Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ONLINE MUSIC PLATFORMS IN THE DIGITIZED MUSIC SECTOR: TRT DINLE EXAMPLE

Yıl 2022, , 245 - 262, 29.03.2022
https://doi.org/10.31455/asya.1030479

Öz

With the development of technology and the ubiquity of digital platforms, a number of changes and transformations have begun to occur in the music sector, the audience, and the production processes of musical content. Many digital music listening platforms such as YouTube, Spotify, Fizy, Deezer have emerged and become used by more and more users every day. It is crucial to determine the developments in the digital music sector and users’ different music listening trends in this context.
In this study, the status of online music platforms in the digitized music sector was evaluated through the “TRT Dinle” application. In the research, the questionnaire tecnique, which is one of the quantitavive research methods, was applied online. The study sample was 246 people who participated in the survey, which was shared from their personal Twitter account and WhatsApp app between 13.12.2020 and 25.12.2020. The second part of the two-part survey consists of questions aimed at evaluating participants who use only the “TRT Dinle” platform with a conditional proposal. The survey results were analyzed via Google Forms and Google Spreadsheets, and the results were obtained and interpreted.
Accordingly, “TRT Dinle” application is preferred because it is free of charge with its rich and original musical contents; ıt was concluded that audiobooks, podcasts, old radio programs and radio theaters do not attract as much attention as musical content. “TRT Dinle” differs from its competitors with all these qualities. It is thought that the study will contribute to the literature in terms of revealing these differences with numerical data.

Kaynakça

  • Altan, A. ve Övür, A. (2020, Ekim). Müzik Sektörünün Gelişmesinde Yeni Medya Platformlarının Etkisi “Spotify ve Fizy Karşılaştırması”. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi-İAÜD, 12(4), 319-331. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iaud/issue/57090/758481 adresinden 30.09.2021 tarihinde erişildi.
  • Aydın Öztürk, T. ve Karahasanoğlu, S. (2015). Sosyal Medya Döneminde Müzik Üreticisi ve Tüketicisinin Yeniden Konumlandırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36), 794-805.
  • Bölükbaş, K. (2020). Dijital Çağda Türkiye'de Ulusal Yayın Yapan Müzik Televizyon Kanallarının Mevcut Durumu ve Geleceği. V. Uluslararası Battalgazi Bilimsel Çalışmalar Kongresi İçinde (s. 413-433). Malatya. https://30d4ed98-bbfd-4215-a9ab-b3bd6c00d4b3.filesusr.com/ugd/614b1f_c3e1162101d244e5b6eba452ee536125.pdf adresinden 20.09.2021 tarihinde erişildi.
  • Canyakan, S. (2017). Ses Tarihi: Audio Özelinde Müzik Teknolojisi ve Kökeni. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/UUSBD, 10(ERTE-Özel Sayısı), 171-191.
  • Çebi Taş, B. H. ve Dayanç Kıyat, G. B. (2019). Türk Sanat Müziğinin Dijital Müzik Dinleme Platformlarındaki Mevcut Konumu ve Pazarlama İletişim Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1204-1220.
  • Efe, M. ve Sonsel, Ö. B. (2019). Türkiye'de Dinlenilen Popüler Müziklerin İncelenmesi: Spotify Örneği. İdil Journal of Art and Language, 8(60), 975-983.
  • Ezgi, E. (2016). Türkiye'de Kullanılan Online Müzik Platformları: Spotify Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 6(2), 114-118.
  • Gündüz, B. E. (2019). Dijitalleşmenin Müzik Endüstrisine Etkileri: Spotify Örneği. (Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Dr. Özge Uğurlu Akbaş), İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • IFPI Dijital Müzik Raporu. (2013). http://en.mu-yap.org/wp-content/uploads/2018/02/IFPI13DRMTR2.pdf adresinden 08.08.2021 tarihinde erişildi.
  • IFPI. (2021). 2021 tarihinde IFPI, Küresel Müzik Raporu 2021’i yayınladı. https://www.ifpi.org/ifpi-issues-annual-global-music-report-2021 adresinden 01.12.2021 tarihinde erişildi.
  • Kale, A. (2019). Bir Görüntülü (Display) Reklam Alanı Olarak Çevrimiçi Müzik Platformu Örneği: Spotify. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.
  • Kara, T. ve Hünkar, T. (2018). Medya İşletmelerinde Yeni Nesil Pazarlama: Freemium Spotify Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 8(4), 684-693.
  • Kesayak, B. (2019). Dijitalleşme Müzik Sektörünü Nasıl Etkiliyor? https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/dijitallesme-muzik-sektorunu-nasil-etkiliyor-41155795 adresinden 10.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Kuyucu, M. (2013). Yeni Medya ve Dijital Müzik: Yeni Medyanın Müzik Endüstrisinin Ekonomik Yapısına Etkisi. 2. Uluslararası Dil ve İletişim Sempozyumu Yenilikleri Keşfetmek Bildiri Kitabı İçinde, (s. 1383-1400). İzmir: Ege Üniversitesi.
  • NTV. (2020). Geleceğin Play Listlerinde Şarkılar 2 Dakika Olacak. https://www.ntv.com.tr/sanat/gelecegin-playlistlerinde-sarkilar-2-dakika-olacak,-x9rLxdprESQ2ozb1R6O8Q adresinden 02.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Oğuz, T. (2016). Dijital Müzik Tüketim Alışkanlıkları. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 24(1), 44-62.
  • Onat, O. (2015). Dijitalleşme Müzik Sektörünü Ayağa Kaldırabilir Mi? https://www.cnnturk.com/yazarlar/guncel/ozan-onat/dijitallesme-muzik-sektorunu-ayaga-kaldirabilir-mi adresinden 02.09.2021 tarihinde erişildi.
  • Ulubilgin Çuhadar, B. ve Çerezcioğlu, A. B. (2020). Algoritmaların Yönlendirdiği Dinleme Pratikleri: Sahte Bireyselleşme Bağlamında Kişiye Özel Çalma Listeleri. Eurasian Journal of Music and Dance, 0(17), 111-128.
  • Ulukan, G. (2019). Webrazzi. Dijitalleşen Müzik Dinleme Alışkanlığı ile Popüler Şarkıların Süresi de Kısaldı. https://webrazzi.com/2019/10/01/dijital-muzik-platformlari-sarki-suresi-kisaldi/ adresinden 02.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi. (2021). https://tr.wikipedia.org/wiki/TRT_Dinle adresinden 27.03.2021 tarihinde erişildi.
  • ZENNA (2018). Türkiye Dijital Dünya Halk Geneli nezdinde “Müzik Dinleme Alışkanlıkları. Digitalage: https://digitalage.com.tr/turk-insaninin-muzik-dinleme-aliskanliklari-ve-dijital-muzigin-yukselisi/ adresinden 02.11.2021 tarihinde erişildi.

