Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAZAKİSTAN'DA ORALMANLARIN TOPLUMSAL BÜTÜNLEŞMESİNDE DİL VE EĞİTİM SORUNLARI

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 1, 21 - 28, 26.06.2024
https://doi.org/10.58640/asyar.1461852

Öz

Kazakistan, kendine özgü tarihi, coğrafi, kültürel konumu ile Türk dünyası olgusunu tamamlayan bir görünüm sunar. Kazakistan Cumhuriyeti, Türk Devletleri Teşkilatı ve TÜRKSOY'un etkin kurucu üyesi olduğu gibi, Bağımsız Devletler Topluluğu, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı ve Şanghay İşbirliği Örgütü üyesidir. Ortak Türk tarihi, kültürü ve Türk aydınlanmasına dayanan milli, demokratik, laik çağdaş bir hukuk devletidir. Kazakistan, bağımsızlığını ilan ettiği 1991 yılından bu yana, başarılı bir ulus devlet inşa sürecinden geçmektedir. Bunun bir parçası olan Geri Dönenler (Oralman) konusu, Kazakistan için toplumsal uyum yanında çözmesi gereken dil ve eğitim sorunlarını da gündeme getirmiştir

Kaynakça

  • Atasoy, E. (2001). “Kazakistan’ın Nüfus Yapısı ve Demografik Özellikleri”. Türk Ocağı Dergisi. 36, 215-244.
  • Auyeskhan, R. (2021). “Moğolistan Kazaklarının Kazakistan’a Göç Etmesi Sonucu Uyum Sağlama Sürecinde Karşılaşılan Dilsel Sorunlar”. Türkbilig. 41, 181-192.
  • Beylur, S. (2019). “Kazakistan’da Din-Devlet İlişkilerini Etkileyen Faktörler”. Avrasya Etüdleri. 56, 99-133.
  • Duman, L. (2019). “Kazakistan’da Değişim ve Dönüşüm: Yeni Bir Uluslaştırma “Başarısı” mı?”. OPUS International Journal of Society Researches. 10 (17), 1993-2026.
  • Gündoğdu, A. (2021). “Türkiye ve Kazakistan’da Ortak Tarihin Uluslaşma Sürecine Etkisi”, Türkiye Kazakistan İlişkileri. Ed., H. Acar. Ankara: Nobel Yay., s.1-25.
  • Kalşabayeva, B. K. (2010). “Orta Asya Kazak Diasporasının Vatana Dönüşü ve Uyum Meseleleri”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi. 2 (3), 26-34.
  • Kuşçu Bonnenfant, I. (2009). “Kazakhstans Oralman Project A Remedy for Ambiguous Identity”, The European Society for Central Asian Studies, Eleventh Conference on Studying Central Asia: in Quest for New Paths and Concepts. Budapest- Hungary.
  • Жумашев Р., Жетписбаев А (2016). «Основные тренды и достижения этнокультурной политики Республики Казахстан» // Казахстанский институт стратегических исследований (КИСИ). Казахстан. Спектр. Научный журнал. 4 (78).
  • Массанов Н.; Абылхожин Ж., Ерофеева И., Алексеенко А., Баратова Г. (2001). «История Казахстана. Народы и культуры». А. Новейшая история Казахстана (1991-2014). Под редакцией Аягана Б.Г. Алматы 2014 г. 368, 267.
  • Sultanov, R.; Tyulebekova, D.; Abdrakhmanova, B.; Serik, Y.; Akhmetzhanova, K.; Beisekeyeva, I.& Kassenova, A. (2023). “Country Specific Profile of The Republic of Kazakhsta”, Turkic States Economy. Ed., V. Gasimli. Ankara: Nobel Yayınları, s.101-155.
  • Телебаев г. (2015). “Проблемы социальной интеграции оралманов в контексте языковой ситуации в Казахстане”, Социальный портрет современного казахстанского общества (сборник статей). Астана-Алматы. 177, 206.
  • İnternet Kaynakları
  • Программа «Нұрлы көш». (02 Aralık, 2008). «Постановление Правительства Республики Казахстан», г.Астана, г. - № 1126, раздел № 4, https://adilet.zan.kz/rus/docs/P080001126_. Проблемы решает программа «Нұрлы көш». (7, 170). (21 Ağustos, 2022),
  • https://netprograms.ru/problemy-reshaet-programma-nurly-kosh-7-170/.
  • О государственной программе развития и функционирования языков в Республике Казахстан 2011– 2020 гг, https://adilet.zan.kz/rus/docs /U1100000110.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Asya Toplumu Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Gündoğdu 0000-0002-9171-6965

Gauhar Shermuhamedovna Kapbarova Bu kişi benim 0000-0001-8476-4259

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2024
Kabul Tarihi 14 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gündoğdu, A., & Kapbarova, G. S. (2024). KAZAKİSTAN’DA ORALMANLARIN TOPLUMSAL BÜTÜNLEŞMESİNDE DİL VE EĞİTİM SORUNLARI. Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 21-28. https://doi.org/10.58640/asyar.1461852

30000

Asya Araştırmaları Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 (CC BY NC) Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.