Okul Tükenmişliğinin Temel Bileşenlerinin Araştırma Eğilimleri ve Öğrencilerin Bakış Açısı Üzerinden İncelenmesi
Yıl 2024,
Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 35, 30.12.2024
Yusuf Öztürk
,
Cahit Sunay
Öz
Öz. Bu çalışmada okul tükenmişliği olgusunun temel bileşenlerini araştırma eğilimleri ve öğrencilerin bakış açıları üzerinden belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışma iki aşamada gerçeklemiştir. Sırasıyla durum çalışması ve fenomenoloji deseni kullanılmıştır. İlk boyutta kabul kriterleri doğrultusunda veri kaynağı olarak 41 makale, 20 tez çalışması kullanılmıştır. İkinci boyutta ise veriler ölçüt örnekleme ile belirlenen 14 ortaokul öğrencisi ile yürütülen görüşmelerle toplanmıştır. Her iki boyutta veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizler sonucunda araştırmanın birinci basamağında; okul tükenmişliği ile ilişkili olan psikolojik ve akademik yaşantılara ilişkin değişkenler, okul tükenmişliği ile pozitif ve negatif yönlü olan değişkenler ile okul tükenmişliğini yordayıcı etkisi olan ve okul tükenmişliği tarafından yordanan değişkenler şeklinde temalaştırılmaya gidilmiştir. İkinci basamakta ise okul tükenmişliği olgusunun; okul tükenmişliğine zemin hazırlayan etkenler, okul tükenmişliğinin belirtileri ve okul tükenmişliğine karşı koruyucu faktörler olmak üzere üç bileşen etrafında toplandığı görülmüştür. Okul tükenmişliği ile baş etme noktasında bu çalışmanın bulgularının önemli bir kaynak olduğu düşünülmektedir
Kaynakça
- Acar, H., & Çakır, M. A. (2015). Lise öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi: Yeşilova ilçesi örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 152-168.
- Akıl, E., & Yazar, T. (2014). Üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 51-67.
- Akpınar, M. (2016). Okul tükenmişliği ile akademik stres ve öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.459516)
- Altuntaş, S., & Sezer, Ö. (2017). Investigating school attachment of secondary school students. İnönü University Journal of the Faculty of Education 18(1), 83-97, doi: 10.17679/inuefd.295722.
- Arkan, G., Sarıgöl-Ordin, Y., & Öztürk-Haney, M. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin mesleki değerleri ve tükenmişlik düzeyi arasındaki ilişki. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi
- Arıcı, A., Artan, T., Çiçek, M., Özbek, Y., & Özüçelik, D. N. (2017). Yaratıcı dramanın okul tükenmişliği ve öğrenci yaşam doyumu üzerindeki etkisi. Journal of Current Researches on Social Science, 7(4), 77-98. doi: 10.26579/jocress-7.4.6
- Ateş, B. (2016). Effect of solution focused group counseling for high school students in order to struggle with school burnout. Journal of Education and Training Studies, 4(4), 27-34 doi:10.11114/jets.v4i4.1254
- Atik, S. (2016). Akademik başarının yordayıcıları olarak öğretmene güven, okula karşı tutum, okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.452189)
- Avara, K. (2015). Ortaöğretim öğrencilerinde akademik güdülenmenin yordayıcısı olarak akademik özyeterlik, kariyer kararı yetkinlik beklentisi ve okul tükenmişliği (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 412359)
- Aypay, A. (2012). Ortaöğretim okul tükenmişliği ölçeği (OOTÖ). Eğitim ve Bilim Dergisi, 12(2), 782-787.
- Aypay, A. (2017a). Lisede okul tükenmişliğinin akademik bağlamda ödül bağımlılığı ile yordanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 8-19.
- Aypay, A. (2017b). A positive model for reducing and preventing school burnout in high school students. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 1345–1359.
