Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERİN İNCELENMESİ (BURSA İLİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 4, 101 - 115, 30.12.2020

Öz

Çin’in Wuhan kentinde görülen ardından tüm dünyaya yayılan koronavirüs birçok alanda etkilerini gösterdiği gibi eğitim alanını da etkilemiştir. Öğrencilerin okuldan ve sosyal yaşamdan uzaklaşmak zorunda kaldıkları bu süreçte, günlük rutinlerin büyük bir kısmında bozulmalar meydana gelmiştir. Geçirilen süreçte çocukların tüm sağlığı için çok önemli olan fiziksel aktivitenin (FA) gerekli düzeyde gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği bilinmemektedir. Bu çalışmada Bursa'da yaşayan ortaokul öğrencilerinin Covid-19 salgını sürecinde FA düzeylerindeki değişikliklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Bursa’nın merkez ilçelerde yaşayan, 11-14 yaş 103 erkek, 166 kadın toplam 269 ortaokul öğrencisi, uzman görüşleri alınarak araştırmacılar tarafından düzenlenen anketi cevaplamıştır. Tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra Ki-kare ve Wilcoxon sıralı işaretler analizleri yapılmıştır. Katılımcıların %65’i Covid-19 salgını sırasında FA düzeylerinin düştüğünü ifade ederken, yapılan analizler sonucu normal zamanlarda ve Covid-19 salgını sırasında egzersizde geçen sürenin anlamlı şekilde farklı olduğu (p<.05), Covid-19 salgını sırasında egzersizde geçirilen sürede anlamlı düşüş meydana geldiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin Covid-19 salgını sırasında %17,2’sinin ve normal zamanlarda ise %18,1’inin tavsiye edilen haftalık FA’yı sergiledikleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, öğrencilerin kendi kendilerine FA’yı gerçekleştirebilecek motivasyon, bilgi ve beceriye sahip olması günümüz dünyasında son derece önemli hale geldiğinden, sağlıklı ve aktif yaşam alışkanlıkları edindirmede önemli role sahip olan beden eğitimi öğretmenlerinin derslerinde sağlık temelli kazanımlara ağırlık vermesi anlamlıdır. Okullarda FA fırsatlarının yaratılması, oyun alanlarının artırılması, pozitif ve sosyal okul ikliminin sağlanması öğrencilerin pandemiden sonraki iyi oluş halini olumlu yönde etkileyecektir.

