Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi

Yıl 2019, , 82 - 92, 21.06.2019
https://doi.org/10.17123/atad.580655

Öz




Turizm ile ilgili alanyazında turistlerin ziyaret ettikleri destinasyonlara yönelik imaj algıları ve genel memnuniyetleri ile kendilerine eşlik eden turist rehberlerine yönelik değerlendirmeleri bir arada ele alan sınırlı sayıda çalışma mevcuttur. Bu çalışmanın başlıca amacı, turistlerin katıldıkları turu yöneten turist rehberinin mesleki yeterliliğine yönelik algılarının, destinasyona yönelik imajlarına ve memnuniyetlerine etkisini ortaya koyabilmektir. Araştırmadan elde edilen bulguların, bu değişkenler arasındaki ilişkiyi açıklamaya katkı sağlayacağı öngörülmüştür. Bu amaçla ilgili alanyazındaki kuramsal ve deneysel çalışmalardan yararlanılarak, bir araştırma modeli geliştirilmiştir. Modelin test edilebilmesi amacıyla, kolayda örneklem yöntemi ile Antalya şehir turuna katılan Alman turistlere yönelik bir anket çalışması gerçekleştirilerek, 307 adet veri toplanmıştır. Araştırma sonuçları, turist rehberlerinin mesleki yeterlilikleri, algılanan destinasyon imajı ve genel memnuniyet arasında istatistiki açıdan anlamlı bir ilişki olduğunu göstermiştir. Turist rehberinin mesleki yeterliliğinin turist memnuniyeti üzerindeki etkisi yüksek bir seviyededir. Destinasyon imajının bilişsel boyutunda ‘sosyal çevre ve olanaklar’ ve duygusal boyutunda ‘canlandırıcı’lık, genel turist memnuniyetine en fazla etki yapan hususlardır. 

