Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OPINIONS OF PRIMARY SCHOOL ADMINISTRATORS AND TEACHERS ON THE DISTANCE EDUCATION APPLICATION CONDUCTED OVER THE EDUCATION INFORMATION NETWORK (EBA) DURING THE COVID-19 PANDEMIC PROCESS

Yıl 2021, , 279 - 303, 30.06.2021
https://doi.org/10.31455/asya.885885

Öz

The quality of the individuals who make up the society in line with the needs of the rapidly developing age depends on the education offered. Face-to-face education was suspended in schools after the Covid-19 epidemic, which swept the world, broke out in Turkey as well. In our country, distance education process has been started in order to meet the educational needs of students who are far from face-to-face education. Distance education should unite students and teachers in the education process without causing any disruptions and should not distract them from the process. The suspension of formal education and the transformation of all education into distance education has brought a new dimension to the education system. For this reason, more research is needed to improve and make Distance Education Applications effective. With this research, it is aimed to evaluate the distance education process carried out through EBA with the opinions of administrators and teachers. In the research, the opinions of the participants on synchronous distance education were examined with the phenemology approach, using the interview forms prepared in accordance with the qualitative research ethics. The research was carried out in primary schools in Antalya Kemer in the 2020-2021 academic year. The positive and negative aspects of the distance education process were revealed by the opinions of the administrators and teachers, and it was determined that the process increased the parent communication in education. According to the results of this study, not all students can be involved in the distance education process and the system does not have the necessary infrastructure at the beginning. It was emphasized that EBA access should be provided to all students in order to provide equal opportunities in education, and that educators should be given more in-service training. Considering the opinions of the participants, it was concluded that the education process would increase the success of the school and students and meet the educational needs by establishing the necessary infrastructure in the distance education system and providing equal opportunities.

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2005). Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı İncelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi, (8. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkaya, M. (2006). Teknoloji Eğitiminde Yapılandırmacılık: Bilgi Okuryazarlığı, Eğitimde Çağdaş Yönelimler III: Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu, 29 Nisan 2016, İzmir.
  • Aytaç, T. (2003). Geleceğin Öğrenme Biçimi: E-öğrenme. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, (35), 22-29.
  • Banar, K., Fırat, M. (2015). Bütüncül Bir Bakıştan Açık ve Uzaktan Eğitim: Türkiye Özeli. Yeğitek Uzaktan Eğitim Özel Sayısı, 18-23. Ankara: MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E.; Akgün, Ö. E. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çığlık, H. ve Bayrak, M. (2015). Uzaktan Öğrenme ve Yapısalcı Yaklaşım. IJODE, 1(1), 87-102.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39: 203-2012.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • EBA, (Eğitim Bilişim Ağı) (2020) Hakkında: EBA Nedir? (http://www.eba.gov.tr/arama?q=Hakk%C4%B1nda%20Her%20%C5%9Eey adresinden 10.12.2020 tarihinde erişildi.
  • Erensayın, E. (2018). Çevrimiçi Ders Materyallerinin Değerlendirilmesi: EBA Ders Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Çetin Güler), Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fidan, N. K.; Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan Yararlanmaya İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626- 637.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H. N. (2017). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Mobil Uygulamasının Değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning (IJAL), 2(2), 1-14.
  • Karaağaçlı, M. (2004). Eğitimde Teknoloji ve Materyal. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kaya, H. E. (2013). İnternet Temelli Öğrenimde Metaforlar ve Modeller. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 170-193.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2020). Eğitim Bilişim Ağı. www.eba.gov.tr adresinden 15.09.2020 tarihinde erişildi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2020). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 15.10.2020 tarihinde erişildi.
  • Resmi Gazete, 08.05.2020 tarih ve 31121 sayılı (www.resmigazete.gov.tr) adresinden 12.10.2020 tarihinde erişildi.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı Sitesine Yönelik Olarak Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakul, B. (2005). Uzaktan Eğitim. (Ed. Demirel, Ö.). Eğitimde Yeni Yönelimler İçinde (253-260). Ankara: PegemA Yayıncılık.

COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) ÜZERİNDEN GERÇEKLEŞTİRİLEN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMASINA İLİŞKİN İLKOKUL YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, , 279 - 303, 30.06.2021
https://doi.org/10.31455/asya.885885

