This
research was aimed to examine the effect of self-esteem on procrastination
behaviors of university students. The research consists of a total of 378
students, 169 female students and 209 male students randomly selected from the
Faculty of Economics and Administrative Sciences and Sport Sciences at Muğla
Sıtkı Koçman University. Survey method was used to collect data in the
research. Self-esteem Scale Behavioral Scale and Personal Information Form were
used. Self-esteem Scale, Procrastination Behavior Scale and Personal
Information Form were used to collect the data. Turkish validity and
reliability study of the Rosenberg Self-Respect Scale was conducted by
Çuhadaroğlu (1985). Tuckman Procrastination Behavior Scale (Tuckman, 1991) was
used to determine procrastination behaviors. Turkish validity and reliability study of the scale was performed
by Uzun-Özer, Saçkes and Tuckman (2009). The statistical analysis of the data
obtained in the research was done using statistical package program (Spss
18,0). The results obtained are presented in tabular form, together with
comments, in the findings section. In the study, the reliability coefficient of
the self-esteem scale was 0.783; The reliability coefficient of the deferral
behavior scale is 0,775 and these values show that the scales have a high
degree of reliability. According to the correlation analysis, the education
area (r = -0,192) and the self-esteem variable (r = 0,243) have a significant
relationship with the procrastination behavior. As a result, as the general
self-esteem increases, the behavior of procrastination increases. Self-esteem
is a significant and positive influence on the procrastination behavior.
Moreover, the field of education has a significant influence on the
procrastination behavior variable. According to this result, there are
statistically significant differences between the students in sport management
department and those in business administration and economics department.
Bu
araştırma üniversite öğrencilerinin öz-saygının erteleme davranışlarına
etkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Muğla
Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi idari bilimler fakültesi ile Spor bilimleri
fakültesinde öğrenim gören ve rastgele seçilmiş 169 kadın öğrenci, 209 erkek
öğrenci olmak üzere toplam 378 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma veri toplamak
için anket yöntemi kullanılmıştır. Öz-saygı Ölçeği Erteleme davranış ölçeği ve
Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır Rosenberg Öz-Saygı Ölçeği Ölçeğin Türkçe
geçerlik ve güvenirlik çalışması Çuhadaroğlu (1985) tarafından
gerçekleştirilmiştir. Erteleme davranışları belirlemek için Tuckman Erteleme
Davranışı Ölçeği kullanılmıştır. (Tuckman, 1991), Ölçeğin Türkçe geçerlik
güvenirlik çalışması Uzun-Özer, Saçkes ve Tuckman (2009) tarafından
yapılmıştır. Araştırmada elde edilen
verilerinin analizi bilgisayar ortamında istatistik paket programı kullanılarak
yapılmıştır. Yapılan analizler tablolar halinde, yorumlamaları ile birlikte
bulgular kısmında verilmiştir. Araştırmada Öz saygı ölçeğinin güvenirlik
katsayısı 0,783; Erteleme davranış ölçeğinin güvenirlilik katsayısı 0,775 dir
ve bu değerler ölçeklerin yüksek derecede güvenirliğe sahip olduklarını
göstermektedir. Korelasyon analizine göre, eğitim alanı (r=-0,192) ve özsaygı
değişkeni (r=0,243) erteleme davranışı ile anlamlı ilişkiye sahiptir. Sonuç olarak;
Genel öz saygı artıkça erteleme davranışı yükselmektedir. Özsaygı değişkeni
erteleme davranışı değişkeni üzerinde anlamlı ve pozitif etkilidir. Ayrıca
eğitim alanı erteleme davranışı değişkeni üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir.
Buna göre, spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin, işletme ve iktisat bölümü
öğrencileri ile anlamlı farklılıkları bulunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2 |