Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 2, 257 - 268, 01.12.2017
https://doi.org/10.17123/atad.362440

Öz

Bu makale, turizmin sosyo-kültürel etkileri konusunda yerel halkın algılarını araştırmaktadır. Çalışma alanı olan Çınarcık ilçe merkezi Türkiye’nin Marmara kıyısında yer alan eski bir ikinci konut destinasyonudur. Burada 1960’lardan itibaren dar kıyı şeridinde apartman şeklinde ikinci konutlar gelişme göstermiştir. Araştırmada veriler yerel halka uygulanan anketler aracılığıyla toplanmıştır. Anketler, Temmuz 2015 ve Ağustos 2015 tarihlerinde kolayda örneklem yöntemi ile seçilen 372 yerel sakine uygulanmıştır. Anket sonuçlarına göre; ikinci konutların ilçede eğlence olanaklarının artması, gruplar arasında dostluklar kurulması, göçlerin artması gibi çeşitli olumlu sosyo-kültürel etkileri ön plana çıkmıştır. Ancak ilçedeki alkol kullanımı ve suç oranının artması, geleneksel yaşam biçiminin değişmesi ise başlıca kaygı duyulan negatif sosyo-kültürel etkilerdir. Sosyo-kültürel etkiler konusundaki algılamalar, demografik değişkenlere göre anlamlı farklılıklar göstermiştir. Yanıtlar Çınarcık’ta ikinci konutların sosyo-kültürel etkilerinin genel olarak tatmin edici düzeyde olmadığını göstermektedir.

