Arzu Baykara Taşkaya Düzeltme Mak. CİLT 11 SAYI 1 YIL 2024, S 155-192
Midilli Adası bulunduğu konum itibariyle başkent İstanbul’ a olan yakınlığıyla da Cezayir-i Bahr-i Sefid Vilayetinin bir dönem vilayet merkezi olarak da hizmet vermiş en önemli sancaklarından biri olmuştur. Ekonomik açıdan oluşan zenginlikle ada üzerinde bulunan zeytin bahçelerinin geliri de eğitime ayrılmıştır. İbtidai mekteplerin durumu hem merkezde hem de kazası olan Molova ‘da ve karyelerde incelenmiştir. Mekan olarak aynı coğrafyada olmalarına rağmen Rum iptidai Okulları ve Müslüman okullarında ne yönden farklıklar bulunmaktadır bu sorunun cevabı da verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca hiç vatandaşı olmamasına rağmen Fransız misyonerliğinin tesiriyle Fransa Katolik okullarının açılma isteğine devlet olumlu bakmamıştır. .Eğitim için en önemli mesele maalesef maddi kaynak sıkıntısı olmuştur. İbtidai mekteplerdeki şakirdan sayısı ve mektebe alınma şartları , şakirdanların aldıkları notlar ,farklı sınıf kademelerinde verilen dersler de arşiv kayıtlarına yansımıştır. İbtidai mektebinin muallimleri ,mualimlerin atanma tayin -özlük hakları,emeklilik durumu ve maarifin denetimi de değinilen diğer meselelerdir. Makalemizin amacı Osmanlı Devletinde iptidai mekteplerin kurumsal olarak detaylı şekilde nasıl işlemekte olduğunu vererek ve yeni kurulan Cumhuriyet döneminde ve günümüzde ilkokullarda eğitim nasıl bir değişim gerçekleştirmiştir açıklamaktadır. Makalemizin asıl malzemesi TC Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivinde bulunan yüz yirmiden fazla arşiv belgesi ve Midilli hakkında yazılan inceleme eserleridir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3 |