Dil tarihsel süreç içinde milletlerin birbirleriyle etkileşimde
bulunmasında en temel güç kabul edilmiştir. Bununla birlikte bu
etkileşim iki dillilik kavramını da beraberinde ortaya çıkarmıştır.
Alanyazında pek çok tanımla karşımıza çıkan iki dilli olma
durumu, bireylerin ana dili kadar başka bir dilde de dilsel
yeterlilik göstermesi olarak ele alınabilir. Farklı yaştaki bireylerin
bu dilsel yeterliliğin edinilmesinde nasıl bir süreçten geçtiğini, iki
dilli olma durumunun hayatlarında nasıl bir yansıma bıraktığını
belirtmek amacıyla bu çalışma ele alınmıştır. Çalışmada olgubilim
deseni kullanılarak örneklem olarak Türkçe ve Almanca bilen iki
dilli bireyler seçilmiştir. Daha sonra aile, toplumsal uyum ve
eğitim gibi iki dilliliği çokça etkileyen bu etmenler üzerinden
katılımcılara bilişsel, duyuşsal alandaki yarı yapılandırılmış
görüşme formundaki çeşitli sorular yöneltilmiştir. Çalışma 9
katılımcının görüşleri doğrultusunda hazırlanmıştır. Çalışmada
amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklemesi kullanılarak
belirli kriterlere göre farklı katılımcılar hakkında bilgiler
toplanmıştır. Bundan dolayı da farklı yaş gruplarına sorulan
sorular, doğası gereği de farklı cevaplar da almayı sağlayarak
çalışmanın amacına uygun veri elde edilmesini sağlamıştır.
Verilerin analiz edilme sürecinde ise betimsel analiz tekniği
kullanılarak bulgular, katılımcıların görüşleri doğrultusunda
desteklenmiş ve araştırmacı tarafından ortaya koyulan temalarla
yorumlanmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgular ve sonuç
itibariyle de iki dillilik sürecinde yaş değişkeninin önemi
görülmüş, iki dillilikle beraber iki toplumda oluşan farklılıklara
değinilmiş ve son olarak dört temel becerilerde görülen olumlu ve
olumsuz yansımalar ortaya koyularak olumsuz durumların
giderilmesi için önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 13 |
ISSN: (online) 2602-2567