Kaynakça

  • Aktürk, H. (2020). Kısa Başlık: Covid-19 ve Online Yaşam. Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Al-zandee, S., & Ünlü, H. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Egzersiz Değişim Davranışları Ve Beden Eğitimi Dersine Yatkınlıklarının İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17 (3) , 100-118
  • American Heart Association, (2015). Increasing and Improving Physical Education and Physical Activity in Schools: Benefits for Children’s Health and Educational Outcomes.
  • American College of Sports Medicine, In Riebe, D., In Ehrman, J. K., In Liguori, G., & In Magal, M. (2018). ACSM's Guidelines For Exercise Testing And Prescription (10. Baskı). Philadelphia, PA : Wolters Kluwer Health
  • Bulca, Y., Bi̇lgi̇n, E., & Demi̇rhan, G. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Fiziksel Aktvite Düzeylerinin Pedometre ile Değerlendirilmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 31(1), 1-8. DOI: 10.17644/sbd.588694.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Centers for Disease Control & Prevention. (2010). The association between school based physical activity, including physical education, and academic performance. Atlanta, GA: US Department of Health and Human Services.
  • Colley, R. C., Garriguet, D., Janssen I., Craig, C. L., Clarke, J., & Tremblay, M. S. (2011). Physical activity of Canadian children and youth: accelerometer results from the 2007 to 2009 Canadian Health Measures Survey. Health Rep. 2011;22(1):15-23.
  • Daum, D.N. & Buschner, C., (2012). The Status of High School Online Physical Education in the United States. Journal of Teaching in Physical Education, 2012. 31(1): p. 86-100
  • Ercan, Ş. & Kekli̇cek, H. (2020). COVID-19 Pandemisi Nedeniyle Üniversite Öğrencilerinin Fiziksel Aktivite Düzeylerindeki Değişimin İncelenmesi . İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5 (2), 69-7. https://dergipark.org.tr/en/pub/ikcusbfd/issue/55773/740514
  • Fedewa, A. L., Ahn, S., Erwin, H., & Davis, M. C. (2015). A randomized controlled design investigating the effects of classroom-based physical activity on children’s fluid intelligence and achievement. School Psychology International, 36(2), 135–153. DOI: 10.1177/0143034314565424
  • Gonzalez, T., Rubia, de la, M. A., Hincz, K. P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S. & Sacha, G.M. (2020). Influence of COVID-19 confinement in students’ performance in higher education.
  • Guven, O. & Oncu, E. (2006). Family factor on physical activity and sports. Aile ve Toplum Derg, 3, 81-90.
  • Harris, C., Straker, L., Pollock, C., & Smith, A. (2015). Children, computer exposure and musculoskeletal outcomes: The development of pathway models for school and home computer-related musculoskeletal outcomes. Journal of Ergonomics, 58(10), 1611–1623.
  • Hamer, M., Stamatakis, E., & Mishra, G. (2009). Psychological distress, television viewing, and physical activity in children aged 4 to 12 years. Pediatrics, 123(5):1263–8.
  • Hinckson, E., Salmon, J., Benden, M., Clemes, S. A., Sudholz, B., Barber, S. E., Aminian, S., & Ridgers, N. D. (2016). Standing Classrooms: Research and Lessons Learned from Around the World. Sports medicine (Auckland, N.Z.), 46(7), 977–987. DOI: 10.1007/s40279-015-0436-2
  • Howie, E. K., Coenen, P., Campbell, A. C., Ranelli, S., & Straker, L. M. (2017). Head, trunk and arm posture amplitude and variation, muscle activity, sedentariness and physical activity of 3 to 5 year-old children during tablet computer use compared to television watching and toy play. Applied Ergonomics, 65, 41–50.
  • Kooiman, B. & Sheehan, D. (2013). Bridging Online Physical Education and Technology Assisted Physical Activity. 10.2316/P.2013.808-014.
  • Koubaa, A. (2020). Understanding the COVID19 Outbreak: A Comparative Data Analytics and Study.
  • Kristjánsson, A. L., Sigfúsdóttir, I. D., Allegrante, J. P., & Helgason, A. R. (2009). Adolescent health behavior, contentment in school, and academic achievement. American journal of health behavior, 33(1), 69–79.
  • Kudaş, D., Ülkar, D., Erdogan, D., Esraçırçı, D. (2005). Ankara İli 11-12 Yaş Grubu Çocukların Fiziksel Aktvite Ve Bazı Beslenme Alışkanlıkları.. Spor Bilimleri Dergisi , 16 (1) , 19-29 . https://dergipark.org.tr/en/pub/sbd/issue/16404/171469
  • Laird, Y., Fawkner, S., Kelly, P. et al. (2016). The role of social support on physical activity behaviour in adolescent girls: a systematic review and meta-analysis. Int J Behav Nutr Phys Act 13, 79 (2016). DOI: 10.1186/s12966-016-0405-7
  • LeBlanc, A. G., Spence, J. C., Carson, V., Connor Gorber, S., Dillman, C., Janssen, I., Kho, M. E., Stearns, J. A., Timmons, B. W., & Tremblay, M. S. (2012). Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in the early years (aged 0-4 years). Applied physiology, nutrition, and metabolism = Physiologie appliquee, nutrition et metabolisme, 37(4), 753–772. DOI: 10.1139/h2012-063
