Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF CREATING A NARRATIVE TEXT WITH CREATIVE WRITING TECHNIQUES ON ATTITUDES TOWARDS TURKISH LANGUAGE AND LITERATURE COURSE, WRITING SKILLS AND ACADEMIC SUCCESS

Yıl 2021, , 43 - 51, 31.12.2021
https://doi.org/10.31455/asya.1019104

Öz

The aim of this study is to examine the effect of creating a narrative text with creative writing techniques on 10th grade students' writing skills, attitudes towards Turkish language and literature course, and academic achievement. Thinking skills of individuals; Writing studies that are done without limiting feelings and thoughts and without putting them into certain patterns are defined as creative writing. The application of creative writing techniques is considered important in terms of gaining mental activities and high-level thinking skills. In this study, in which the effects of creative writing practices were investigated, a quasi-experimental design with pre-test and post-test was used. The study group of the research consists of 40 students, 20 of whom are in the experimental group and 20 of them are in the control group, among the 10th grade students studying in a high school in Doğubayazıt district of Ağrı province. When the pre-test results applied to the experimental and control groups were compared, it was concluded that there was no significant difference between the groups and therefore the groups were equivalent to each other. In the research, "Attitude Scale Towards Turkish Literature Lesson", "Storytelling Text Writing Skill Evaluation Form" and Turkish Language and Literature Class Achievement Test developed by the researcher were used as data collection tools. T-test and ANCOVA analysis were used to analyze the data. Within the scope of creative writing techniques, an application program was prepared and experimental process applications were made for eight weeks. As a result of the experimental process, it was concluded that creative writing activities and narrative text writing activities significantly increased the academic achievement, attitudes towards the lesson, and narrative text writing skills of the students in the experimental group.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersindeki Yazılı Anlatım Becerileri Üzerindeki Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Güvendi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akbaba, R. S. (2020). Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Öyküleyı̇cı̇metin Yazma Becerı̇sı̇ne ve İlerı̇ Okuma Farkındalığına Etkı̇sı̇, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Hayrettin Ayaz), Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baki, Y. (2019). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Dijital Öykülerin Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 964-995.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazmaya Yönelik Tutumlara, Yaratıcı Yazma ve Yazma Erişisine Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Fatma Susar Kırmızı), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Çarkıt, C. ve Karadüz, A. (2015). Ortaokul Yazarlık ve Yazma Becerileri Dersi Bağlamında Yazma Becerisi Öğretimi Üzerine Öğretmen Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 364-381.
  • Demir, T. (2012). Türkçe Eğitiminde Yaratıcı Yazma Becerisini Geliştirme ve Küçürek Öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Uygulamalarının Öğrencilerin Türkçe Dersi Tutumu, Yazma Tutumu ve Yaratıcı Yazma Becerileri Üzerine Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Özgür Babayiğit), Yozgat: Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2018). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kapar Kuvanç, E. B. (2008). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına ve Türkçe Dersindeki Başarılarına Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Nevin Akkaya), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı Okuma-Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yaratıcı Okuma, Okuduğunu Anlama, Yazma Ve Yaratıcı Yazma Erişisine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Prof. Dr. Fatma Susar Kırmızı), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Lüle Mert, E. (2014). Türkçenin Eğitimi ve Öğretiminde Dört Temel Dil Becerisinin Geliştirilmesi Sürecinde Kullanılabilecek Etkinlik Örnekleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 23-48.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları İçin Bir Seçenek: Yaratıcı Yazma Yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 0(132), 58-59.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103715395-T%C3%9CRKD%C4%B0L%C4%B0EDEB%C4%B0YAT%20PROGRAM.pdf adresinden 5.12.2021 tarihinde erişildi.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2020). Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı: Pilot Çalışma Sonuçları (Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No:11). http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_01/20094146_Dort_Beceride_Turkce_Dil_Sinavi_Ocak_2020.pdf adresinden 5.12.2021 tarihinde erişildi.
  • Ünveren Terzioğlu, I. (2018). Dramanın Yazma Becerisi Üzerindeki Etkisi (Temel Eğitim I. Kademe 3. Sınıf Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Prof. Dr. Gıyasettin Aytaş), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Saluk, N. ve Pilav, S. (2018). Üstün Yeteneklilerde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2191-2215.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oral, G. (2014). Yine Yazı Yazıyoruz. Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. (2011). Yaratıcı Yazma Etkinliklerinin Öykü Yazma Becerisi Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 919-940.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı Yazma Uygulamalarının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerine Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), ( Danışman: Yrd. Doç. Dr. Halit Karatay), Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Veyis, F. (2015). Türk Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 10(11), 1609-1620.
  • Yasul, A. F. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Öyküleyici Metin Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi (Muş İli Merkez İlçesi Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. İlhan Erdem), Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

YARATICI YAZMA TEKNİKLERİ İLE ÖYKÜLEYİCİ METİN OLUŞTURMANIN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNE YÖNELİK TUTUM, YAZMA BECERİSİ VE AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2021, , 43 - 51, 31.12.2021
https://doi.org/10.31455/asya.1019104

