mevzuatı, 2. Baskı Ankara
  • Medikaltourism, (2022). Https://Www.Medicaltourism.Com
  • Ozer, C. & Aslantas, M. (2023). Comparison of Academicians’ Work Engagement Behavior and Intentions to Turnover. Eurasian Journal of Management & Social Sciences, 4(2).
  • Özhan, F. Ve Dursun, S. Hasta Bakımı Tekniği. İstanbul: Fatihofset. 1995, S.32.
  • Özlem, Ö. Z. E. R., & Sonğur, C. (2012). Türkiye’nin Dünya Sağlık Turizmindeki Yeri Ve Ekonomik Boyutu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 69-81.
  • Sözen, C. Sağlık Yönetimi, Başkent Üniversitesi, Ankara, 2002, S.2
  • Tengilimoğlu, D. (Ed.). (2017). Sağlık Turizmi. Siyasal Kitabevi.
  • Tontuş, H.Ö. (2015). Türkiye'nin Sağlık Turizmi Açısından Önemi, Hastane Dergisi, Cilt: 17, Sayı, 77
  • Tui̇k, (2022). Ttps://Www.Tuik.Gov.Tr
  • Williams S, Weinman J, Dale J, Newman S. Patient Expectations: What Do Primary Care Patients Want from The GP and How Far Does Meeting Expectations Affect Patient Satisfaction. Fam Pract 1995: 12: 193–201.
  • Yeşil, S. (2018). Kamu Ve Özel Hastanelerin Medikal Turizm Hizmetlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Edirne.
  • Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2011
  • Yiğit, V. (2016). Kamu Hastanelerinde Medikal Turizminin Gelişimini Etkileyen Faktörler, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(15): 107-119.
  • Zemencuk J K, Feightner J W, Hayward R A, Skarupski K A, Katz S J. Patients Desires and Expectations for Medical Care In Primary Care Clinics. J Gen Đntern Med 1998; 13: 273-76.
  • Zengin, B. Ve Eryılmaz, B. (2013). Bodrum Destinasyonunda Engelli Turizm pazarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, 6(11):51-74.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikçi, D.E. Ve Bingöl, P. (2012), Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik Bir Değerlendirme, İstanbul Kalkınma Ajansı

PATIENT EXPECTATIONS AND SATISFACTION LEVEL IN HEALTH TOURISM: AN EXAMPLE OF A PRIVATE HOSPITAL GROUP IN TÜRKİYE

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 86 - 107, 01.05.2024

Öz

The aim of this study is to search the reasons of the paitnes choose Türkiye and the satisfaction rates of the treatment services they receive. In the study, the opinions of foreign patients traveling to our country to benefit from medical tourism were taken by face-to-face survey application in a hospital of a private hospital group. A cross-sectional, descriptive and correlational study was conducted. Descriptive statistics were used to analyze the data, independent sample t test was used to compare two independent groups according to normal distribution, one-way variance analysis was used to compare more than two independent groups, and Games-Howell test was used to determine the groups.
According to the findings of the study, the gender, marital status, educational level and region of the patients affect the satisfaction levels. The satisfaction levels of female patients in terms of gender, married patients in terms of marital status, patients with an educational level of high school and below, and patients from Europe and North America in terms of region were found to have higher satisfaction levels.
As a result, the satisfaction levels that will affect why the patient chooses the hospital and recommend the hospital are directly proportional to the satisfaction they receive from the doctor, hospital and health services. Trainings can be organized to increase the awareness of doctors and nurses about medical tourism and communication with patients and relatives. In order to gain patients by country, more patients can be reached by participating in various fairs and necessary advertising activities.

