OKUL SPORLARI MÜSABAKALARINA KATILAN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN EMPATİK EĞİLİMLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2020,
Cilt: 22 Sayı: 4, 204 - 212, 30.12.2020
T. Osman Mutlu
,
Halil Evren Şentürk
,
Asil Çetinkaya
,
Ahmet Yilmaz Albayrak
Öz
Bu çalışmanın amacı Okul Sporları yarı final Futsal müsabakalarına katılan lise öğrencilerinin algıladıkları empatik eğilimlerinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. Çalışma, toplam 161 (90 kadın, 71 erkek) öğrenci-sporcu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada anket tekniği uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Dökmen (1998) tarafından geliştirilen ‘’Empatik Eğilim Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılımını ölçmek için yapılan normallik testinden sonra veriler normal dağılım gösterdiği için parametrik testler yapılmıştır. Verilerin güvenirliliğine bakıldıktan sonra cinsiyet ve kaptanlık ile t-test, spor yılı, bölge ve lise arasında anova testi uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğrenci-sporcuların cinsiyetleri ve kaptanlık durumları ile ölçek arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Lise ve spor yılı ile ölçek arasında yapılan tek yönlü varyans analizine göre anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bölge ile ölçek arasında yapılan tek yönlü varyans analizine göre Ege Bölgesi’nde okuyan öğrencilerin empatik eğilimleri, Marmara ve İç Anadolu Bölgesindeki sporcu-öğrencilere göre empatik eğilimlerinin yüksek olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, Ege Bölgesindeki öğrenci-sporcuların empatik eğilimlerinin Marmara ve İç Anadolu Bölgesindeki öğrenci-sporcuların empatik eğilimlerinden daha yüksek olduğu söylenebilir.
Kaynakça
- Referans1. Akbulut, E. ve Sağlam, H.İ. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1068-1083.
- Referans2. Aslan, S, Çoknaz, H. (2016). Takım ve Bireysel Sporlarla Uğraşan Sporcuların Empatik Eğilim Puanlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1 (1) , 97-106. DOI: 10.22396/sbd.2016.9
- Referans3. Ayaş, B. E. ve Çoban, B. (2018). Bireysel Spor Branşı İle İlgilenen Sporcuların Empatik Eğilim Düzeylerini İncelenmesi. Türk & İslam Dünyası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 16, Mart 2018, s. 420-429.
- Referans4. Ayaş, B. E., İnan, H., Kartal, M., Gacar, A. (2016). Comparıng The Emphatic Tendency Levels Of Sport Sciences Faculty Students In Terms Of Differenet Variables. International Journal of Social Science. Winter II. Number: 53, p. 459-466. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS6882
- Referans5. Aydın A. (1996). Empatik Becerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Referans6. Beyaz, Ö. (2016). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim ve Empatik Beceri Düzeylerinin İncelenmesi: Anadolu Üniversitesi Örneği. T.C. Anadolu Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Eskişehir.
- Referans7. Dinçyürek, S. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Empatik Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Marmara Coğrafya Dergisi, 10, 95-116.
- Referans8. Dorak, F., ve Vurgun, N. (2006). Takım Sporları Açısından Empati Ve Takım Birlikteliği İlişkisi Spormetre Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi. IV (2), 73-77.
- Referans9. Dökmen, Ü. (1988). Empatinin Yeni Bir Modele Dayanılarak Ölçülmesi Ve Psikodrama İle Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21 (1-2) 155-190.
- Referans10. Duru E. (2002). Öğretmen Adaylarının Empati-Yardım Etme Eğilimleri İlişkisi ve Yardım Etme Eğiliminin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı:12, s. 21-36.
- Referans11. Elik, T. (2017). Güneydoğu Anadolu Bölgesi Futbol Takımlarında Amatör Olarak Futbol Oynayan Sporcuların Sportmenlik Yönelimleri ve Empatik Eğilim Düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. T.C. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Antrenörlük Eğitimi Anabilim Dalı Hareket Ve Antrenman Bilimleri Bilim Dalı, İstanbul.
