Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SURVEY APPROACH FOR DETERMINING THE SENSE ON THE GOLDEN RATIO

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 87 - 96, 25.12.2019

Öz

The
subconscious unwittingly provides to make decision and leads to people. This is
the most true and pure form of decision. Because this decision is not
information acquired in the short-term life, but it is the result of all
humanity's experience in its resources. Quantitative facts like the golden
ratio also address human sense. The golden ratio is a rate founded the nature.
And it is used to architecture from art, to function from aesthetic and to
science by human. It is thought that the facts have the golden ratio creates
aesthetic consciously or unconsciously.



Aim in this study is to determine size of the
golden ratio perception of people. And it is also to determine how it has
changed. For this aim, the visual survey study was made. According to the
education area and the gender, changes in perception and information of the
golden ratio were observed in the survey. Statistical analysis was applied data
from the survey. In result of the study, there is not differentiation in shape
questions according to the education area and gender. But there is significantly
differentiation in the questions about information of the golden ratio. The
information of the golden ratio is higher in design education students, and
awareness increases with the education level. According to result of
statistics, the golden ratio perception exists in many of the shape questions
for many of the participants.

Kaynakça

  • Künüçen, H., Olguntürk, K., 2014. Görsel İletişim Öğelerinin Yeni Bir Medya Dili Olarak Sinemada Yeniden Tasarımı. International Conference on Communication, Media, Technology and Design, 24 - 26 April, İstanbul.
  • Beyaztaş, H., S., 2012. Mimari Tasarımda Ekolojik Bağlamda Biçim ve Doğa İlişkisi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Doczi, G., 1994, The Power of Limits: Proportional Harmonies in Nature, Art and Architecture, Shambhala Publications, Boston.
  • Dunlap, A., 2003, The Golden Ratio and Fibonacci Numbers, World Scientific Press, London.
  • Kalaycı, L., 1994. Sanatta Altın Oranın Metamorfoz Hikayesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tekkanat, N., 2006. Altınoranın Kaynakları ve Sanata Yansıması. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Antalya.
  • Kawabata, H., Zeki, S., 2004. Neural Correlates of Beauty. J Neurophysiol, 91:1699-705.
  • Ertuğrul E., 2007. Güzelliğin algılanması ve cinsel çekicilik. Psychiatry In Türkiye.;9:124-34.
  • Öz, A., Dinçyürek, Ç., Emran, A.,H., Özer, M., 2010. Farklı Sosyal Çevrelerin Yüz Çekiciliğini Algılamasında Altın Oran Faktörü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 11 (3) : 82-86.
  • Ricketts, R., M., 1982. The Biological Significance of The Divine Proportion and Fibonacci Series. Am J Orthod;81:351-70.
  • Atalay, B., 2006. Matematik ve Mona Lisa. Albatros Kitabevi. 1-82.
  • Livio, M., 2002b. The Golden Ratio and Aesthetics. Plus Magazine.
  • San, İ., 2003. Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Beyoğlu, A. 2016. Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), Cilt: XIII, Sayı:I, 360-382.
  • Gezer, H., 2014. Mimariyi Yaşamak. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Yıl: 13 Sayı: 26, s. 227-258.
  • Livio, M., 2002a. The Golden Ratio. The Story of Phi, The World’s Most Astonoshing Number. Broadway Books, New York.
  • Kıvanç, F., E., 2005. Fibonacci Sayı Dizisi ve Altın Oran. Pivolka Dergisi, sayı 16, sayfa 14.
  • Tunçer, O. C., 1981. Orantı ve Modül Üzerine Selçuklu Yapılarından Bazı Örnekler. Vakıflar Dergisi XIII, Ankara, s. 449-458.

ALTIN ORAN ALGISININ TESPİT EDİLMESİNDE ANKET YAKLAŞIMI

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 87 - 96, 25.12.2019

Öz

Bilinçaltı,
farkında olmadan insanoğlunu pek çok durumda yönlendirir ve kararlar vermesini
sağlar. Bu karar vermenin en saf ve en doğru şeklidir. Çünkü bu karar insanın
kısa süreli hayatında edindiği bilgiler değil, tüm insanlığın kaynaklarında
bulunan tecrübesinin sonucudur. Renkler, şekiller, desenler, dokular, tatlar
gibi pek çok farklı verinin barındırdığı detaylar bu tecrübe ile algılanır.



Altın oran gibi
nicel özelliklere sahip olgular da insan algısına hitap eder. Altın oran,
doğanın sahip olduğu ve sonrasında insanoğlu tarafından sanattan mimariye,
estetikten fonksiyona ve bilime kadar pek çok alanda incelenen ve kullanılan
bir orandır. Altın orana sahip olguların bilinçli ve bilinç dışı olarak
algılanarak estetiği ortaya çıkardığı düşünülmektedir.



