Determining the import of doing sports on the level of aggression and optimism aged 11-13 who do sports or not. On this research,
6th, 7th, 8th grade students aged 11-13 studying secondary school have been
participated. 224 of them don’t do
sports and 262 of them do sports the
total number is 486. In order to determine the level of aggression on the students who have attended this search, “Aggression
Inventory” developed by Tuzgöl (1998) and Optimism inventory by Çalık (2008)
for secondary school student in are
used. While T- Test and one-way ANOVA was applied for statistical analysis of
data also for analysis of demographic features percent – frequency
distribution issued. When we
look at the research findings, a significant difference in the aggression and optimism score hasn’t been determined by
depending on whether the students do sports or not (p>0,05). Whereas
significant differences has been seen on the average aggression score of
students according to the gender,
parent’s educational level and low-income subgroups’(p<0.05), statistical
differences have been found when considering age, number of siblings and doing
branch(p>0,05). When we look at the
optimism scores of students, significant differences has been realised in the variables of age, father’s educational level, income level(p<0.05); but it is not
the same when variables of gender, parent’s educational level, number of siblings and doing branch of sports are examined (p>0,05). According
to the study, it cannot be said that
doing sports is effective on the
situation of aggression and optimism but when looking at the literature, many
researchers and experts state that doing sports
has effect on individuals’ physical and psychological conditions.
Spor yapan ve yapmayan
öğrencilerin iyimserlik ile saldırganlık düzeyleri incelenerek, spor yapmanın
saldırganlık ve iyimserlik düzeyleri
üzerindeki etkilerini tespit etmektir. Araştırmaya 6. 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 11-13 yaş
grubundaki, 224 spor yapmayan, 262 yapan toplam 486 öğrenci seçilmiştir.
Öğrencilerin saldırganlık düzeyleri için Tuzgöl (1998) tarafından geliştirilen
iyimserlik düzeylerini için de Çalık’ın (2008) ilköğretim öğrencileri için
geliştirdiği anket formu uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi için t
test ve tek yönlü varyans analizi (Anova) uygulanmıştır. Araştırma
bulgularına baktığımızda, spor yapıp yapmama durumuna göre öğrencilerin
saldırganlık ve iyimserlik
puanlarında anlamlı bir farka rastlanmamıştır (p>0,05). Öğrencilerin saldırganlık
ortalama puanlarında, cinsiyet, anne ve baba
eğitim seviyesi, gelir seviyesi alt gruplarında
anlamlı farklar görülürken (p<0.05), yaş,
kardeş sayısı, yapmış olduğu branş dikkate alındığında istatistiksel
farklılık bulunmamıştır (p>0,05). İyimserlik puanlarına baktığımızda, yaş, baba eğitim, gelir seviyesi
değişkenlerinde anlamlı farklar görülürken (p<0.05); cinsiyet, anne eğitim seviyesi, kardeş sayısı,
yaptığı spor branşı değişkenlerinde anlamlı fark olmadığı görülmüştür
(p>0,05). Bu araştırmada spor
yapmanın iyimserlik ve saldırganlık
durumları üzerinde etkili olduğu söylenemez; fakat literatüre bakıldığında
birçok araştırmacı ve uzman spor yapmanın bireylerin fiziksel ve psikolojik
durumları üzerinde etkili olduğunu belirtmişlerdir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 4 |