Proje Numarası

1

Kaynakça

  • Akbolat M. Ve Deniz G. Türkiye’de Medikal Turizmin Gelişimi ve Bazı Ülkelerle Karşılaştırılması, Uluslararası Global Turizm Araştırma Dergisi, Cilt 1, Sayı 2, 2017 S.126
  • Aksu, S.A. (2009). Sağlık Turizmi Kapsamında Medikal Turizm Ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma; İstanbul Ve Ankara Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altın, U., Bektaş, G., Antep, Z., Ve İrban, A. (2012). Sağlık Turizmi Ve Uluslararası Hastalar Için Türkiye Pazarı. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 3(3): 157-163.
  • Aslantas, M. (2024). Comparative Analysis of Employees’ Work Engagement Behavior with Turnover Intention. Journal of Global Social Sciences, 5(17), 1–18.
  • Aslantas, M. (2024). Yetenek Yönetimi İle Performans Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 11(1), 466-499.
  • Aydın, G., And Karamehmet, B. (2017). Factors Affecting Health European Journal Of Science And Technology Tourism And International Choice. International Journal Of Healthcare Marketing.11(1).
  • Aslantas, M. (2024). Analysis of the Effect of Talent Management on Employees' Intent to Leave, As Carried out in the Southeast Anatolia Region. International Journal of Kurdish Studies, 10(1), 172-201
  • Baytok, A. Pelit E. Ve Soybalı, H. H. (2017). Alternatif Turizmi Turizmde Çeşitlilik Mi? Kavramsal Bir Değerlendirme, Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Bozok, D. , İlban O. , Köroğlu A. (2008). Termal Turizm Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı Gönen Örneği, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7, Sayı 13.
  • Burtan Doğan, B., Ve Aslan, A. (2019). Türkiye'de Sağlık Turizminin Mevcut Durumu Ve Ülke Ekonomisine Katkıları. Dicle Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(18): 390-418.).
  • Connell, J. (2006). Medical Tourism: Sea, Sun, Sand And... Surgery. Tourism Management, 27(6): 1093-1100.
  • Dalkıran, G. B. (2017). Bir Sağlık Destinasyonu Olarak Trakya Bölgesi, Social Sciences Resarch Journal, Cilt 6, Sayı 4.
  • Daştan, İ., “Türkiye’de Sağlık Turizmi: Türkiye Ve Özelinde İzmir’de Sağlık Turizminin Mevcut Durum Analizi Ve Strateji Önerileri”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(10), 2014, Ss:143-163.
  • Drinkert, A. & Singh, N. (2017). An Investigation of American Medical Tourists’ Posttravel Experience. Journal of Hospitality Marketing And Management, 26(3), 335-346.
  • Dyussembayeva A, İstanbul’a Rus Bölgesinden Sağlık Turizmi Amacıyla Gelenlerin Memnuniyet Düzeyleri, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2018, S.4-6.
  • Engiz, O. Sağlık Hizmetlerinde “Hasta Odaklı” Kalite Gelişim Modeli Vememnuniyet Ölçüm Anketleri, Toplam Kalite Yönetimi Prensiplerinin Sağlıkhizmetlerinde Uygulamaları, Ed.: M. Çoruh, Haberal Eğitim Vakfı Yayınları,Ankara, 1999, S. 1
  • Fetscherin, M., And Stephano, R. M. (2016). The Medical Tourism Index: Scale Development and Validation. Tourism Management, 52: 539-556.
  • Gan, L. L., And Frederick, J. R. (2011). Medical Tourism Facilitators: Patterns Of Service Differentiation. Journal Of Vacation Marketing, 17(3), 165-183.
  • Gündüz, F. F., Gündüz, S., Ve Yavuz, H. B. (2019). Türkiye'nin Sağlık Turizmi Talebini Etkileyen Faktörlerin Analizi: Çekim Modeli Yaklaşımı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (17): 717-739.
  • Gürgen B. Toplam Kalite Çerçevesinde Birinci Basamak Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyetine Ilişkin Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Đşletme Anabilim Dalı, 2004.
