İnsanın varoluşunu anlama ve tatbik etme isteğinin ortağa çıkardığı yaratıcılık, insan oluşumunun ve gelişiminin önemli faktörlerinden birisi olmuştur. İnsanın sahip olduğu yaratıcılık gücü dinsel/mitolojik düşünce, tiyatro, edebiyat, sinema ve dolayısıyla medeniyetin esasını oluşturmuştur. İnsanın kendi özünü ve evrenini anlaması ve anlamlandırmasında önemli bir işlevi olan mitolojik anlatılar, tiyatro, edebiyat, müzik, resim, heykel ve sinema gibi alanlarda tekrar üretilerek günümüze kadar etkisini devam ettirmektedir. Sinemanın en önemli malzeme kaynağı mitoloji olmuştur. Mitolojiden aldığı anlatıları günümüz teknolojisiyle ve çağdaş bir bakış açısıyla yorumlayarak fantastik bir film türüne dönüştürür ve izleyicilere sunar. Filmlerin oluşturulmasında hangi teknik tercih edilirse edilsin mitolojide değişmeyen kahraman olgusu, iyi/kötü, doğru/yanlış, adalet ve ahlak gibi alt ideolojik kavramlar değişmemektedir. Dünya 1970’li yıllarda kendisini derinden etkileyen birçok krizi yaşamaktaydı. Türkiye de dünyada yaşanan bu krizlerden soyutlanamamıştır. Bu krizlerin Türk sineması üzerinde önemli etkileri olmuştur. Bu süreçte üretilen filmlerde, kahramanlık tiplemesine sık sık yer verilmiştir. Bu şekilde halkın zihin dünyası ile etkileşime geçip etkilemeye çalıştığı söylenebilir. Bu çalışmada, 1970’li yılların Türkiye’sinde kahramanlık anlatılarının yer aldığı birçok filmin ortaya çıktığını gözlemlemekteyiz. “Battal Gazi Destanı”, “Malkoçoğlu Ölüm Fedaileri” ve “Tarkan Mars’ın Kılıcı” filmleriyle bu filmlerin ortaya çıkış biçimlerini ve dönemin toplumsal özelliklerine olan etkilerini göz önünde tutularak düşünce tarzı film çözümlemesi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz verileri günümüz toplum düşünce tarzıyla karşılaştırılarak ortaya koyulmuştur. Bu çalışma ile toplumun yaşadığı olayların, filmlerin içeriği üzerinde önemli izler bıraktığı ve bozulan toplum psikolojisinin kahramanlık algısı aracılığıyla sakinleştirmeye çalışıldığı ifade edilebilir.
Creativity, brought about by the desire to understand and apply human existence, has been the most important factor of human formation and development. That creative power of human beings has formed the basis of religious/mythological thought, theatre, literature, cinema and therefore civilization. Mythological narratives, which have an important function in understanding and making sense of one's own essence and universe, are reproduced in fields such as theatre, literature, music, painting, sculpture and cinema and continue their influence until today.
The most important material source of cinema has been mythology. He interprets the narratives he took from mythology with today's technology and a contemporary perspective, transforms them into a fantastic film genre and presents them to the audience. No matter which technique is preferred in the creation of films, sub-ideological concepts such as the unchanging hero phenomenon, good/evil, right/wrong, justice and morality do not change in mythology.
In the 1970s, the world was experiencing many crises that deeply affected it. Türkiye has not been able to isolate itself from this crisis in the world. These crises had significant effects on Turkish cinema. In the films produced in this process, the heroic type was frequently included. In this way, it can be said that the public interacts with the world of mind and tries to influence it. In this study, we observe that many films with heroic narratives appeared in Turkey in the 1970s. With the films "Battal Gazi Epic", "Malkoçoğlu Death Fedaileri" and “Tarkan Sword of Mars”, the way these films emerged and their effects on the social characteristics of the period, the way of thinking was analyzed by the method of film analysis. The analysis data has been presented by comparing it with today's society's way of thinking. With this study, it can be stated that the events experienced by the society have left important traces on the content of the films and that the deteriorated social psychology has been tried to calm down through the perception of heroism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.