Kaynakça

  • Alhasanat, S.A. ve Hyasat, A.S. (2011). Sociocultural Impacts of Tourism on the Local Community in Petra, Jordan, Jordan Journal of Social Sciences, 4 (1): 114-158.
  • Andereck, K.L., Valentine, K.M.; Knopf, R.C. ve Vogt, C.A. (2005). Residents Perceptions of Community Tourism Impacts, Annals of Tourism Research, 32 (4): 1056–1076.
  • Ap, J. (1992). Residents Perceptions on Tourism Impacts, Annals of Tourism Research, 19 (4): 665-690.
  • Aronsson, L. (2004). Place Attachment of Vacation Resident: Between Tourists and Permanenet Residents. İçinde C.M. Hall and D. K. Müller, (Editors) Tourism, Mobility and Second Homes Between Elite Landscape and Common Ground (p. 75-86). Clevedon: Channel View Publications.
  • Bakırcı, S. (2007). Yabancıların İkinci Konut Talebinin Fiziksel Çevreye Etkisi: Dalyan Örneği. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı, F. (2011). İkinci Konut Turizmi Kapsamında Alanya’da Konut Edinen Yabancıların Kentin Sosyal, Kültürel ve Ekonomik Yapısına Etkileri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Brunt, P. ve Courtney, P. (1999). Host Perceptions of Sociocultural Impacts, Annals of Tourism Research, 26 (3): 493-515.
  • Chuang, S.T. (2013). Resident Attidudes Toward Rural Tourism in Taiwan: A Compat-rative Viewpoint, International Journal of Tourism Research, 15: 152-170.
  • Clout, H.D. (1969). Second Homes in France, Journal of the Town Planning Institute, 55: 440-443.
  • Cottyn, I. (2011). The Spatial and Socio Cultural Impacts of Second Home Development A Case Study on Franschhoek South Africa (Unpublished Master Thesis). Netherlands: Utrecht University International Development Studies.
  • Dal, N. ve Baysan, S. (2007). Kuşadası’nda Kıyı Kullanımı ve Turizmin Mekânsal Etkileri Konusunda Yerel Halkın Tutumları, Ege Coğrafya Dergisi, 16: 69-85.
  • Dykes, S. ve Walmsley, A. (2015). The Reluctant Tourist? An Exploration of Second Home Owners’ Perceptions of Their Inpcatson North Cornwall, UK, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 6 (2): 95-116.
  • Emekli, G. (2014). İkinci Konut Kavramı Açısından Turizm Coğrafyasının Önemi ve Türkiye’de İkinci Konutların Gelişimi, Ege Coğrafya Dergisi, 23 (1): 25-42.
  • Farstad, M. ve Rye, J.F. (2013). Second Home Owners, Locals and Their Perspectives on Rural Development, Journal of Rural Studies, 30: 41-51.
  • Gökdeniz, A. (2014). Ev Turizmi Ayvalık ve Danimarka Navasol Örnekleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Hall, M. ve Page, S.J. (2006). The Geography of Tourism and Recreation Environment, Place and Space. Londra ve New York: Routledge.
  • Hashimoto, A. (2002). Tourism and Sociocultural Development Issues. İçinde; R. Sharpley and D. J. Telfer (Editors) Tourism and Development (p. 202-230). Great Britain: Channel View Publications.
  • Kılıçaslan, Ç. (2006). İkinci Konutların Deniz Kıyılarına Etkisi, Süleyman Demirel Üniv. Orman Fakültesi Dergisi, A (1): 147-156.
  • Kısa, P. (1998). İkincil Konut Mimarlığında Cephe, Kütle ve Dış Mekân Oluşumu (Bodrum-Antalya Arası Kıyı Yerleşmeleri) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • King, B., Pizam, A. ve Milman, A. (1993). Social Impacts of Tourism: Host Perceptions, Annals of Tourism Research, 20 (4): 650-665.
  • Kozak, M. ve Duman, T. (2011). İkinci Konutların Turizm Sektörüne Kazandırılması: Muğla İli Datça İlçesi Örneği, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (2): 226-242.
  • Kuvan, Y. ve Akan, P. (2005). Residents Attitudes Toward General and Forest-related Impacts of Tourism: The Case of Belek, Antalya, Tourism Management, 26 (5): 691-706.
  • Manisa, K. (2007). İkincil Konutların Turizm Sektöründe Yeniden Kullanılabilmesine İlişkin Bir Model Önerisi (Basılmamış Doktora Tezi). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Marjavaara, R. (2007). The Displacement Myth: Second Home Tourism in the Stockholm Archipelago, Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment, 9 (3): 296-317.
  • Mathieson, A. ve Wall, G. (1982). Tourism: Economic, Physical and Social Impacts. Londra: Longman.
  • McGehee, N.G. ve Andereck, K.L. (2004). Factors Predicting Rural Residents’ Support of Tourism, Journal of Travel Study, 43: 131-140.
  • Müller, D.K. (1999) German Second Home Owners in The Swedish Countryside: On The Internationalization of the Leisure Space (Basılmamış Doktora Tezi). Sweden: Umeå University Department of Social and Economic Geography.
  • Müller, D.K. (2004). Mobility, Tourism and Second Homes. İçinde; M. Hall and D. K. Müller (Editors) Tourism, Mobility and Second Homes Between Elite Landscape and Common Ground (p. 387-398). Clevedon: Channel View Publications.
  • Müller, D.K. (2011). Second Homes in Rural Areas: Reflections on a Troubled History, Norsk Geografisk Tidsskrift-Norwegian Journal of Geography, 65 (3): 137-143.
  • NVI (2014). http://www.nvi.gov.tr/NVI.html, Erişim tarihi: 29 Ekim 2015.
  • Özgüç, N. (1977). Tatil Evleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehircilik Enstitüsü Dergisi, 14: 69-92.
  • Özsoy, T. (2015). Türkiye’de İkincil Konutların Turizmin Pazarlamasında Kullanımı, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (10): 01-18.
  • Pitkänen, K. ve Vepsäläinen, M. (2008). Foreseeing the Future of Second Home Tourism: The Case of Finnish Media and Policy Discourse, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 8 (19): 1-24.
  • Rye, J.F. (2011). Conflicts and Contestations, Rural Populations Perspectives on the Second Homes Phenomenon, Journal of Rural Studies, 27: 263-274.
  • Sabancı, S. (1995). Ekolojik Açıdan Turizm Yerleşimlerinin Kıyı Kullanımına Etkisi (İkinci Konut Olgusu-Silivri Örneği) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Salamin, F. (2011). Integration of Second Homeowners: An Alternative Solution to the Second Home Problems in Brione Sopra Minusio (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Italya: Università della Svizzera Italiana.
  • Salazar, N.B. ve Zhang, Y. (2013). Seasonal Lifestyle Tourism: The Case of Chinese Elites, Annals of Tourism Research, 43: 81-99.
  • Sharpley, R. (2006). Travel and Tourism. Londra: Sage Publications.
  • Somuncu, M., Akpınar, N., Kurum, E., Çubuk Kaya, N. ve Özelçi Eceral, T. (2010). Gümüşhane İli Yaylalarındaki Arazi Kullanımı ve İşlev Değişiminin Değerlendirilmesi: Kazıkbeli ve Alistire Yaylaları Örneği, Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2 (2): 107-127.
  • Turizm Bakanlığı (1990). İkinci Konut Envanteri, 1989 (Rapor No: 1990/3). Ankara: Turizm Bakanlığı Yatırımlar Genel Müdürlüğü.
  • TÜİK (2014). https://biruni.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul, Erişim tarihi: 17 Aralık 2015.
  • Ursić, S., Mišetić, R. ve Mišetić, A. (2016). How to Preserve Landscape Quality-Second Home Paradox, International Conference Green Urbanism, Procedia Environmental Sciences (101-111). Elsevier.
  • Wang, X. (2006). The Second Home Phenomenon in Haikou China (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Canada: University of Waterloo, Planning Department.

