Nuri Bilge Ceylan is one of the reputable film director as known in
Turkey and in the World. In this sense
the reason of being known can be about universal language of the content or
universalism of art. Nuri Bilge Ceylan is called a director of the New Turkish
Cinema who agglomerate the things of local and universal in his films in the
context of world literature and world cinema. So world press were interested
about the film which contains the topics of bureaucracy, provincialism,
female-male relations, patriarchy and inertia. This study aims to search for cultural
reflexes of film critics from nine different nationalities on Ceylan’s film.
The notion of Anatolianism was analysed according to comments of critics who
are in the effects of global modernism by discourse analyse method. Review
articles selected on the press releases of the film were found on the official
web page of the director. In the conclusion critics criticized the film within
context of western terminology as like feminism, bureaucracy, Christianity,
realism, symbolism, security, competition and minimalism. None of them has
visited Anatolia and at least never mentioned about their own experiences or
original sources related to Anatolia as like a local poet, national writer,
historical byword, ethnic stich, other films, Turkish history etc. Every of the
critic has acted to criticizes the film according to sub terms o of modernism
as a standardized behaviour. So all these details showed the film criticism is
under the effect of westernized modernism which excludes
local/national/experimental comments.
Once Upon a Time in Anatolia Nuri Bilge Ceylan Turkish Cinema International Press Film Critique
Nuri
Bilge Ceylan gerek Türkiye’de gerekse dünya çapında sinema çevrelerinin
yakından takip ettiği yönetmenlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu
ilginin nedenleri arasında yönetmenin sunduğu içeriğin evrensel dili olabildiği
gibi bunda sanatın evrenselliği de belirleyici olabilmektedir. Yeni Türk
Sineması içinde dünya sineması ile edebiyatını yakından takip eden bir Türk
yönetmen olarak Nuri Bilge Ceylan, filmlerinde yerel ile evrenseli
buluşturmaktadır. Anadoluluk olgusunu incelediği Bir Zamanlar Anadolu’da filmi
gerek Türkiye’de gerekse yurtdışında oldukça ilgi ile karşılanmıştır. Filminde
bürokrasi, taşralılık, kadın-erkek ilişkileri, ataerkillik ve atalet
fikirlerinin işlendiği gözlenen yönetmenin filmi yurt dışı basınında birçok
eleştiri ve haberin konusu olmuştur. Bu
makale yönetmenin belirtilen filminin dünya basınındaki yansımalarına film
eleştirisi başlığı altında bakmaktadır.
Bu sebeple filmin basın arşivinde yer alan yazılar arasından İngilizce
ve Fransızca basında yazan dokuz farklı ulustan eleştirmenin kaleme aldığı
eleştiri yazılarını söylem analizi yöntemi kullanılarak çözümlemekte ve küresel
modern kültürün etkisindeki eleştirmenlerin Anadolu gibi bir yerelliği eleştirme
biçimlerine bakmaktadır. Araştırmanın sonucunda dokuz farklı ulustan eleştirmen
modernizm ortak paydasında belirtilen filmi eleştirmiş, kendi kültürleri ile
Anadoluluk arasında ilişki kurmak yerine Batı literatürünün kavram haritası
olan feminizm, bürokrasi, Hristiyanlık, realizm, sembolizm, güvenlik, rekabet
ve minimalizm gibi kavramları referans alarak Anadolu’ya bakmayı tercih
etmişlerdir. Bu durum yapılan eleştirilerin bir ölçüde tek tipleşerek
standartlaşmasını beraberinde getirmiş, Anadolu’ya ilişkin özgün fikir ve
deneyimlerin eleştirilerin içinde yer almaması ile sonuçlanmıştır. Tüm bu
veriler küreselleşen dünyanın kültürünün Batı merkezli bir okuma içinde
olduğunu da göstermektedir.
Bir Zamanlar Anadolu’da Türk Sineması Uluslararası Basın Film Eleştirisi Nuri Bilge Ceylan Film Eleştirisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 5 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.