- Aypay, A. (2018). Ortaokulda ödül bağımlılığı-ceza hassasiyeti ve ödül bağımlılığı-okul tükenmişliği arasındaki yordayıcı ilişkiler. Eğitim ve Bilim Dergisi, 43(194), 43-59. doi: 10.15390/EB.2018.6909
- Aypay, A., Durmuş, E. & Aybek, E.C. (2016). Akran zorbalığı, okul tükenmişliği ve ebeveyn izlemesi arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1389-1396. doi: 10.17719/jisr.20164317709
- Balkıs, M., Duru, E., Buluş, M. & Duru, S. (2011). Tükenmişliğin öğretmen adayları arasındaki yaygınlığı, demografik değişkenler ve akademik başarı ile ilişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 151-165. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/114603
- Bilge, F., Dost, M., & Çetin, B. (2014). Lise öğrencilerinde tükenmişliği ve okul bağlılığını etkileyen faktörler: Çalışma alışkanlıkları, yetkinlik inancı ve akademik başarı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(5), 1709-1727. doi: 10.12738/estp.2014.5.1727
- Büyükarıkan, B., & Büyükarıkan, U. (2015). Fen bilimleri enstitülerinde lisansüstü eğitimi alan öğrencilerin tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Birimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 459-478. doi: 10.18074/cnuiibf.217
- Cırcır, O. (2018) Ergenlerde okul tükenmişlik düzeylerinin aleksitimi ve okul iklimi açısından yordanması (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 493106)
- Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (Second ed.). Boston: Pearson.
- Çağlar, Ç. (2012). Öğrenci Yabancılaşma Ölçeği’nin (ÖYÖ) Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 195-205.
- Çakmak, A., & Şahin, H. (2017). Ortaokula devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal desteğin okul tükenmişliğine etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(61), 569-582.
- Çakır, S., Akça, F., Kodaz, A. F., & Tulgarer, S. (2014). The survey of academic procrastionation on high school students with in terms of school burn-out and learning styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 114, 654-662.
- Çam, Z., Deniz, K., & Kurnaz, A. (2014). Okul tükenmişliği: algılanan sosyal destek, mükemmeliyetçilik ve stres değişkenlerine dayalı bir yapısal eşitlik modeli sınaması. Eğitim ve Bilim, 39(173), 312-327.
- Çam, Z., & Öğülmüş, S. (2017). Okul tükenmişlik envanteri’nin Türkçeye uyarlanması ve psikometrik nitelikleri. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 14-29.
- Çapri, B., & Sönmez, G. (2013). Lise öğrencilerinin tükenmişlik puanlarının sosyodemografik değişkenler, psikolojik belirtiler ve bağlanma stilleri açısından incelenmesi. Journal of Human Science, 10(2), 194-218.
- Çelik, A. (2017). 6. 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ve öğrenme sürecinde yardım istemeleri ile genel akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 470011)
- Çelik, Y., & Üstün, A. (2017). Investigation of Burn-Up Levels of The Prospective Teachers Related to the Different Variables. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 10, 1825-1846.
- Dahlin, M., Joneborg, N., & Runeson, B. (2007). Performance-based self-esteem and burnout in a cross-sectional study of medical students. Medical Teacher, 29(1), 43-48.
- Datta, Loisellin (1990). Case Study Evaluations. Washington, DC: U.S. General Accounting Office
- Demirel, Z. (2018). Özel yetenekli ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 519910)
- Deniz, L., & Karbeyaz, A. S. (2018). Mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinde okul tükenmişliği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 735-755.
- Dyrbye, L. N., Eacker, A. M., & Harper, W. (2012) Distress and empathy do not drive changes in specialty preference among us medical students. Medıcal Teacher,34(2), 116-122
- Durmuş, E., Aypay, A., & Aybek, E. C. (2017). Parental monitoring and positive school climate in preventing school burnout. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(3), 355-386, doi: 10.14527/kuey.2017.013
- Dündar, B. B. (2018). Lise öğrencilerinde sınav kaygısı aile tutumu ve gelecek beklentisinin okul tükenmişliği ile ilişkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 526607)
- Eker, G. (2007). Endüstri meslek lisesi öğrencilerinin tükenmişlik düzeyleri (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 201595)
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGram-Hill Companies.
- Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.
- Gotwals, J. K. (2011). Perfectionism and burnout within intercollegiate sport: A person-oriented approach. The Sport Psychologist, 25(4), 489-510.