Local Resident Attitudes Towards Socio-Cultural Effects of Second Homes: Case of Yalova-Çınarcık

Yıl 2017, Cilt: 28 Sayı: 2, 257 - 268, 01.12.2017
https://doi.org/10.17123/atad.362440

Öz

This paper investigates perceptions of local people about socio-cultural impacts of tourism. The study area is located on eastern coast of Marmara Sea in Çınarcık district of Turkey that has been used as a popular second home destination for years.Second homes have been constructed in the form of apartments on the narrow coastal strip in this area since 1960s. The data were collected by conducting questionnaire surveys with local residents. Questionnaire surveys were conducted with a total of 372 local residents selected by convenience sampling during July 2015 and August 2015. Results revealed that establishment of seconds homes in the area have various positive socio-cultural effects such as increasing the entertainment opportunities in the districts, establishing friendships networks among the groups and increase in immigration. However, local residents are also concerned about various negative socio-cultural effects of second homes, like increase inalcohol usage, increase in crime rate in the city and changing traditional way of life. The perceptions about socio-cultural effects have shown significant differences according to demographic variables used in the study. It has been found that the socio-cultural effects of second homes in Cinarcik are generally percieved dissatisfying.

Kaynakça

  • Alhasanat, S.A. ve Hyasat, A.S. (2011). Sociocultural Impacts of Tourism on the Local Community in Petra, Jordan, Jordan Journal of Social Sciences, 4 (1): 114-158.
  • Andereck, K.L., Valentine, K.M.; Knopf, R.C. ve Vogt, C.A. (2005). Residents Perceptions of Community Tourism Impacts, Annals of Tourism Research, 32 (4): 1056–1076.
  • Ap, J. (1992). Residents Perceptions on Tourism Impacts, Annals of Tourism Research, 19 (4): 665-690.
  • Aronsson, L. (2004). Place Attachment of Vacation Resident: Between Tourists and Permanenet Residents. İçinde C.M. Hall and D. K. Müller, (Editors) Tourism, Mobility and Second Homes Between Elite Landscape and Common Ground (p. 75-86). Clevedon: Channel View Publications.
  • Bakırcı, S. (2007). Yabancıların İkinci Konut Talebinin Fiziksel Çevreye Etkisi: Dalyan Örneği. (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Baltacı, F. (2011). İkinci Konut Turizmi Kapsamında Alanya’da Konut Edinen Yabancıların Kentin Sosyal, Kültürel ve Ekonomik Yapısına Etkileri (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Brunt, P. ve Courtney, P. (1999). Host Perceptions of Sociocultural Impacts, Annals of Tourism Research, 26 (3): 493-515.
  • Chuang, S.T. (2013). Resident Attidudes Toward Rural Tourism in Taiwan: A Compat-rative Viewpoint, International Journal of Tourism Research, 15: 152-170.
  • Clout, H.D. (1969). Second Homes in France, Journal of the Town Planning Institute, 55: 440-443.
  • Cottyn, I. (2011). The Spatial and Socio Cultural Impacts of Second Home Development A Case Study on Franschhoek South Africa (Unpublished Master Thesis). Netherlands: Utrecht University International Development Studies.
  • Dal, N. ve Baysan, S. (2007). Kuşadası’nda Kıyı Kullanımı ve Turizmin Mekânsal Etkileri Konusunda Yerel Halkın Tutumları, Ege Coğrafya Dergisi, 16: 69-85.
  • Dykes, S. ve Walmsley, A. (2015). The Reluctant Tourist? An Exploration of Second Home Owners’ Perceptions of Their Inpcatson North Cornwall, UK, European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 6 (2): 95-116.
  • Emekli, G. (2014). İkinci Konut Kavramı Açısından Turizm Coğrafyasının Önemi ve Türkiye’de İkinci Konutların Gelişimi, Ege Coğrafya Dergisi, 23 (1): 25-42.
  • Farstad, M. ve Rye, J.F. (2013). Second Home Owners, Locals and Their Perspectives on Rural Development, Journal of Rural Studies, 30: 41-51.
  • Gökdeniz, A. (2014). Ev Turizmi Ayvalık ve Danimarka Navasol Örnekleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Hall, M. ve Page, S.J. (2006). The Geography of Tourism and Recreation Environment, Place and Space. Londra ve New York: Routledge.
  • Hashimoto, A. (2002). Tourism and Sociocultural Development Issues. İçinde; R. Sharpley and D. J. Telfer (Editors) Tourism and Development (p. 202-230). Great Britain: Channel View Publications.