Gerçekleştirilen
bu çalışmada amaç, insanoğlunun ne boyutta bir altın oran algısına sahip
olduğunun ve bu algının ne şekilde değişkenlik gösterdiğinin belirlenmesidir.
Bu amaç doğrultusunda görsel anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Farklı
eğitim alanlarına uygulanan anketlerde eğitim alanı ve cinsiyete göre altın
oran algısındaki ve bilgisindeki değişim gözlemlenmiştir. Anketlerden elde
edilen verilere istatistiki analiz uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, eğitim
alanı ve cinsiyete bağlı olarak şekil sorularında önemli bir çeşitlenme
olmadığı, ancak altın oran bilgisine ilişkin sorularda önemli derece
farklılaşma olduğu görülmüştür. Tasarım eğitimi alan katılımcılarda altın oran
bilgisinin nispeten daha yüksek olduğu ve eğitim seviyesi ile birlikte altın
oran konusunda bilinçlenmenin arttığı ortaya çıkmıştır. Yapılan anket ve
istatistikler sonucunda katılımcıların büyük çoğunluğunda şekil sorularının
önemli bir kısmında altın oran algısının mevcut olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Künüçen, H., Olguntürk, K., 2014. Görsel İletişim Öğelerinin Yeni Bir Medya Dili Olarak Sinemada Yeniden Tasarımı. International Conference on Communication, Media, Technology and Design, 24 - 26 April, İstanbul.
  • Beyaztaş, H., S., 2012. Mimari Tasarımda Ekolojik Bağlamda Biçim ve Doğa İlişkisi. İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Doczi, G., 1994, The Power of Limits: Proportional Harmonies in Nature, Art and Architecture, Shambhala Publications, Boston.
  • Dunlap, A., 2003, The Golden Ratio and Fibonacci Numbers, World Scientific Press, London.
  • Kalaycı, L., 1994. Sanatta Altın Oranın Metamorfoz Hikayesi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Tekkanat, N., 2006. Altınoranın Kaynakları ve Sanata Yansıması. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, Antalya.
  • Kawabata, H., Zeki, S., 2004. Neural Correlates of Beauty. J Neurophysiol, 91:1699-705.
  • Ertuğrul E., 2007. Güzelliğin algılanması ve cinsel çekicilik. Psychiatry In Türkiye.;9:124-34.
  • Öz, A., Dinçyürek, Ç., Emran, A.,H., Özer, M., 2010. Farklı Sosyal Çevrelerin Yüz Çekiciliğini Algılamasında Altın Oran Faktörü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Dergisi, 11 (3) : 82-86.
  • Ricketts, R., M., 1982. The Biological Significance of The Divine Proportion and Fibonacci Series. Am J Orthod;81:351-70.
  • Atalay, B., 2006. Matematik ve Mona Lisa. Albatros Kitabevi. 1-82.
  • Livio, M., 2002b. The Golden Ratio and Aesthetics. Plus Magazine.
  • San, İ., 2003. Sanat Eğitimi Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Beyoğlu, A. 2016. Sanat Eğitiminde Altın Oran ve Leonardo da Vinci’nin Eserleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi (YYU Journal Of Education Faculty), Cilt: XIII, Sayı:I, 360-382.
  • Gezer, H., 2014. Mimariyi Yaşamak. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi Yıl: 13 Sayı: 26, s. 227-258.
  • Livio, M., 2002a. The Golden Ratio. The Story of Phi, The World’s Most Astonoshing Number. Broadway Books, New York.
  • Kıvanç, F., E., 2005. Fibonacci Sayı Dizisi ve Altın Oran. Pivolka Dergisi, sayı 16, sayfa 14.
  • Tunçer, O. C., 1981. Orantı ve Modül Üzerine Selçuklu Yapılarından Bazı Örnekler. Vakıflar Dergisi XIII, Ankara, s. 449-458.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ömer Atabeyoğlu 0000-0001-7230-8598

Aslıhan Argan 0000-0001-5148-6563

Kübra Nur Beyli Bu kişi benim 0000-0002-0965-1251

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2019
Kabul Tarihi 23 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Atabeyoğlu, Ö., Argan, A., & Beyli, K. N. (2019). ALTIN ORAN ALGISININ TESPİT EDİLMESİNDE ANKET YAKLAŞIMI. ATA Planlama Ve Tasarım Dergisi, 3(2), 87-96.