It is dependent that hotel managements serve their clients quality service and increase their profitability to that their employees are satisfied with their jobs adequately. In this context, aim of this study is to determine employee’s general job satisfaction levels which is very important for hotel managements, to reveal the factors affecting satisfaction, to determine the relation between some demographical features of employee and job satisfaction and to compare the job satisfaction levels according to region, status and juridical structure of the hotel managements where employee work. According to findings attained, it is revealed that employee’s job satisfaction level is in an assumable good level and there are eight factors affecting satisfaction level: colleagues, management style, facilities, nature of job, promotion wage, bonus and communication. It is determined that management style has the most, and wage has the least effect on satisfaction. According to the other findings of the study, level of satisfaction increases as the age and working duration of employee in the sector increases; level of satisfaction decreases as education level of the employee increases
Employee Employee satisfaction Hotel managements Job satisfaction scale Antalya
Otel işletmelerinin müşterilerine kaliteli hizmet sunması ve kârlılıklarını artırabilmesi, çalışanlarının işlerinden yeterince memnun olmalarına bağlıdır. Bu çerçevede bu çalışmanın amacı; geliştirilen bir iş memnuniyet ölçeği ile otel işletmeleri için son derece önem arz eden çalışanların genel iş memnuniyet düzeylerini tespit etmek, memnuniyete etki eden faktörleri ortaya koymak, çalışanların bazı demografik özellikleri ile iş memnuniyetleri arasındaki ilişkileri belirlemek ve çalışanların çalıştıkları otel işletmelerinin bölgesi, statüsü ve hukuki yapısına göre iş memnuniyet düzeylerini karşılaştırmaktır. Elde edilen bulgulara göre çalışanların genel iş memnuniyetlerinin iyi sayılabilecek bir düzeyde olduğu ve memnuniyete etki eden sekiz faktör ortaya koyulmuştur: İş arkadaşları, yönetim tarzı, ek imkânlar, işin doğası, terfi, ücret, ödül ve iletişim. Memnuniyete en fazla etkiyi yönetim tarzı boyutunun, en az etkiyi ise ücret boyutunun yaptığı belirlenmiştir. Çalışmanın diğer bulgularına göre, çalışanların yaşları ve sektörde çalışma süreleri arttıkça memnuniyet düzeylerinin arttığı, eğitim seviyeleri yükseldikçe memnuniyet düzeylerinin düştüğü tespit edilmiştir.
Çalışan Çalışan memnuniyeti Otel işletmeleri İş memnuniyet ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hakem Denetimli Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 24 Sayı: 2 |