  • Kılıçaslan, Ç. (2006). İkinci Konutların Deniz Kıyılarına Etkisi, Süleyman Demirel Üniv. Orman Fakültesi Dergisi, A (1): 147-156.
  • Kısa, P. (1998). İkincil Konut Mimarlığında Cephe, Kütle ve Dış Mekân Oluşumu (Bodrum-Antalya Arası Kıyı Yerleşmeleri) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Edirne: Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • King, B., Pizam, A. ve Milman, A. (1993). Social Impacts of Tourism: Host Perceptions, Annals of Tourism Research, 20 (4): 650-665.
  • Kozak, M. ve Duman, T. (2011). İkinci Konutların Turizm Sektörüne Kazandırılması: Muğla İli Datça İlçesi Örneği, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 12 (2): 226-242.
  • Kuvan, Y. ve Akan, P. (2005). Residents Attitudes Toward General and Forest-related Impacts of Tourism: The Case of Belek, Antalya, Tourism Management, 26 (5): 691-706.
  • Manisa, K. (2007). İkincil Konutların Turizm Sektöründe Yeniden Kullanılabilmesine İlişkin Bir Model Önerisi (Basılmamış Doktora Tezi). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Marjavaara, R. (2007). The Displacement Myth: Second Home Tourism in the Stockholm Archipelago, Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment, 9 (3): 296-317.
  • Mathieson, A. ve Wall, G. (1982). Tourism: Economic, Physical and Social Impacts. Londra: Longman.
  • McGehee, N.G. ve Andereck, K.L. (2004). Factors Predicting Rural Residents’ Support of Tourism, Journal of Travel Study, 43: 131-140.
  • Müller, D.K. (1999) German Second Home Owners in The Swedish Countryside: On The Internationalization of the Leisure Space (Basılmamış Doktora Tezi). Sweden: Umeå University Department of Social and Economic Geography.
  • Müller, D.K. (2004). Mobility, Tourism and Second Homes. İçinde; M. Hall and D. K. Müller (Editors) Tourism, Mobility and Second Homes Between Elite Landscape and Common Ground (p. 387-398). Clevedon: Channel View Publications.
  • Müller, D.K. (2011). Second Homes in Rural Areas: Reflections on a Troubled History, Norsk Geografisk Tidsskrift-Norwegian Journal of Geography, 65 (3): 137-143.
  • NVI (2014). http://www.nvi.gov.tr/NVI.html, Erişim tarihi: 29 Ekim 2015.
  • Özgüç, N. (1977). Tatil Evleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Şehircilik Enstitüsü Dergisi, 14: 69-92.
  • Özsoy, T. (2015). Türkiye’de İkincil Konutların Turizmin Pazarlamasında Kullanımı, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (10): 01-18.
  • Pitkänen, K. ve Vepsäläinen, M. (2008). Foreseeing the Future of Second Home Tourism: The Case of Finnish Media and Policy Discourse, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 8 (19): 1-24.
  • Rye, J.F. (2011). Conflicts and Contestations, Rural Populations Perspectives on the Second Homes Phenomenon, Journal of Rural Studies, 27: 263-274.
  • Sabancı, S. (1995). Ekolojik Açıdan Turizm Yerleşimlerinin Kıyı Kullanımına Etkisi (İkinci Konut Olgusu-Silivri Örneği) (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Salamin, F. (2011). Integration of Second Homeowners: An Alternative Solution to the Second Home Problems in Brione Sopra Minusio (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Italya: Università della Svizzera Italiana.
  • Salazar, N.B. ve Zhang, Y. (2013). Seasonal Lifestyle Tourism: The Case of Chinese Elites, Annals of Tourism Research, 43: 81-99.
  • Sharpley, R. (2006). Travel and Tourism. Londra: Sage Publications.
  • Somuncu, M., Akpınar, N., Kurum, E., Çubuk Kaya, N. ve Özelçi Eceral, T. (2010). Gümüşhane İli Yaylalarındaki Arazi Kullanımı ve İşlev Değişiminin Değerlendirilmesi: Kazıkbeli ve Alistire Yaylaları Örneği, Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2 (2): 107-127.
  • Turizm Bakanlığı (1990). İkinci Konut Envanteri, 1989 (Rapor No: 1990/3). Ankara: Turizm Bakanlığı Yatırımlar Genel Müdürlüğü.
  • TÜİK (2014). https://biruni.tuik.gov.tr/adnksdagitapp/adnks.zul, Erişim tarihi: 17 Aralık 2015.
  • Ursić, S., Mišetić, R. ve Mišetić, A. (2016). How to Preserve Landscape Quality-Second Home Paradox, International Conference Green Urbanism, Procedia Environmental Sciences (101-111). Elsevier.
  • Wang, X. (2006). The Second Home Phenomenon in Haikou China (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Canada: University of Waterloo, Planning Department.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Hakem Denetimli Makaleler
Yazarlar

