The
subconscious unwittingly provides to make decision and leads to people. This is
the most true and pure form of decision. Because this decision is not
information acquired in the short-term life, but it is the result of all
humanity's experience in its resources. Quantitative facts like the golden
ratio also address human sense. The golden ratio is a rate founded the nature.
And it is used to architecture from art, to function from aesthetic and to
science by human. It is thought that the facts have the golden ratio creates
aesthetic consciously or unconsciously.
Aim in this study is to determine size of the
golden ratio perception of people. And it is also to determine how it has
changed. For this aim, the visual survey study was made. According to the
education area and the gender, changes in perception and information of the
golden ratio were observed in the survey. Statistical analysis was applied data
from the survey. In result of the study, there is not differentiation in shape
questions according to the education area and gender. But there is significantly
differentiation in the questions about information of the golden ratio. The
information of the golden ratio is higher in design education students, and
awareness increases with the education level. According to result of
statistics, the golden ratio perception exists in many of the shape questions
for many of the participants.
Bilinçaltı,
farkında olmadan insanoğlunu pek çok durumda yönlendirir ve kararlar vermesini
sağlar. Bu karar vermenin en saf ve en doğru şeklidir. Çünkü bu karar insanın
kısa süreli hayatında edindiği bilgiler değil, tüm insanlığın kaynaklarında
bulunan tecrübesinin sonucudur. Renkler, şekiller, desenler, dokular, tatlar
gibi pek çok farklı verinin barındırdığı detaylar bu tecrübe ile algılanır.
Altın oran gibi
nicel özelliklere sahip olgular da insan algısına hitap eder. Altın oran,
doğanın sahip olduğu ve sonrasında insanoğlu tarafından sanattan mimariye,
estetikten fonksiyona ve bilime kadar pek çok alanda incelenen ve kullanılan
bir orandır. Altın orana sahip olguların bilinçli ve bilinç dışı olarak
algılanarak estetiği ortaya çıkardığı düşünülmektedir.
Gerçekleştirilen
bu çalışmada amaç, insanoğlunun ne boyutta bir altın oran algısına sahip
olduğunun ve bu algının ne şekilde değişkenlik gösterdiğinin belirlenmesidir.
Bu amaç doğrultusunda görsel anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Farklı
eğitim alanlarına uygulanan anketlerde eğitim alanı ve cinsiyete göre altın
oran algısındaki ve bilgisindeki değişim gözlemlenmiştir. Anketlerden elde
edilen verilere istatistiki analiz uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda, eğitim
alanı ve cinsiyete bağlı olarak şekil sorularında önemli bir çeşitlenme
olmadığı, ancak altın oran bilgisine ilişkin sorularda önemli derece
farklılaşma olduğu görülmüştür. Tasarım eğitimi alan katılımcılarda altın oran
bilgisinin nispeten daha yüksek olduğu ve eğitim seviyesi ile birlikte altın
oran konusunda bilinçlenmenin arttığı ortaya çıkmıştır. Yapılan anket ve
istatistikler sonucunda katılımcıların büyük çoğunluğunda şekil sorularının
önemli bir kısmında altın oran algısının mevcut olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2 |