Kaynakça

  • Agapito, D., Oom do Valle, P. ve Da Costa Mendes, J. (2013). The Cognitive-Affective-Conative Model of Destination Image: A Confirmatory Analysis, Journal of Travel and Tourism Marketing, 30 (5): 471-481.
  • Albayrak, T. ve Caber, M. (2013). The Symmetric and Asymmetric Influences of Destination Attributes on Overall Visitor Satisfaction, Current Issues in Tourism, 16 (2): 149-166.
  • Ana, I., Cristinel, C. ve Nicoleta, C.A. (2010). Identifying the Image of Tourist Destinations. The Case of Brasov and Poiana Brasov, Romania. Biennial International Congress. Tourism and Hospitality Industry: Tourism and Hospitality Management Conference Proceedings (ss. 88-100). Hırvatistan: Opatija.
  • Ap, J. ve Wong, K.K. (2001). Case Study on Tour Guiding: Professionalism, Issues and Problems, Tourism Management, 22 (5): 551-563.
  • Baloglu, S. ve Brinberg, D. (1997). Affective Images of Tourism Destinations, Journal of Travel Research, 35 (4): 11-15.
  • Baloglu, S. ve McCleary, K.W. (1999). A Model of Destination Image Formation, Annals of Tourism Research, 26 (4): 868-897.
  • Baloglu, S. ve Mangaloglu, M. (2001). Tourism Destination Images of Turkey, Egypt, Greece, and Italy as Perceived by US-Based Tour Operators and Travel Agents, Tourism Management, 22 (1): 1-9.
  • Beerli, A. ve Martı́n, J.D. (2004). Tourists’ Characteristics and the Perceived Image of Tourist Destinations: A Quantitative Analysis - A Case Study of Lanzarote, Spain, Tourism Management, 25 (5): 623-636.
  • Büyüker İşler D. ve Güzel F.Ö. (2014). Tur Yönetiminde Profesyonel Turist Rehberlerinin Deneyimsel Rolü: Alman Turistlerin Kültür Turu Satın Alma Davranışına Yönelik Bir Değerlendirme. Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19 (1): 125-138.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Chen, C.F. ve Tsai, D. (2007). How Destination Image and Evaluative Factors Affect Behavioral Intentions?, Tourism Management, 28 (4): 1115-1122.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S.E. ve Çinko, M. (2011). Sosyal Bilimlerde SPSS'le Veri Analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Dwyer, L. ve Kim, C. (2003). Destination Competitiveness: Determinants and Indicators, Current Issues in Tourism, 6 (5): 369-414.
  • Echtner, C.M. ve Ritchie, J.B. (2003). The Meaning and Measurement of Destination Image, Journal of Tourism Studies, 14 (1): 37-48.
  • Fakeye, P.C. ve Crompton, J.L. (1991). Image Differences between Prospective, First-time, and Repeat Visitors to the Lower Rio Grande Valley, Journal of Travel Research, 30 (2):10-16.
  • Gallarza, M.G., Saura, I.G. ve Garcı́a, H.C. (2002). Destination Image: Towards a Conceptual Framework, Annals of Tourism Research, 29 (1): 56-78.
  • Geva, A. ve Goldman, A. (1991). Satisfaction Measurement in Guided Tours, Annals of Tourism Research, 18 (2): 177-185.
  • Gronroos, C. (1978). A Service-Orientated Approach to Marketing of Services, European Journal of Marketing, 12 (8): 588-601.
  • Güzel, Ö.F. (2007). Türkiye İmajının Geliştirilmesinde Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolü (Alman Turistler Üzerine Bir Araştırma) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Ana Bilim Dalı.
  • Hair, J. F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. ve Tatham, R.L. (1998). Multivariate Data Analysis. New Jersey, Upper Saddle River: Prentice hall.
  • Hosany, S., Ekinci, Y. ve Uysal, M. (2006). Destination Image and Destination Personality: An Application of Branding Theories to Tourism Places, Journal of Business Research, 59 (5): 638-642.
  • Huang, S. Hsu, C.H. ve Chan, A. (2010). Tour Guide Performance and Tourist Satisfaction: A Study of the Package Tours in Shanghai, Journal of Hospitality and Tourism Research, 34 (1): 3-33.
  • Korzay, M. ve Alvarez, M. D. (2005). Satisfaction and Dissatisfaction of Japanese Tourists in Turkey, Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 16 (2): 176-193.
  • Kozak, M. A. ve Yetgin, D. (2013). Profesyonel Turist Rehberlerinin (PTR) Yetkinliklerinin Mesleki Yeterlilikler Çerçevesinde Değerlendirilmesi. 14. Ulusal Turizm Kongresi: Turizmde Yetkinlik Bildiri Kitabı (ss. 408-428). Türkiye: Ankara.
  • Lin, C. H., Morais, D. B., Kerstetter, D. L. ve Hou, J. S. (2007). Examining the Role of Cognitive and Affective Image in Predicting Choice Across Natural, Developed, and Theme-Park Destinations, Journal of Travel Research, 46 (2): 183-194.
  • Molina, R. M. Á., Frías-Jamilena, D. M. ve Castañeda-García, J. A. (2013). The Moderating Role of Past Experience in the Formation of a Tourist Destination's Image and in Tourists’ Behavioural Intentions, Current Issues in Tourism, 16 (2): 107-127.
  • Moutinho, L. (1987). Consumer Behaviour in Tourism, European Journal of Marketing, 21 (10): 5-44.
  • Öter, Z. ve Özdoğan, O. N. (2005). Kültür Amaçlı Seyahat Eden Turistlerde Destinasyon İmajı: Selçuk-Efes Örneği, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2): 127-138.
  • Özdemir, B., Çizel, B. ve Bato Cizel, R. (2012). Satisfaction with All-Inclusive Tourism Resorts: The Effects of Satisfaction with Destination and Destination Loyalty, International Journal of Hospitality and Tourism Administration, 13 (2): 109-130.
  • Pike, S. ve Ryan, C. (2004). Destination Positioning Analysis through a Comparison of Cognitive, Affective, and Conative Perceptions, Journal of Travel Research, 42 (4): 333-342.
  • Qu, H., Kim, L. H. ve Im, H. H. (2011). A Model of Destination Branding: Integrating the Concepts of the Branding and Destination Image, Tourism Management, 32 (3): 465-476.
  • Russel, J.A., Ward, L.M. ve Pratt, G. (1981). Affective Quality Attributed to Environments: A Factor Analytic Study, Environment and Behavior, 13 (3): 259-288.
  • Salazar, N.B. (2012). Community-based Cultural Tourism: Issues, Threats and Opportunities, Journal of Sustainable Tourism, 20 (1): 9-22. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı (2011). Alman Turist Verileri, http://www.antalyakulturturizm.gov.tr/TR,90683/ya-banci-ziyaretci-sayilari-ve-milliyet-dagilimi-2011-20-.html, Erişim tarihi: 12 Şubat 2015.
  • Veasna, S., Wu, W.Y. ve Huang, C.H. (2013). The Impact of Destination Source Credibility on Destination Satisfaction: The Mediating Effects of Destination Attachment and Destination Image, Tourism Management, 36: 511-526.
  • Vong, F. (2013). Relationships among Perception of Heritage Management, Satisfaction and Destination Cultural Image, Journal of Tourism and Cultural Change, 11 (4): 287-301.
  • Walmsley, D.J. ve Jenkins, J.M. (1993). Appraisive Images of Tourist Areas: Application of Personal Constructs, The Australian Geographer, 24 (2): 1-13.
  • Walmsley, D.J. ve Young, M. (1998). Evaluative Images and Tourism: The Use of Personal Constructs to Describe the Structure of Destination Images, Journal of Travel Research, 36 (3): 65-69.
  • Weiler, B. ve Ham, S.H. (2002). Tour Guide Training: A Model for Sustainable Capacity Building in Developing Countries, Journal of Sustainable Tourism, 10 (1): 52-69.
  • Weiler, B. ve Kim, A.K. (2011). Tour Guides as Agents of Sustainability: Rhetoric, Reality and Implications for Research, Tourism Recreation Research, 36 (2): 113-125.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zhang, H.Q. ve Chow, I. (2004). Application of Importance-Performance Model in Tour Guides’ Performance: Evidence from Mainland Chinese Outbound Visitors in Hong Kong, Tourism Management, 25 (1): 81-91.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hakem Denetimli Makaleler
Yazarlar