- Gündoğmuş, G. (2017). Yalnızlık düzeyinin yordanmasında anne baba tutumları ve okul tükenmişliği (Yüksek lisans tezi.) Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 469139)
- Gündüz, Z. B. (2016). Ortaöğretim Öğrencilerinde okul tükenmişliği ile kendine saygı ve anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi.) Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 440425)
- Gündüz, Z. B., & Özyürek, A. (2018). Lise öğrencilerinin okul tükenmişlik düzeyleri ve anne baba tutum algıları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 17(1), 384-395. doi: 10.17051/ilkonline.2018.413786
- Güneş, A. (2016). Okul tükenmişliğinin yordanmasında psikolojik dayanıklılık ve problem çözme becerileri (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 440721)
- Guthrie, E., Campbell, M., Black, D., Creed, F., Bagalkote, H., & Shaw, C. (1998). Psychological stress and burnout in medical students: a five-year prospective longitudinal study. Journal of the Royal Society of Medicine, 91(5), 237-243. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1296698/
- Hastunç, Y. (2018). Motivasyonel görüşme ilkelerine göre hazırlanmış psikoeğitim programının ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliği ve okula yabancılaşma düzeylerine etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 541932)
- Hays, P. A. (2004). Case study research. In K. de Marrais and S. D. Lappan (Eds.), Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences (s. 217-234). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Humphris, G., Blinkhorn, A., Freeman, R., Gorter, R., & Reddick, G. (2002). Psychological stress in undergraduate dental students: baseline results from seven European dental schools. European Journal of Dental Education, 6, 22–29.
- Kapıkıran, Ş., Yaşar, M., & Acun- Kapıkıran, M. (2016). Benlik saygısı ve okul tükenmişliği arasındaki ilişkide öz düzenlemenin doğrudan ve dolaylı rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(45), 51-64.
- Kara, S. (2014). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik iyi olma arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 385884)
- Koçak, L. (2016). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile depresif belirtiler arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 433847)
- Koçak, L., & Seçer, İ. (2018). Investigation of the relationship between school burnout, depression and anxiety among high school students. Çukurova University Faculty of Education Journal, 47(2), 601-622. doi: 10.14812/cuefd.372054
- Maslach, C., & Goldberg, J. (1998). Prevention of burnout: new perspectives. Applied and Preventative Psychology, 7, 63-74.
- Maslach, C., & Jackson, S.E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2, 99-113.
- Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1996). Maslach burnout inventory manual. P. Alto (3rd ed.)., CA: Consulting Psychologists Press.
- Mazurkiewicz, R., Korenstein, D., & Fallar, R. (2012). The Prevalence and Correlations of Medical Student Burnout in the Pre-Clinical Years: A Cross-Sectional Study. Psychology Health & Medıcıne. 17(2), 188-195
- McCarthy, M.E., Pretty, G.M., & Catano, V. (1990). Psychological sense of community and student burnout. Journal of College Student Development, 31, 211-216. http://psycnet.apa.org/record/1990-26907-001
- Meier, S. F. & Schmeck, R. R. (1985). The burned-out college student: A descriptive profile. Journal of College Student Personel, 1, 63-69. http://psycnet.apa.org/record/1985- 29435-001
- Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass
- Nedim-Bal, P., & Kaya, C. (2017). 6. Sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliği ile baş etmede çözüm odaklı grupla psikolojik danışmanın etkisi. Journal of International Social Research, 10(51), 769-777
- Okkassov, G. (2018). Okul tükenmişliği ile algılanan sosyal destek ve yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 525254)
- Özbakır, E. (2015). Ortaokul öğrencilerinin insani değerleri ile okul tükenmişliği arasındaki ilişki ve bir araştırma (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 423259)
- Özdemir, Y. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliği: ödev, okula bağlılık ve akademik motivasyonun rolü. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-35.
- Özdemir, Y., & Özdemir, M. (2015). Eğitim stresi ve benlik saygısının ortaokul öğrencilerinin okul tükenmişliği üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 1-10.
- Özgen, H. (2016). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik yardım ihtiyacı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 433839)
- Öztan, S. (2014). Ortaokul 6.7.8. Sınıf öğrencilerinin okul tükenmişliklerinin yaşam doyumları ve benlik kurgusu algıları açısından incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 364721)
- Parker, P. D., & Salmela-Aro, K. (2011). Developmental processes in school burnout: A comparison of major developmental models. Learning and Individual Differences, 21(2), 244-248.
- Polat, Ş. (2018). Ortaokul öğrencilerinde okula yabancılaşma ve okul tükenmişliği ilişkisinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 257-277.