Öz

Toplumu meydana getiren bireylerin hızla gelişen çağın ihtiyaçları doğrultusunda nitelikli bir şekilde yetiştirilmesi sunulan eğitime bağlıdır. Tüm dünyayı saran Covid-19 salgının Türkiye’de de baş göstermesi üzerine okullarda yüz yüze eğitime ara verilmiştir. Ülkemizde yüz yüze eğitimden uzak kalan öğrencilerin eğitim gereksinimlerini karşılamak amacıyla uzaktan eğitim sürecine geçilmiştir. Uzaktan eğitimin, öğrenci ve öğretmeni eğitim sürecinde aksaklıklara meydan vermeden birleştirmesi ve süreçten uzaklaştırmaması gerekmektedir. Örgün eğitime ara verilmesi ve eğitimin tümü ile uzaktan eğitime dönüşmesi durumu eğitim sistemine yeni bir boyut kazandırmıştır. Bu nedenle Uzaktan Eğitim Uygulamalarının iyileştirilmesi ve etkin hale getirilmesi için daha fazla araştırma gerekmektedir. Bu araştırma ile EBA üzerinden gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin yönetici ve öğretmen görüşleri ile değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma etiğine uygun bir şekilde hazırlanmış görüşme formları kullanılarak katılımcıların senkron uzaktan eğitime dair görüşleri alınmış, daha sonra görüşme formları üzerinden fenemoloji yaklaşım ile cevaplar analiz edilmiştir. Araştırma 2020-2021 öğretim yılında Antalya Kemer İlçesinde bulunan İlkokullarda gerçekleşmiştir. Uzaktan eğitim sürecinin olumlu ve olumsuz yönleri yönetici ve öğretmenlerin görüşleri ile ortaya konulmuş olup sürecin eğitimde veli iletişimini arttırdığı görüşü tespit edilmiştir. Bu çalışmanın ortaya koyduğu sonuçlara göre tüm öğrencilerin uzaktan eğitim sürecine dâhil olamaması ve sistemin başlarda gerekli altyapıya sahip olmaması sorunların başında gelmektedir. Eğitimde fırsat eşitliği sağlanması için bütün öğrencilere EBA erişiminin sağlanması gerektiği, eğitimcilerin daha fazla hizmet içi eğitimlere alınması gerektiği vurgulanmıştır. Katılımcıların görüşleri göz önünde bulundurularak uzaktan eğitim sisteminde gerekli alt yapının oluşturulması ve fırsat eşitliğinin sağlanmasıyla eğitim sürecinin okul ve öğrenci başarısını arttıracağı, eğitim gereksinimini karşılayacağı kanısına varılmıştır. 

Kaynakça

  • Akpınar, Y. (2005). Bilgisayar Destekli Eğitimde Uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aktay, S. ve Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı İncelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Alkan, C. (2011). Eğitim Teknolojisi, (8. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Alkaya, M. (2006). Teknoloji Eğitiminde Yapılandırmacılık: Bilgi Okuryazarlığı, Eğitimde Çağdaş Yönelimler III: Yapılandırmacılık ve Eğitime Yansımaları Sempozyumu, 29 Nisan 2016, İzmir.
  • Aytaç, T. (2003). Geleceğin Öğrenme Biçimi: E-öğrenme. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, (35), 22-29.
  • Banar, K., Fırat, M. (2015). Bütüncül Bir Bakıştan Açık ve Uzaktan Eğitim: Türkiye Özeli. Yeğitek Uzaktan Eğitim Özel Sayısı, 18-23. Ankara: MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Büyüköztürk, Ş.; Kılıç Çakmak, E.; Akgün, Ö. E. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çığlık, H. ve Bayrak, M. (2015). Uzaktan Öğrenme ve Yapısalcı Yaklaşım. IJODE, 1(1), 87-102.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan Eğitime Genel Bir Bakış, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 39: 203-2012.
  • Demirel, Ö. (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • EBA, (Eğitim Bilişim Ağı) (2020) Hakkında: EBA Nedir? (http://www.eba.gov.tr/arama?q=Hakk%C4%B1nda%20Her%20%C5%9Eey adresinden 10.12.2020 tarihinde erişildi.
  • Erensayın, E. (2018). Çevrimiçi Ders Materyallerinin Değerlendirilmesi: EBA Ders Örneği, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Çetin Güler), Van: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Fidan, N. K.; Erbasan, Ö. ve Kolsuz, S. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı’ndan Yararlanmaya İlişkin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 626- 637.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kapıdere, M. ve Çetinkaya, H. N. (2017). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Mobil Uygulamasının Değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning (IJAL), 2(2), 1-14.
  • Karaağaçlı, M. (2004). Eğitimde Teknoloji ve Materyal. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Kaya, H. E. (2013). İnternet Temelli Öğrenimde Metaforlar ve Modeller. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 170-193.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2020). Eğitim Bilişim Ağı. www.eba.gov.tr adresinden 15.09.2020 tarihinde erişildi.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2020). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html adresinden 15.10.2020 tarihinde erişildi.
  • Resmi Gazete, 08.05.2020 tarih ve 31121 sayılı (www.resmigazete.gov.tr) adresinden 12.10.2020 tarihinde erişildi.
  • Tutar, M. (2015). Eğitim Bilişim Ağı Sitesine Yönelik Olarak Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakul, B. (2005). Uzaktan Eğitim. (Ed. Demirel, Ö.). Eğitimde Yeni Yönelimler İçinde (253-260). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Erdem Can

İlhan Günbayı

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 24 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Can, E., & Günbayı, İ. (2021). COVİD-19 PANDEMİ SÜRECİNDE EĞİTİM BİLİŞİM AĞI (EBA) ÜZERİNDEN GERÇEKLEŞTİRİLEN UZAKTAN EĞİTİM UYGULAMASINA İLİŞKİN İLKOKUL YÖNETİCİ VE ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Asya Studies, 5(16), 279-303. https://doi.org/10.31455/asya.885885

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.