DİJİTALLEŞEN MÜZİK SEKTÖRÜNDE ÇEVRİM İÇİ MÜZİK PLATFORMLARI: TRT DİNLE ÖRNEĞİ

Yıl 2022, , 245 - 262, 29.03.2022
https://doi.org/10.31455/asya.1030479

Öz

Teknolojinin gelişmesi ve beraberinde dijital platformların yaygınlık kazanmasıyla müzik sektöründe, dinleyici kitlesinde, müzikal içeriklerin üretim süreçlerinde birtakım değişim ve dönüşümler yaşanmaya başlamıştır. YouTube, Spotify, Fizy, Deezer gibi birçok dijital müzik dinleme platformu ortaya çıkmış ve her geçen gün daha fazla kullanıcı tarafından kullanılır hâle gelmiştir. Bu bağlamda dijital müzik sektöründeki gelişmelerin ve kullanıcıların farklılaşan müzik dinleme eğilimlerinin saptanması önem kazanmıştır.
Bu çalışmada, dijitalleşen müzik sektöründe çevrim içi müzik platformlarının durumu “TRT Dinle” uygulaması üzerinden değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket tekniği, çevrim içi bir şekilde uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 13.12.2020-25.12.2020 tarihleri arasında kişisel Twitter hesabından ve WhatsApp uygulamasından paylaşılan ankete katılım gösteren 246 kişi oluşturmaktadır. İki bölümden oluşan anketin ikinci bölümü, şartlı önermeyle sadece “TRT Dinle” platformunu kullanan katılımcıların değerlendirilmelerine yönelik sorulardan oluşmaktadır. Anket sonuçları Google Formlar ve Google E-Tablolar üzerinden analiz edilerek bulgular elde edilmiş ve yorumlanmıştır.
Buna göre, TRT Dinle uygulamasının daha çok zengin ve özgün müzikal içerikleri ile ücretsiz olması nedeniyle tercih edildiği; sesli kitaplar, podcastler, eski radyo programları ve radyo tiyatrolarının ise müzikal içerikler kadar ilgi görmediği sonucuna varılmıştır. TRT Dinle, tüm bu nitelikleri ile rakiplerinden farklılaşmaktadır. Bu farklılıkların sayısal verilerle ortaya konulması açısından çalışmanın alanyazına katkı sunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Altan, A. ve Övür, A. (2020, Ekim). Müzik Sektörünün Gelişmesinde Yeni Medya Platformlarının Etkisi “Spotify ve Fizy Karşılaştırması”. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi-İAÜD, 12(4), 319-331. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iaud/issue/57090/758481 adresinden 30.09.2021 tarihinde erişildi.
  • Aydın Öztürk, T. ve Karahasanoğlu, S. (2015). Sosyal Medya Döneminde Müzik Üreticisi ve Tüketicisinin Yeniden Konumlandırılması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(36), 794-805.
  • Bölükbaş, K. (2020). Dijital Çağda Türkiye'de Ulusal Yayın Yapan Müzik Televizyon Kanallarının Mevcut Durumu ve Geleceği. V. Uluslararası Battalgazi Bilimsel Çalışmalar Kongresi İçinde (s. 413-433). Malatya. https://30d4ed98-bbfd-4215-a9ab-b3bd6c00d4b3.filesusr.com/ugd/614b1f_c3e1162101d244e5b6eba452ee536125.pdf adresinden 20.09.2021 tarihinde erişildi.
  • Canyakan, S. (2017). Ses Tarihi: Audio Özelinde Müzik Teknolojisi ve Kökeni. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi/UUSBD, 10(ERTE-Özel Sayısı), 171-191.
  • Çebi Taş, B. H. ve Dayanç Kıyat, G. B. (2019). Türk Sanat Müziğinin Dijital Müzik Dinleme Platformlarındaki Mevcut Konumu ve Pazarlama İletişim Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(62), 1204-1220.
  • Efe, M. ve Sonsel, Ö. B. (2019). Türkiye'de Dinlenilen Popüler Müziklerin İncelenmesi: Spotify Örneği. İdil Journal of Art and Language, 8(60), 975-983.
