Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİYASİ PARTİ GENEL BAŞKANLARININ 15 TEMMUZ DARBE GİRİŞİMİ SONRASI TWİTTER MESAJLARINA YÖNELİK İÇERİK VE SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 46 - 63, 07.04.2018

Öz

Günlük hayatın
vazgeçilmez unsuru haline gelen internet, 
bireylerin alışkanlıklarında olduğu kadar kurumsal anlamda medya,
siyaset, pazarlama gibi alanlar üzerinde de çeşitli değişikliklere neden
olmuştur. İnternet ile hayatımıza giren alışkanlıkların başında ise sosyal
medya gelmektedir. Kendine has bir dünya haline gelen sosyal medya, toplumda
yerleşik olan iletişim ve birbirini etkileme biçimlerinde değişiklik
göstermiştir. Günlük hayatta insanlar üzerinde bu denli karşılığı olan sosyal
medyanın siyaset kanadında da karşılık bulmaması mümkün değildir. 2000’li
yıllar ile birlikte siyasal iletişim çalışmalarında kendine geniş bir yer bulan
sosyal medya, günümüzde siyasal partilerin ve siyasal aktörlerin aktif olarak
kullandığı bir mecra haline gelmiştir.



Bu çalışmada
Türkiye Büyük Millet Meclisi’nde grubu bulunan siyasi partilerin genel
başkanlarının twitter üzerinden yaptıkları iletişim çalışması ele alınmıştır.
15 Temmuz Darbe Girişimi sonrası bir ay içerisinde paylaşılan iletilerin incelemesi
yapılarak liderlerin siyasal duruş ve ideolojilerinin paylaşımlara olan
yansıması irdelenmiştir. Sosyal medya hesaplarında darbe girişimi sonrası
kullanılan söylem, paylaşımlarda tercih edilen sözcükler ve paylaşım yaparken
dikkat edilen hususlar ele alınmıştır. Teun A. Van Dijk eleştirel söylem
çözümleme modeli ile makro ve mikro inceleme yapılmıştır. Niceliksel içerik
çözümlemesi ile de incelemeye tabi tutulan hesaplarda verilerin kaydedildiği
güne kadar toplam atılan tweet sayısı, takipçi ve takip edilen kişi sayısı ile
16 Temmuz – 16 Ağustos tarihleri arasında atılan tweetlerin yanıtlanma, retweet
ve beğeni sayısı karşılaştırma yapılarak çalışmada analiz edilmiştir. 