  • Güzel Şahin, G. Ve Tuzlukaya, Ş. (2017). Turizm Türleri Ve Turizm Politikaları, Dünyada Ve Türkiye’de Sağlık Turizmi. D. Tengilimoğlu (Ed.) Sağlık Turizmi Içinde Ankara: Siyasal Kitabevi, 41-58.
  • Harahsheh, S.S. (2002). Curative Tourism in Jordan a Potential Development, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Bournemouth University, Thesis for The Fulfillment of Main European Tourism Management, United Kingdom.
  • Hayran, O., (1997), Sağlık Ve Hastalık Kavramları”, Hastane Yöneticiliği, Editörler: Osman Hayran Ve Haydar Sur, Nobel Kitapevi, İstanbul, S. 3-14.
  • Karadağ Z. Aile Hekimliği Uygulamasının Müşteri/Hasta Memnuniyetine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Hastane İşletmeciliği Bilim Dalı
  • Kavuncubaşı, Ş. Hastane Ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Ankara: Siyasal Kitabevi 2000, S.10
  • Köroğlu, E., (1987), Sağlık Mevzuatı, 2. Baskı Ankara
  • Medikaltourism, (2022). Https://Www.Medicaltourism.Com
  • Ozer, C. & Aslantas, M. (2023). Comparison of Academicians’ Work Engagement Behavior and Intentions to Turnover. Eurasian Journal of Management & Social Sciences, 4(2).
  • Özhan, F. Ve Dursun, S. Hasta Bakımı Tekniği. İstanbul: Fatihofset. 1995, S.32.
  • Özlem, Ö. Z. E. R., & Sonğur, C. (2012). Türkiye’nin Dünya Sağlık Turizmindeki Yeri Ve Ekonomik Boyutu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(7), 69-81.
  • Sözen, C. Sağlık Yönetimi, Başkent Üniversitesi, Ankara, 2002, S.2
  • Tengilimoğlu, D. (Ed.). (2017). Sağlık Turizmi. Siyasal Kitabevi.
  • Tontuş, H.Ö. (2015). Türkiye'nin Sağlık Turizmi Açısından Önemi, Hastane Dergisi, Cilt: 17, Sayı, 77
  • Tui̇k, (2022). Ttps://Www.Tuik.Gov.Tr
  • Williams S, Weinman J, Dale J, Newman S. Patient Expectations: What Do Primary Care Patients Want from The GP and How Far Does Meeting Expectations Affect Patient Satisfaction. Fam Pract 1995: 12: 193–201.
  • Yeşil, S. (2018). Kamu Ve Özel Hastanelerin Medikal Turizm Hizmetlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Edirne.
  • Yılmaz M. Sağlık Bakım Kalitesinin Bir Ölçütü: Hasta Memnuniyeti. C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2011
  • Yiğit, V. (2016). Kamu Hastanelerinde Medikal Turizminin Gelişimini Etkileyen Faktörler, Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 7(15): 107-119.
  • Zemencuk J K, Feightner J W, Hayward R A, Skarupski K A, Katz S J. Patients Desires and Expectations for Medical Care In Primary Care Clinics. J Gen Đntern Med 1998; 13: 273-76.
  • Zengin, B. Ve Eryılmaz, B. (2013). Bodrum Destinasyonunda Engelli Turizm pazarının Değerlendirilmesi. Uluslararası İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, 6(11):51-74.
  • Zengingönül, O., Emeç, H., İyilikçi, D.E. Ve Bingöl, P. (2012), Sağlık Turizmi: İstanbul’a Yönelik Bir Değerlendirme, İstanbul Kalkınma Ajansı
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Yönetimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatma Kanıboz 0000-0002-9917-4187

Yusuf Baktır 0000-0003-2321-6683

Proje Numarası 1
Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2024
Kabul Tarihi 15 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kanıboz, F., & Baktır, Y. (2024). MEDİKAL SAĞLIK TURİZMİNDE HASTA BEKLENTİLERİ VE MEMNUNİYET DÜZEYİ: TÜRKİYE’DE ÖZEL BİR HASTANE GRUBU ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 11(2), 86-107.