  • Ezgi, E. (2016). Türkiye'de Kullanılan Online Müzik Platformları: Spotify Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 6(2), 114-118.
  • Gündüz, B. E. (2019). Dijitalleşmenin Müzik Endüstrisine Etkileri: Spotify Örneği. (Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Dr. Özge Uğurlu Akbaş), İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı.
  • IFPI Dijital Müzik Raporu. (2013). http://en.mu-yap.org/wp-content/uploads/2018/02/IFPI13DRMTR2.pdf adresinden 08.08.2021 tarihinde erişildi.
  • IFPI. (2021). 2021 tarihinde IFPI, Küresel Müzik Raporu 2021’i yayınladı. https://www.ifpi.org/ifpi-issues-annual-global-music-report-2021 adresinden 01.12.2021 tarihinde erişildi.
  • Kale, A. (2019). Bir Görüntülü (Display) Reklam Alanı Olarak Çevrimiçi Müzik Platformu Örneği: Spotify. Uluslararası Halkla İlişkiler ve Reklam Çalışmaları Dergisi, 2(2), 131-146.
  • Kara, T. ve Hünkar, T. (2018). Medya İşletmelerinde Yeni Nesil Pazarlama: Freemium Spotify Üzerine Bir Araştırma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication-TOJDAC, 8(4), 684-693.
  • Kesayak, B. (2019). Dijitalleşme Müzik Sektörünü Nasıl Etkiliyor? https://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/dijitallesme-muzik-sektorunu-nasil-etkiliyor-41155795 adresinden 10.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Kuyucu, M. (2013). Yeni Medya ve Dijital Müzik: Yeni Medyanın Müzik Endüstrisinin Ekonomik Yapısına Etkisi. 2. Uluslararası Dil ve İletişim Sempozyumu Yenilikleri Keşfetmek Bildiri Kitabı İçinde, (s. 1383-1400). İzmir: Ege Üniversitesi.
  • NTV. (2020). Geleceğin Play Listlerinde Şarkılar 2 Dakika Olacak. https://www.ntv.com.tr/sanat/gelecegin-playlistlerinde-sarkilar-2-dakika-olacak,-x9rLxdprESQ2ozb1R6O8Q adresinden 02.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Oğuz, T. (2016). Dijital Müzik Tüketim Alışkanlıkları. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi, 24(1), 44-62.
  • Onat, O. (2015). Dijitalleşme Müzik Sektörünü Ayağa Kaldırabilir Mi? https://www.cnnturk.com/yazarlar/guncel/ozan-onat/dijitallesme-muzik-sektorunu-ayaga-kaldirabilir-mi adresinden 02.09.2021 tarihinde erişildi.
  • Ulubilgin Çuhadar, B. ve Çerezcioğlu, A. B. (2020). Algoritmaların Yönlendirdiği Dinleme Pratikleri: Sahte Bireyselleşme Bağlamında Kişiye Özel Çalma Listeleri. Eurasian Journal of Music and Dance, 0(17), 111-128.
  • Ulukan, G. (2019). Webrazzi. Dijitalleşen Müzik Dinleme Alışkanlığı ile Popüler Şarkıların Süresi de Kısaldı. https://webrazzi.com/2019/10/01/dijital-muzik-platformlari-sarki-suresi-kisaldi/ adresinden 02.10.2021 tarihinde erişildi.
  • Vikipedi Özgür Ansiklopedi. (2021). https://tr.wikipedia.org/wiki/TRT_Dinle adresinden 27.03.2021 tarihinde erişildi.
  • ZENNA (2018). Türkiye Dijital Dünya Halk Geneli nezdinde “Müzik Dinleme Alışkanlıkları. Digitalage: https://digitalage.com.tr/turk-insaninin-muzik-dinleme-aliskanliklari-ve-dijital-muzigin-yukselisi/ adresinden 02.11.2021 tarihinde erişildi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kenan Bölükbaş

Yayımlanma Tarihi 29 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Bölükbaş, K. (2022). DİJİTALLEŞEN MÜZİK SEKTÖRÜNDE ÇEVRİM İÇİ MÜZİK PLATFORMLARI: TRT DİNLE ÖRNEĞİ. Asya Studies, 6(19), 245-262. https://doi.org/10.31455/asya.1030479

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.