Kaynakça

  • Bode, L., Dalrymple, K.E., (2015). “Politics in 140 Characters Or Less: Campaign Communication, Network İnteraction, And Political Participation On Twitter”. J. Political Marketing, 15(4), 311-332.
  • Köseoğlu, Y., Al, H. (2013). “Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak. Sosyal Medya”, Akademik İncelemeler Dergisi (Journal Of Academic Inquiries), 8(3),103-125.
  • Borıns, S. (2011) “Online Adaydan Online Başkana”, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı, İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Nulty P. , Theocharis Y. , Popa, S.A., Parnet, O., Benoit, K. (2016). “Social media and political communication in the 2014 elections to the European Parliament”, Electoral Studies, 44, 429-444.
  • Chadwick, A., 2014. The Hybrid Media System: Politics and Power. New York: Oxford University Press.
  • Erdoğan, İ. (1997). İletişim, Egemenlik, Mücadeleye Giriş, Ankara: İmge.
  • Genel, M. G. (2012). “Siyasal İletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı (12 Haziran 2011 Seçimleri “Twitter” Örneği)”, The Turkish Online Journal of Design, Art And Communication - Tojdac, 2 (4), 23-31.
  • Keskin, S., Sönmez, F. (2015). “Liderler ve Takipçileri: Siyasi Parti Liderlerinin Twitter Performansları ve Takip İlişkisi”, Selçuk İletişim, 29 (1), 339-362.342
  • Koçak G.N. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının Ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama: Eskişehir’de Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sos. Bil. Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Korkmaz, A. (2012). Arap Baharı Sürecinde İnternet ve Sosyal Medyanın Rolü”, International Symposium On Language And Communication: Research Trendsand Challenges (Islc), ss: 2147-2153, London.
  • Vasquez, L.M.G, Vitez, I.S. (2011). “Social Media As A Strategic Tool for CorporateCommunication”, Revista İnternacional de Relaciones Publicas, 1(2), 157-174.
  • Köksal Y., Özdemir, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 323-337.
  • Vitak, J., Zube, P., Smock, A., Caleb, C.T., Ellison, N., Lampe, C. (2011). “It’s Complicated: Facebook Users’ Political Participationi in The 2008 Election”. Cyberpsychology Behavior And Social Networking, 14, 107-114.
  • Lutz, M. The Social Pulpit Barack Obama’s Social Media Toolkit. Svp-Digital Public Affairs, Edelman. Retrieved December, 20, 2011, From Http://Www.Edelman.Com/İmage/İnsights/Content/Social%20pulpit%2020barack%20obamas%20soc Al%20media%20toolkit%201.09.Pdf. (2009)
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Basım Dağıtım.
  • O’donnel, C. (2011). “New Study Quantifies Use of Social Media in Arab Spring.” Sciencedaily. Retrieved January 5, From Http://Www.Washington.Edu/News/Articles/New-Study-Quantifies-Use-Of-Social-Media-İn-Arab-Spring.
  • Onat, F., Okmeydan, C.K. (2015). “Politik Halkla İlişkilerde Sosyal Medya Kullanımı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri ve 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri”, Akdeniz İletişim Dergisi, 23, 79-96.
  • Özer, Ö. (2001). Haber Söylem İdeoloji: Eleştirel Haber Çözümlemeleri, Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Shirky, C. (2011). “The Political Power of Social Media”. Foreign Affairs, 90 (1), 28-41.
  • Szajkowskı, B. (2011).” Social Media Tools and The Arab Revolts”, Alternative Politics, 3 (3), 420-432.
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Küçük, E., Tumuçin, H. K., Albayrak, D. (2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, Uşak Üniversitesi Akademik Bilişim Konferansı., http://ab.org.tr/ab12/bildiri/205.pdf (Erişim Tarihi: 02.08.2017).
  • Vergeer, M., Hermans, L., Sams, S. (2011).” Online Social Networks and Micro-Blogging in Political Campaigning: The Exploration Of A New Campaign Tool and A New Campaign Style”. Party Polit. 19 (3), 477-501.
  • Efe, İ., Çağlar, İ., Kardaş, T., (2017). 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Batı Medyası, İstanbul: Seta Yayınları.
  • Vural, A. Z. B., Bat, M., (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal Of Yasar University, 20(5) , 3348‐3382
  • Babacan, M.E., Haşlak, İ., Hira, İ. (2011). “Sosyal Medya Ve Arap Baharı”, Akademik İncelemeler Dergisi, 6(2), 63-92.
  • Akman, F. B. (2017). 15 Temmuz Darbe Girişimi Batı Medyası Söylem Analizi Neo- Emperyalizm, İslamofobi ve Oryantalizm, İstanbul: Kadim Yayınları.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B. İslamoğlu, G., Aydemir, A. T., (2012). “Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nicel-Nitel Arayüzey İncelemesi”, Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 15-16.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., G., İslamoğlu, Aydemir, A. T., (2014). “Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya Ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı”, Bilig, Kış, Sayı:68, 59-96
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 46 - 63, 07.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Bode, L., Dalrymple, K.E., (2015). “Politics in 140 Characters Or Less: Campaign Communication, Network İnteraction, And Political Participation On Twitter”. J. Political Marketing, 15(4), 311-332.
