Dünyanın doğal enerji kaynaklarının hızlı bir şekilde tüketilmesi, iklimlerin sanayilerin artmasıyla birlikte gözlenebilir değişikliğe uğraması tüm dünyayı ilgilendiren sorunlar arasında bulunmaktadır. Bu gelişmeler doğrultusunda geri dönüşüme dayalı bu araştırma Planlanmış Davranış Teorisine göre değerlendirilmektedir. Planlanmış Davranış Teorisi ile bir davranışın ne derece gerçekleşip gerçekleşmeyeceği tahmin edilebilmektedir. Planlanmış Davranış Teorisi sayesinde davranışa yönelik amaç ölçülebilmekte ve dolaylı olarak da söz konusu davranışın ortaya çıkma olasılığı tespit edilebilmektedir. Geri dönüşüm davranışı, doğal kaynakların korunmasına katı atık miktarının azalmasına olanak sağladığı için sürdürülebilir bir geleceğin önemli bir parçası durumunda görülmektedir. Araştırmacılar, yıllardır davranışı etkileyen değişkenleri araştırmakta ve ortaya çıkan davranışları anlamlandırmaya çalışmaktadırlar. Davranışın amacını değerlendirerek bir insanı belli şekillerde hareket etmeye meyilli kılan gizli faktörleri açığa çıkarmaya çalışılmaktadır. Planlanmış Davranış Teorisinde davranışın amacı, bireyin belirli bir davranışı sergileyip sergilemeyeceğini göstermektedir. Teoriye göre davranışlar, bilinçli kararların sonuçlarıdır ve bu sonucu davranışa yönelik amaçlar yönlendirmektedir. Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki ortaöğretim öğrencilerinde planlanmış davranış teorisinin (davranışa karşı tutum, öznel norm ve algılanan davranışsal kontrol) geri dönüşüm niyeti üzerindeki etkisi ve arasındaki ilişki ile ilgili bir değerlendirme yapmaktır. Bulgular; tutum, öznel norm ve algılanan davranışsal kontrolün öğrencilerin geri dönüşüm niyeti ile olumlu bir ilişkisi olduğunu göstermiştir. Araştırma sonucunda, ortaöğretim kurumlarının sürdürülebilirliğini teşvik etmek için etkili geri dönüşüm kampanyaları tasarlamaları, ailelerin geri dönüşüm konusunda çocukları teşvik etmesi gerektiği görülmüştür.
Geri Dönüşüm Davranış Planlanmış Davranış Teorisi Ortaöğretim Öğrencileri
Bu çalışmanın gerçekleştirilmesinde, değerli bilgilerini benimle paylaşan, kendisine ne zaman danışsam bana kıymetli zamanını ayırıp sabırla ve büyük bir ilgiyle bana faydalı olabilmek için elinden gelenden fazlasını sunan her sorun yaşadığımda yanına çekinmeden gidebildiğim, güler yüzünü ve samimiyetini benden esirgemeyen ve gelecekteki mesleki hayatımda da bana verdiği değerli bilgilerden faydalanacağımı düşündüğüm kıymetli ve danışman hoca statüsünü hakkıyla yerine getiren Prof. Dr. Sinan ERTEN'e teşekkürü bir borç biliyor ve şükranlarımı sunuyorum. Hem hayata dair hem de akademik bilgilerini benimle paylaşmaktan çekinmeyen, hiç bir durumda ve koşulda desteğini esirgemeyen, hep yanımda olan, hayatımın her döneminde yanımda görmek istediğim, sadece bölüm içerisinde değil okul dışında da hayata dair her alanda yanımda olan, önerilerini ve söylediklerini dikkate aldığım, çok sevdiğim ve saygı duyduğum hocam Prof. Dr. Cemil AYDOĞDU’ya sonsuz sevgi ve teşekkürlerimi sunuyorum.
Geri Dönüşüm Davranış Planlanmış Davranış Teorisi Ortaöğretim Öğrencileri.
Geri Dönüşüm Davranış Planlanmış Davranış Teorisi Ortaöğretim Öğrencileri.
Geri Dönüşüm Davranış Planlanmış Davranış Teorisi Ortaöğretim Öğrencileri.
Geri Dönüşüm Davranış Planlanmış Davranış Teorisi Ortaöğretim Öğrencileri.
Geri Dönüşüm Davranış Planlanmış Davranış Teorisi Ortaöğretim Öğrencileri.
The rapid consumption of the world's natural energy resources and the observable change in the climate with the increase of industries are among the problems that concern the whole world. In line with these developments, this research based on recycling is evaluated according to the Planned Behavior Theory. With the Planned Behavior Theory, it can be predicted to what extent a behavior will occur or not. Thanks to the Planned Behavior Theory, the purpose for the behavior can be measured and indirectly the probability of the occurrence of the said behavior can be determined. Recycling behavior is seen as an important part of a sustainable future, as it allows the protection of natural resources and the reduction of solid waste. Researchers have been investigating the variables that affect behavior for years and try to make sense of the emerging behaviors. By assessing the purpose of behavior, it attempts to uncover the hidden factors that make a person prone to act in certain ways. In Planned Behavior Theory, the purpose of behavior indicates whether an individual will exhibit a certain behavior. According to the theory, behaviors are the results of conscious decisions and this result is directed by the goals for the behavior. The aim of this research is to make an evaluation about the effect of planned behavior theory (attitude towards behavior, subjective norm, and perceived behavioral control) on the intention to return and the relationship between it in secondary school students in Turkey. Results; demonstrated that attitude, subjective norm, and perceived behavioral control were positively related to students' intention to recycle. As a result of the research, it was seen that secondary education institutions should design effective recycling campaigns to promote sustainability, and families should encourage children to recycle.
Recycling Behavior Theory of Planned Behavior Secondary School Students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.