- Referans12. Eraslan, M. (2016). Gençlerde Duygusal Zekâ ve Empatik Eğilim Düzeylerinin Yaş, Cinsiyet ve Spor Yapma Değişkenlerine Göre İncelenmesi. Cilt:24 No:4 Kastamonu Eğitim Dergisi 1839-1852.
- Referans13. Erkmen, G. (2017). Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Yüksekokulunda Öğrenim Gören Öğrencilerin Empatik Eğilimlerinin Sporda Tercih Ettikleri Lider Davranışları İle Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Konya.
- Referans14. Escalas , J. E., Stern, B. B. (2003). Sympathy and empathy: Emotional responses to advertising dramas. The Journal of Consumer Research, 29(4), 566-578.p
- Referans15. Gül, Ö. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri, Empatik Eğilimleri Ve Karar Verme Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. Hitit Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Çorum.
- Referans16. Gülle, M. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bölümlerine Göre Eleştirel Düşünme ve Empati Kurma Düzeylerinin İncelenmesi. Doktora Tezi. T.C. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Sakarya.
- Referans17. Karabulut, O. E. ve Bahadır, Z. (2013). Ümit Milli Judo Takımının Olumsuz Değerlendirilmekten Korkma ve Empatik Eğilim Düzeylerinin İncelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 7, Sayı 2.
- Referans18. Karakaya A. D. (2001). Akdeniz Üniversitesindeki Hemşirelik Öğrencilerinin Empati Becerileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Referans19. Mutlu, O. T., Şentürk, E.H., Zorba, E. (2014). Üniversite Öğrencisi Tenisçilerde Empatik Eğilim ve İletişim Becerisi. Special Issue on the Proceedings of the 3rd ISCS Conference SI(1): 129-137.
- Referans20. Öztürk F. Ş., Koparan N. H., Efe M., Özkaya G. (2004). Antrenör ve Hakemlerin Empati Durumlarının Araştırılması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 1(1) 19-25.
- Referans21. Pişkin, M. (1991), Empati, Kaygı ve Çatışma Eğilimi Arasındaki İlişki, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22 (2), 775-784.
- Referans22. Rehber, E. ve Atıcı, M. (2009). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Empatik Eğilim Düzeylerine Göre Çatışma Çözme Davranışlarının İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 18, Sayı 1, s.323–342.
- Referans23. Saygılı, G., Kırıktaş, H., Gülsoy, T. H. (2015). Bazı Değişkenlere Göre Öğretmenlerin Empatik Eğilim Düzeyleri. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 4, Sayı 1, s. 73 – 82.
- Referans24. Şentürk, H.E. (2015) Spora yönelik tutum ölçeği: geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 7 (2), 8-18.
- Referans25. Şi̇ri̇n, A, Özgen, G, Akca-Erol, F, Akça-Koca, D. (2018). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Aile İlişkilerinin Empatik Eğilimlerine Etkisi. Marmara University Atatürk Education Faculty Journal of Educational Sciences, 48 (48) , . DOI: 10.15285/maruaebd.363290
- Referans26. Topçu, Y. (2019). Farklı Statüdeki Lise Öğrencilerinin Spor Yapma Alışkanlıkları, Empatik Eğilim ve İletişim Becerilerinin İncelenmesi. T.C. Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Trabzon.
- Referans27. Uygun E. (2006). Psikiyatri Servisinde Çalışan Hemşirelerin Empati Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. T.C. İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Psikiyatri Hemşireliği Anabilim Dalı, İstanbul.
- Referans28. Yılmaz, İ. ve Akyel, Y. (2008). Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Empatik Eğilim Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 9, Sayı 3, s.27-33.
- Referans29. Zahn-Waxler, C., and Radke-Yarrow, M. (1990). The origins of empathic concern. Motivation and Emotion, 14, s. 107-130.
- Referans30. Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. 31. Baskı,Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık.