Yaygın eğitim kurumları olan sıbyan mekteplerinin Osmanlı
eğitim tarihi içinde özel bir yeri bulunmaktadır. Bu mekteplerde
“sabî” denilen genel olarak 4-12 yaş arası çocuklar okuduğu için
bu ad verilmiştir. Osmanlı Devleti’nin sonuna kadar eğitim veren
bu mektepler için “dârü’t-ta‘lîm, dârü’l-ilm, darü’l-kurra,
muallimhâne, mahalle mektebi, taş mektep, mektebhâne, mekteb-i
iptidaiye” gibi adlar da kullanılmıştır. Bu mekteplerin hocalarına
“muallim”, yardımcılarına “kalfa” (halife) denilmektedir. Bu eğitim
kurumları köy ve şehir ayrımı olmaksızın ülkenin bütün yerleşim
yerlerinde gerek vakıf külliyeleri içinde gerekse mahalle ve
köylerde cami bitişiğinde tesis edilerek yaygınlaştırılmıştır. Kadim
bir ilim ve kültür şehri olan Tokat’ta da Osmanlı döneminde vakıf
kuran hayırseverler tarafından pek çok sıbyan mektebi inşa
edilmiştir.
Bugüne kadar Osmanlı sıbyan mektepleri üzerine birçok
araştırma yapılmıştır. Hatta şehir düzeyinde, başta İstanbul ve
Bursa olmak üzere bazı şehirlerin sıbyan mektepleri
incelenmiştir. Osmanlı yaygın eğitimini tam olarak anlayabilmek
için daha fazla taşra sıbyan mektebi çalışmalarına ihtiyaç
bulunmaktadır. Bu düşünceden hareketle ve Tokat’taki sıbyan
mektepleri hakkında henüz akademik bir çalışma yapılmaması
sebebiyle şehrin muallimhaneleri inceleme konusu yapılmıştır.
İncelemede, Osmanlı döneminde Tokat şehir merkezinde faaliyet
gösteren toplam 38 adet sıbyan mektebi ele alınmıştır. Bunların
tamamının vakıflarla desteklendikleri, büyük bir çoğunluğunun da
XIX. asrın ikinci yarısına kadar faaliyette oldukları tespit
edilmiştir.
Makalenin temel kaynakları; Osmanlı Arşiv belgeleri, Tokat
Şer‘iyye Sicilleri, Sivas ve Tokat Vakıf Arşivleri kayıtları ve Vakıflar
Genel Müdürlüğü Arşivi Hurufat Defterleridir. Ayrıca modern
incelemelere de müracaat edilmiştir. Çalışmanın temel amacı
özelde Tokat’ın eğitim tarihine, genelde Osmanlı eğitim tarihine
katkı yapmaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasi Tarih (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 13 |
ISSN: (online) 2602-2567