Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYADA OLUŞTURULAN SANAL KİMLİKLER ÜZERİNE GENEL BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 205 - 216, 31.01.2025

Öz

Geçmişten günümüze bazı toplumsal değişimler yaşandığı görülmektedir. Bu toplumsal değişimlerin hızlı yaşanmasının birçok sebebi vardır. Bu durumun en önemli nedenlerinden birinin iletişim araçları olduğu söylenebilir. Bireyselliğin öne çıktığı günümüzde, teknolojik araçlarla etkileşim halinde olma ya da insanların bu araçlar üzerinden kendini ifade ediş şekli ele alınması gereken önemli bir noktadır. Aynı zamanda teknolojinin her geçen gün geliştiği bir düzlemde bireyin toplumla kurduğu ilişkinin teknik araçlar üzerinden evrildiğini bu bağlamda söylemek mümkündür. Özellikle postmodern dönemde oldukça anlam kazanan kitle iletişim araçlarının önemi ve bu araçların toplumsal bağlamda edindikleri yeri ve işlevleri, bireylerle oluşturdukları organik bağ ile açığa çıkmaktadır. Bu noktada sosyal medya da, bireylerin her an ulaşabileceği mobil uygulamalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu araçların mobil oluşu, görünürlüğü ön plana çıkarması, bireylerin kimliklerini yansıttıkları çeşitli uygulamaları içermesi ve bu uygulamalar üzerinden yeni kimlik inşa etme çabaları bu çalışmada ele alınmak istenen noktalardır. Tüm bunlardan hareketle bu çalışmada, sosyal medyanın bireylerle ve bireylerinde sosyal medya ile kurduğu ilişki, teknolojik gelişmeler sonucu inşa edilen yeni kimliklere eleştirel yaklaşmak ve güncel bir değerlendirme yapmak amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Baker, U. (2018). Kanaatlerden İmajlara: Duygular Sosyolojisine Doğru. (H. Abuşoğlu, Çev.). İstanbul: Birikim Kitapları.
  • Baudrillard, J. (2011). Simülakrlar ve Simülasyon. (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2015). Şeytana Satılan Ruh Ya Da Kötülüğün Egemenliği. (O. Adanır, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018a). Akışkan Hayat. (A. E. Pilgir, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018b). Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup. (P. Siral, Çev.). İstanbul: Habitus Yayıncılık.
  • Bauman, Z. (2019). Kimlik. (M. Hazır, Çev.). Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • Beck, U. (2019). Risk Toplumu: Başka Bir Modernliğe Doğru. (K. Özdoğan ve B. Doğan, Çev.). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Beyaz Özbey, İ. (2022). Dijitalleşme, Sosyal Medya ve Risk Toplumu, İmgelem, 6 (10): 141-158.
  • Castells, M. (2016). İletişimin Gücü. (E. Kılıç, Çev.), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Giddens, A. (2019). Modernite ve Bireysel Kimlik-Geç Modern Çağda Benlik ve Toplum. (Ü. Tatlıcan, Çev.). İstanbul: Say Yayınları.
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kellner, D. (2001). Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası, Çev. Gülcan Seçkin. Doğu Batı Düşüncesi Dergisi, 4(15): 187-219.
  • Keyes, R. (2021). Hakikat Sonrası Çağ: Günümüz Dünyasında Yalancılık ve Aldatma. (D. Özçetin, Çev.). Ankara: Delidolu Tudem Yayın Grubu.
  • McDool, E., Powell, P., Roberts, J. vd. (2016). Social Media Use and Children’s Wellbeing, IZA: Institute of Labor Economics.
  • Oskay, Ü. (2017). Kitle İletişiminin Kültürel İşlevleri XIX. Yüzyıldan Günümüze Kuramsal Bir Bakış. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Robins, K. (1999). İmaj -Görmenin Kültür ve Politikası-. (N. Türkoğlu, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Siddiqui, S., Singh, T. (2016). Social Media its Impact With Positive and Negative Aspects, International Journal of Computer Applications Technology and Research, 5(2), 71-75.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. vd. (2013). İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama, Selçuk Üniversitesi İletişim Dergisi, 7(4), 23-32.
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni Medyada Kimlik İnşası: Youtuber Kimliğine İlişkin Bir İnceleme. Erciyes İletişim Dergisi. Cilt 7, Sayı 1, ss.415-434.
  • Zobar, J.A. (2019). Bir Kitle İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya ve Kimlik İlişkisi. 2. Uluslararası İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırma Kongresi. ss.711-725.
  • https://periscope.com.tr/we-are-social-global-dijital-2024-raporu/ , Erişim tarihi: 05.01.2025.
  • https://www.kurgumedya.com.tr/instagram-vs-tiktok-hangisi-daha-populer/ , Erişim tarihi: 05.01.2025.
  • https://omgiletisim.com/we-are-social-dijital-2024-global-raporu-yayinlandi/ , Erişim tarihi: 05.01.2025.
  • https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024-5-billion-social-media-users/ , Erişim tarihi: 05.01.2025.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları, Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Düzgel 0000-0001-6729-8882

Erken Görünüm Tarihi 30 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2025
Kabul Tarihi 17 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Düzgel, A. (2025). SOSYAL MEDYADA OLUŞTURULAN SANAL KİMLİKLER ÜZERİNE GENEL BİR DEĞERLENDİRME. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(1), 205-216.