Caner Ünal 0000-0002-2591-3389

Meltem Caber 0000-0001-5191-373X

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Ünal, C., & Caber, M. (2019). Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 30(1), 82-92. https://doi.org/10.17123/atad.580655
AMA Ünal C, Caber M. Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Haziran 2019;30(1):82-92. doi:10.17123/atad.580655
Chicago Ünal, Caner, ve Meltem Caber. “Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına Ve Memnuniyetine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 30, sy. 1 (Haziran 2019): 82-92. https://doi.org/10.17123/atad.580655.
EndNote Ünal C, Caber M (01 Haziran 2019) Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 30 1 82–92.
IEEE C. Ünal ve M. Caber, “Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 30, sy. 1, ss. 82–92, 2019, doi: 10.17123/atad.580655.
ISNAD Ünal, Caner - Caber, Meltem. “Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına Ve Memnuniyetine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 30/1 (Haziran 2019), 82-92. https://doi.org/10.17123/atad.580655.
JAMA Ünal C, Caber M. Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019;30:82–92.
MLA Ünal, Caner ve Meltem Caber. “Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına Ve Memnuniyetine Etkisi”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 30, sy. 1, 2019, ss. 82-92, doi:10.17123/atad.580655.
Vancouver Ünal C, Caber M. Turist Rehberlerinin Mesleki Yeterliliklerinin Destinasyon İmajına ve Memnuniyetine Etkisi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2019;30(1):82-9.