- Polat, Ş., & Özdemir, M. (2018). Ortaokul öğrencilerindeki eğitim stresi, okul tükenmişliği ve okula yabancılaşma arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(5), 1395-1406. doi: 10.24106/kefdergi.1848
- Ramist, L. (1981). College Student Attrition and Retention. College Board Report No. 81-1.
- Saka, D., & Burak, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi yüklemeleri ile okul tükenmişlikleri arasındaki ilişkiler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 33(1): 36-51, doi: 10.16986/HUJE.2017029313
- Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European Journal of Psychological Assessment, 25(1), 48-57. doi: 10.1027/1015-5759.25.1.48
- Salmela‐Aro, K., Kiuru, N., & Nurmi, J. E. (2008). The role of educational track in adolescents' school burnout: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 78(4), 663-689.
- Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Pietikïnen, M., & Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context in adolescents’ school-related burnout. European Psychologist, 13, 12-23.
- Salmela-Aro, K., & Parker, P. D. (2011). Developmental processes in school burnout: a comparison of majör developmental models. Learning and Individual Differences, 21, 244-248.
- Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of youth and adolescence, 38(10), 1316-1327.
- Sarıçam, H. (2015). Mediating role of self efficacy on the relationship between subjective vitality and school burnout in Turkish adolescents. International Journal of Educational Researchers, 6(1), 1-12.
- Sarıçam, H., Çelik, İ., & Sakız, H. (2017). Mediator role of metacognitive awareness in the relationship between educational stress and school burnout among adolescents. Journal of Educatıon and Future, 11, 159-175.
- Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Marquez-Pinto, A., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-nationalstudy. Journal of Cross-Cultural Studies, 33, 464–481.
- Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3(1), 71-92.
- Seçer, İ. (2015). Üniversite öğrencilerinde okul tükenmişliği ile psikolojik uyumsuzluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (1), 81-99.
- Seçer, İ., & Gençdoğan, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinde okul tükenmişliğinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Journal of Education, 1(2), 1-13.
- Seçer, İ., Halmatov, S., Veyis, F., & Ateş, B. (2013). Okul tükenmişlik ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 2(2),16- 27.
- Shu,S.S. (2012) An Examination of Academic Burnout Versus Work Engagement among Taiwanese Adolescents. Journal of Educatıonal Research 105(4), 286-298
- Slivar, B. (2001). The syndrome of burnout, self-image, and anxiety with grammar school students. Horizons of Psychology, 10(2), 21-32
- Sönmez-Yedigöz, G., & Çapri, B. (2013). The effect of stress copıng program on burnout levels of hıgh school students. International Journal on New Trends in Education & Their İmplications (IJONTE), 4(3), 148-164.
- Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Sunay, C. (2018). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliği ile Türk Dili ve Edebiyatı dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 525338)
- Şahan, B., & Duy, B. (2017). Okul tükenmişliği: Öz yeterlik, okula bağlanma ve sosyal desteğin yordayıcı rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1249-1270.
- Şahin, C., & Gül, K. (2017). Yetiştirme kursuna devam eden ve etmeyen ortaokul öğrencilerinin ingilizce ders başarısı ile okul tükenmişliği ilişkisi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 216-229.
- Şeker, G., & Yavuzer, Y. (2017). Ergenlerde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak akademik kontrol odağı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 919 – 935.
- Şener, C. (2018). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak mizah tarzlarının ve beş faktör kişilik özelliklerinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 517180)
- Şener, C., & Gündüz, B. (2018). Lise öğrencilerinde okul tükenmişliğinin yordayıcısı olarak mizah tarzlarının ve beş faktör kişilik özelliklerinin incelenmesi. Turkish Studies, 13(19), 1669-1692.
- Taştan, N., & Gökler, R. (2017). Öğrenci görüşlerine göre siber-zorbalık ve okul tükenmişliği arasındaki ilişki. Journal of International Social Research, 10(54). 771-777.
- Ulaş, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinde okul tükenmişliğini azaltmaya yönelik olarak geliştirilen bilişsel davranışçı terapi temelli psikoeğitim uygulamasının etkililiğinin karma yöntem ile incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No. 533598)
- Yeni-Palabıyık, P. (2014). A study of turkish high school students' burnout and proficiency levels in relation to their sex. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 8(2), 169-177.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yin, R. K. (2003). Case study research: Deisgn and methods (3. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.