Öz

Bu çalışmanın amacı yaratıcı yazma teknikleri ile öyküleyici metin oluşturmanın 10. sınıf öğrencilerinin yazma becerisi, Türk dili ve edebiyatı dersine yönelik tutum ve akademik başarı üzerindeki etkisini incelemektir. Bireylerin düşünme becerilerini; duygu ve düşüncelerini sınırlamadan, belli kalıplara sokmadan yapılan yazma çalışmaları yaratıcı yazma olarak tanımlanmaktadır. Zihinsel faaliyetleri ve üst düzey düşünme becerilerini kazandırma bakımından yaratıcı yazma tekniklerinin uygulanması önemli görülmektedir. Yaratıcı yazma uygulamalarının etkilerinin araştırıldığı bu çalışmada ön test son test uygulamalı yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalıma grubunu Ağrı ili Doğubayazıt ilçesine bağlı bir lisede öğrenim gören 10. sınıf öğrencilerinden 20’si deney grubu ve 20’si kontrol grubu olmak üzere toplam 40 öğrenci oluşturmaktadır. Deney ve kontrol gruplarına uygulanan ön test sonuçları karşılaştırıldığında gruplar arasında anlamlı bir fark olmadığı, dolayısıyla grupların birbirlerine denk olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Türk Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”,“Öyküleyici Metin Yazma Becerisi Değerlendirme Formu” ve araştırmacı tarafından geliştirilen Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Başarı Testi kullanılmıştır. Verilerin analizi için t testi ile ANCOVA analizinden yararlanılmıştır. Yaratıcı yazma teknikleri kapsamında uygulama programı hazırlanmış ve sekiz hafta deneysel işlem uygulamaları yapılmıştır. Yapılan deneysel işlem sonucunda yaratıcı yazma etkinlikleri ile öyküleyici metin yazma çalışmalarının deney grubundaki öğrencilerin akademik başarılarını, derse yönelik tutumlarını ve öyküleyici metin yazma becerilerini anlamlı düzeyde arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ak, E. (2011). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersindeki Yazılı Anlatım Becerileri Üzerindeki Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Mustafa Güvendi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akbaba, R. S. (2020). Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Öyküleyı̇cı̇metin Yazma Becerı̇sı̇ne ve İlerı̇ Okuma Farkındalığına Etkı̇sı̇, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Hayrettin Ayaz), Elazığ: Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Baki, Y. (2019). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Dijital Öykülerin Etkisi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 964-995.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Yaklaşımının Yazmaya Yönelik Tutumlara, Yaratıcı Yazma ve Yazma Erişisine Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Fatma Susar Kırmızı), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Çarkıt, C. ve Karadüz, A. (2015). Ortaokul Yazarlık ve Yazma Becerileri Dersi Bağlamında Yazma Becerisi Öğretimi Üzerine Öğretmen Görüşleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 364-381.
  • Demir, T. (2012). Türkçe Eğitiminde Yaratıcı Yazma Becerisini Geliştirme ve Küçürek Öykü. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Gökçe, A. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Türkçe Dersinde Yaratıcı Yazma Uygulamalarının Öğrencilerin Türkçe Dersi Tutumu, Yazma Tutumu ve Yaratıcı Yazma Becerileri Üzerine Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Özgür Babayiğit), Yozgat: Bozok Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2018). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kapar Kuvanç, E. B. (2008). Yaratıcı Yazma Tekniklerinin Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Tutumlarına ve Türkçe Dersindeki Başarılarına Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Nevin Akkaya), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı Okuma-Yaratıcı Yazma Çalışmalarının Yaratıcı Okuma, Okuduğunu Anlama, Yazma Ve Yaratıcı Yazma Erişisine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Prof. Dr. Fatma Susar Kırmızı), Denizli: Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Lüle Mert, E. (2014). Türkçenin Eğitimi ve Öğretiminde Dört Temel Dil Becerisinin Geliştirilmesi Sürecinde Kullanılabilecek Etkinlik Örnekleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(1), 23-48.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe Öğretiminde Yazılı Anlatım Uygulamaları İçin Bir Seçenek: Yaratıcı Yazma Yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 0(132), 58-59.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812103715395-T%C3%9CRKD%C4%B0L%C4%B0EDEB%C4%B0YAT%20PROGRAM.pdf adresinden 5.12.2021 tarihinde erişildi.
  • MEB (Millî Eğitim Bakanlığı) (2020). Dört Beceride Türkçe Dil Sınavı: Pilot Çalışma Sonuçları (Eğitim Analiz ve Değerlendirme Raporları Serisi No:11). http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_01/20094146_Dort_Beceride_Turkce_Dil_Sinavi_Ocak_2020.pdf adresinden 5.12.2021 tarihinde erişildi.
  • Ünveren Terzioğlu, I. (2018). Dramanın Yazma Becerisi Üzerindeki Etkisi (Temel Eğitim I. Kademe 3. Sınıf Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Prof. Dr. Gıyasettin Aytaş), Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Saluk, N. ve Pilav, S. (2018). Üstün Yeteneklilerde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi Üzerine Bir Araştırma. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2191-2215.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi: Analiz ve Raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Oral, G. (2014). Yine Yazı Yazıyoruz. Ankara: Pegem Akademi.
  • Temizkan, M. (2011). Yaratıcı Yazma Etkinliklerinin Öykü Yazma Becerisi Üzerindeki Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 919-940.
  • Tonyalı, E. (2010). Yaratıcı Yazma Uygulamalarının İlköğretim Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Yazma Becerilerine Etkisi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), ( Danışman: Yrd. Doç. Dr. Halit Karatay), Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Veyis, F. (2015). Türk Edebiyatı Dersine Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 10(11), 1609-1620.
  • Yasul, A. F. (2014). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Öyküleyici Metin Yazma Becerilerinin Değerlendirilmesi (Muş İli Merkez İlçesi Örneği), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Yrd. Doç. Dr. İlhan Erdem), Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Veyis

Nurefşan Kolikpınar Bu kişi benim 0000-0003-2480-3935

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Veyis, F., & Kolikpınar, N. (2021). YARATICI YAZMA TEKNİKLERİ İLE ÖYKÜLEYİCİ METİN OLUŞTURMANIN TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNE YÖNELİK TUTUM, YAZMA BECERİSİ VE AKADEMİK BAŞARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Asya Studies, 5(18), 43-51. https://doi.org/10.31455/asya.1019104

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.