Ayşe Okuyucu 0000-0002-4415-6520

Mehmet Somuncu 0000-0001-8890-0537

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 28 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Okuyucu, A., & Somuncu, M. (2017). İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 28(2), 257-268. https://doi.org/10.17123/atad.362440
AMA Okuyucu A, Somuncu M. İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. Aralık 2017;28(2):257-268. doi:10.17123/atad.362440
Chicago Okuyucu, Ayşe, ve Mehmet Somuncu. “İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 28, sy. 2 (Aralık 2017): 257-68. https://doi.org/10.17123/atad.362440.
EndNote Okuyucu A, Somuncu M (01 Aralık 2017) İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 28 2 257–268.
IEEE A. Okuyucu ve M. Somuncu, “İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 28, sy. 2, ss. 257–268, 2017, doi: 10.17123/atad.362440.
ISNAD Okuyucu, Ayşe - Somuncu, Mehmet. “İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi 28/2 (Aralık 2017), 257-268. https://doi.org/10.17123/atad.362440.
JAMA Okuyucu A, Somuncu M. İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;28:257–268.
MLA Okuyucu, Ayşe ve Mehmet Somuncu. “İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği”. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 28, sy. 2, 2017, ss. 257-68, doi:10.17123/atad.362440.
Vancouver Okuyucu A, Somuncu M. İkinci Konutların Sosyo-Kültürel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Tutumları: Yalova-Çınarcık Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;28(2):257-68.