  • Köseoğlu, Y., Al, H. (2013). “Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak. Sosyal Medya”, Akademik İncelemeler Dergisi (Journal Of Academic Inquiries), 8(3),103-125.
  • Borıns, S. (2011) “Online Adaydan Online Başkana”, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı, İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Nulty P. , Theocharis Y. , Popa, S.A., Parnet, O., Benoit, K. (2016). “Social media and political communication in the 2014 elections to the European Parliament”, Electoral Studies, 44, 429-444.
  • Chadwick, A., 2014. The Hybrid Media System: Politics and Power. New York: Oxford University Press.
  • Erdoğan, İ. (1997). İletişim, Egemenlik, Mücadeleye Giriş, Ankara: İmge.
  • Genel, M. G. (2012). “Siyasal İletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı (12 Haziran 2011 Seçimleri “Twitter” Örneği)”, The Turkish Online Journal of Design, Art And Communication - Tojdac, 2 (4), 23-31.
  • Keskin, S., Sönmez, F. (2015). “Liderler ve Takipçileri: Siyasi Parti Liderlerinin Twitter Performansları ve Takip İlişkisi”, Selçuk İletişim, 29 (1), 339-362.342
  • Koçak G.N. (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışlarının Ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama: Eskişehir’de Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sos. Bil. Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Korkmaz, A. (2012). Arap Baharı Sürecinde İnternet ve Sosyal Medyanın Rolü”, International Symposium On Language And Communication: Research Trendsand Challenges (Islc), ss: 2147-2153, London.
  • Vasquez, L.M.G, Vitez, I.S. (2011). “Social Media As A Strategic Tool for CorporateCommunication”, Revista İnternacional de Relaciones Publicas, 1(2), 157-174.
  • Köksal Y., Özdemir, Ş. (2013). “Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 323-337.
  • Vitak, J., Zube, P., Smock, A., Caleb, C.T., Ellison, N., Lampe, C. (2011). “It’s Complicated: Facebook Users’ Political Participationi in The 2008 Election”. Cyberpsychology Behavior And Social Networking, 14, 107-114.
  • Lutz, M. The Social Pulpit Barack Obama’s Social Media Toolkit. Svp-Digital Public Affairs, Edelman. Retrieved December, 20, 2011, From Http://Www.Edelman.Com/İmage/İnsights/Content/Social%20pulpit%2020barack%20obamas%20soc Al%20media%20toolkit%201.09.Pdf. (2009)
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim. Ankara: Nobel Basım Dağıtım.
  • O’donnel, C. (2011). “New Study Quantifies Use of Social Media in Arab Spring.” Sciencedaily. Retrieved January 5, From Http://Www.Washington.Edu/News/Articles/New-Study-Quantifies-Use-Of-Social-Media-İn-Arab-Spring.
  • Onat, F., Okmeydan, C.K. (2015). “Politik Halkla İlişkilerde Sosyal Medya Kullanımı: 30 Mart 2014 Yerel Seçimleri ve 10 Ağustos 2014 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri”, Akdeniz İletişim Dergisi, 23, 79-96.
  • Özer, Ö. (2001). Haber Söylem İdeoloji: Eleştirel Haber Çözümlemeleri, Konya: Literatürk Yayınevi.
  • Shirky, C. (2011). “The Political Power of Social Media”. Foreign Affairs, 90 (1), 28-41.
  • Szajkowskı, B. (2011).” Social Media Tools and The Arab Revolts”, Alternative Politics, 3 (3), 420-432.
  • Çildan, C., Ertemiz, M., Küçük, E., Tumuçin, H. K., Albayrak, D. (2012). “Sosyal Medyanın Politik Katılım ve Hareketlerdeki Rolü”, Uşak Üniversitesi Akademik Bilişim Konferansı., http://ab.org.tr/ab12/bildiri/205.pdf (Erişim Tarihi: 02.08.2017).
  • Vergeer, M., Hermans, L., Sams, S. (2011).” Online Social Networks and Micro-Blogging in Political Campaigning: The Exploration Of A New Campaign Tool and A New Campaign Style”. Party Polit. 19 (3), 477-501.
  • Efe, İ., Çağlar, İ., Kardaş, T., (2017). 15 Temmuz Darbe Girişimi ve Batı Medyası, İstanbul: Seta Yayınları.
  • Vural, A. Z. B., Bat, M., (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma”. Journal Of Yasar University, 20(5) , 3348‐3382
  • Babacan, M.E., Haşlak, İ., Hira, İ. (2011). “Sosyal Medya Ve Arap Baharı”, Akademik İncelemeler Dergisi, 6(2), 63-92.
  • Akman, F. B. (2017). 15 Temmuz Darbe Girişimi Batı Medyası Söylem Analizi Neo- Emperyalizm, İslamofobi ve Oryantalizm, İstanbul: Kadim Yayınları.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B. İslamoğlu, G., Aydemir, A. T., (2012). “Sosyal Medyada 2011 Genel Seçimleri: Nicel-Nitel Arayüzey İncelemesi”, Selçuk İletişim Dergisi, 7(3), 15-16.
  • Bayraktutan, G., Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., G., İslamoğlu, Aydemir, A. T., (2014). “Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya Ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı”, Bilig, Kış, Sayı:68, 59-96
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Nural İmik Tanyıldızı

Taha Yasin Ateş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA İmik Tanyıldızı, N., & Ateş, T. Y. (2018). SİYASİ PARTİ GENEL BAŞKANLARININ 15 TEMMUZ DARBE GİRİŞİMİ SONRASI TWİTTER MESAJLARINA YÖNELİK İÇERİK VE SÖYLEM ÇÖZÜMLEMESİ. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 5(10), 46-63.

 ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.