  • Liu, Y., Zhang, Y., Chen, S., Zhang, J., Guo, Z., Chen P. (2017). Associations between parental support for physical activity and moderate-to-vigorous physical activity among Chinese school children: A cross-sectional study, Journal of Sport and Health Science, Volume 6, Issue 4, 2017, Pages 410-415, ISSN 2095-2546, DOI: 10.1016/j.jshs.2017.09.008.
  • Longmuir, P.E., Boyer, C., Lloyd, M., Yang, Y., Boiarskaia, E., Zhu, W., & Tremblay, M. (2015). The Canadian Assessment of Physical Literacy: methods for children in grades 4 to 6 (8 to 12 years). BMC Public Health 15, 767 (2015). DOI: 10.1186/s12889-015-2106-6
  • Millings A., Buck R., Montgomery A., Spears M., Stallard P. (2012). School connectedness, peer attachment, and self-esteem as predictors of adolescent depression, Journal of Adolescence, Volume 35, Issue 4, 2012, p. 1061-1067, ISSN 0140-1971.
  • Mustafaoğlu, R., & Yasacı, Z. (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi, 19(3), 51-58.
  • Maugeri, G., Castrogiovanni, P., Battaglia, G., Pippi, R., D’Agata, V., Palma, A., et al. (2020) The impact of physical activity on psychological health during Covid-19 pandemic in Italy. Heliyon 6(6):e04315
  • MEB Web Sitesi, (2020). Erişim Tarihi: 25.05.2020. Salgın Hastalık Dönemlerinde Psikolojik Sağlamlığımızı Korumak. Gençler İçin Bilgilendirme Rehberi: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_04/10142411_Gencler_ Icin_Bilgilendirme_Rehberi.pdf
  • Pündük, Z. (2020). COVID-19 Salgını, Küresel Trendler, Fiziksel Hareketsizlik ve Sedanter Davranışı Etkiler mi?. Turkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 12(2).
  • Roth, F. & Brönnimann, G. (2013). Using the Internet for Public Risk Communication. Risk and Resilience Reports.
  • Saygın, Ö. (2003). 10-12 Yaş Çocukların FA Düzeyleri Ve Fiziksel Uygunluklarının İncelenmesi. Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Shochet, I. M., Dadds, M. R., Ham, D., & Montague, R. (2006). School connectedness is an underemphasized parameter in adolescent mental health: results of a community prediction study. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 35(2), 170–179. DOI:10.1207/s15374424jccp3502_1.
  • Tison GH, Avram R, Kuhar P, et al. (2020). Worldwide Effect of COVID-19 on Physical Activity: A Descriptive Study [published online ahead of print, 2020 Jun 29]. Ann Intern Med. 2020;M20-2665. DOI: 10.7326/M20-2665
  • Tremblay, M. S., LeBlanc, A. G., Kho, M. E., Saunders, T. J., Larouche, R., Colley, R. C., Goldfield, G., & Connor Gorber, S. (2011). Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 8, 98. DOI: 10.1186/1479-5868-8-98
  • UNICEF Web Sitesi (2020). Erişim Tarihi: 25.05.2020. Explore The Parenting Tips: https://www.unicef.org/coronavirus/covid-19-parenting-tips#2
  • Ward, J. S., Duncan, J. S., Jarden, A., & Stewart, T. (2016). The impact of children's exposure to greenspace on physical activity, cognitive development, emotional wellbeing, and ability to appraise risk. Health & Place, 40, 44-50.
  • Whitehead, M. (2013). Definition of physical literacy and clarification of related issues. ICSSPE Bulletin. 2013;65(1.2).
  • World Health Organization Web Sitesi (2012). Erişim Tarihi: 28.05.2020. Creating an environment for emotional and social well-being: an important responsibility of a health promoting and child-friendly school: https://www.who.int/school_youth_health/media/en/sch_childfriendly_03.pdf
  • Yılmaz, A., & Kocataş, S. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Obezite Sıklığının, Beslenme Davranışlarının ve Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Halk Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1 (3) , 66-83. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jphn/issue /48387 / 590808
  • Yüksel, H., & Bayar, P. (2015). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım güdülerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Konya ili örneği). Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13 (2) , 121-128 . DOI: 10.1501/Sporm_0000000276
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nimet Korkmaz 0000-0001-7648-3289

İnci Ece Öztürk 0000-0002-7199-4706

Coşkun Rodoplu 0000-0003-0613-9006

Selen Uğur 0000-0002-3052-9066

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Kabul Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Korkmaz, N., Öztürk, İ. E., Rodoplu, C., Uğur, S. (2020). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN COVİD-19 SALGINI SÜRECİNDE FİZİKSEL AKTİVİTE DÜZEYLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERİN İNCELENMESİ (BURSA İLİ ÖRNEĞİ). Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 101-115.